Stavba tří set metrů dlouhého úseku dálnice D11 u Trutnova, kde stavbaři zjistili zvýšenou přírodní radiaci, zatím pokračovat nebude. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) musí vyřešit, jak naloží s popílkem v trase stavby, který má zvýšenou radioaktivitu. Lidem na místě stavby podle Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) podle měření nebezpečí nehrozí. Termín dokončení celého úseku dálnice o délce jednadvacet kilometrů podle ŘSD v roce 2028 ohrožený není. Úsek vede z Trutnova na hranici s Polskem.
Stavba D11 zatím zamrzla, i když radiace riziková není
Práce v dotčeném úseku Ředitelství silnic a dálnic preventivně pozastavilo, když se u některých vzorků ze stavby objevily hodnoty radioaktivity až patnáctkrát vyšší proti běžným úrovním. Pozastavení prací ŘSD oznámilo ve čtvrtek.
V pátek odebrali vzorky ze stavby inspektoři Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Zjistili, že radioaktivita je mírně zvýšená jen u některých z nich. V úterý úřad uvedl, že naměřená přírodní radiace není důvodem pro další omezení stavby dálnice.
„Toto zjištění spolu s naměřenými dávkovými příkony (radiace) na místě stavby nezakládá důvod pro jakákoliv bezprostřední opatření ve vztahu ke stavbě D11 a ani neznamená ohrožení zdraví jakýchkoliv osob, které se v dané lokalitě pohybují. Inspektoři SÚJB předali správci stavby pokyny, jak má dále postupovat,“ konstatovala Lenka Babická z oddělení strategie SÚJB.
Silničáři nyní řeší, jak naložit s asi třiceti tisíci metry krychlovými popílku z haldy před budoucím portálem dálničního tunelu Poříčí. Popílek pochází ze spáleného hnědého uhlí v poříčské elektrárně a v trase dálnice je na třech haldách. Obsahuje radionuklidy draslíku, thoria a radia.
Firma bude pokračovat v odebírání vzorků
ŘSD si najmulo specializovanou firmu, která bude pokračovat v odebírání vzorků a jejich vyhodnocování. „Podle toho, jaké výsledky vyjdou, se domluvíme, jak dál,“ uvedl ředitel odboru radiační ochrany v průmyslu SÚJB Jiří Havránek. Nevyloučil, že popílek by mohl být uložen na běžnou skládku komunálního odpadu, pokud by v něm nebyly zjištěny jiné závadné látky, například chemikálie. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla by se část materiálu mohla využít i na stavbě dálnice.
První přesné výsledky měření z odebraných vzorků by měly být zhruba do jednoho měsíce. „Tři týdny totiž trvá takzvaná hermetizace vzorků. Jedná se o proces přírodních rozpadových řad,“ uvedla Hana Procházková z SÚJB.
Termíny pro další postup a obnovení prací na stavbě úseku nechtěl Rýdl předjímat. „Vždy budeme pracovat v koordinaci s SÚJB. Nejprve musíme mít přesnou informaci, jak lze s materiálem nakládat. Podle toho upravíme harmonogram,“ předeslal. Na ostatních částech D11 se podle něj pracuje bez omezení.
Běžné přírodní záření je v Česku 100 až 300 nanosievertů
V popílku v trase D11 bylo podle Havránka předběžně naměřeno ionizující záření asi do tisíce nanosievertů, což pro člověka nepředstavuje žádné riziko. Běžné přírodní pozadí v Česku má podle něj hodnotu okolo sto dvaceti nanosievertů, v některých lokalitách dosahuje až tří set nanosievertů.
Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla jít na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.