Správa železnic (SŽ) hledá projektanty na stavbu železničního koridoru mezi Stodem a Domažlicemi. Úsek za bezmála 700 milionů korun má být součástí plánované dvoukolejné trati, na které by vlaky teoreticky mohly jezdit rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu. Názory na trať se ale v jednotlivých obcích liší, někde totiž vlaků přibude, jinde ale o spoje přijdou.
Část trati na Německo vyroste na zelené louce. Správa železnic už hledá projektanty
Na jihu Plzeňska má vzniknout úplně nová železniční trať, na které bude i 400 metrů dlouhá estakáda přes údolí Radbuzy. „Tam, kde je to možné, využívá koridor stávající infrastrukturu a pozici stávajících nádraží. Z toho důvodu je veden například skrz Stod, Holýšov, Staňkov a Domažlice. To zajistí zachování dopravní obslužnosti v obcích,“ vysvětlila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Třicet kilometrů dlouhý koridor ze Stodu do Domažlic chce začít SŽ stavět v roce 2027. Maximální cena projektové dokumentace má být 689 milionů korun. Železničáři teď vypsali tendry na projektování dvou úseků od Stodu až k hranicím o délce asi padesáti kilometrů.
Někde přínos, jinde nikoliv
Stavební práce nejvíce zasáhnou Holýšov, kde bude sice díky modernizaci železnice nástupiště blíž centru, zároveň ale město přijde o některé spoje. „I když nejsme trojková obec, tak nám tady staví německý vlak, čili jedeme rovnou až do Prahy. Toto pro nás ale skončí, takže zase takový přínos to pro nás nebude,“ konstatovala místostarostka Holýšova Hana Valachovičová (STAN).
Projekt je součástí dvoukolejné dráhy, která by mohla umožnit jízdu vlaků až dvousetkilometrovou rychlostí. „Díky zdvojkolejnění je možné zavést také takt, který umožní nasadit co možná největší kapacitu vlaků tak, aby jezdily každou hodinu,“ uvedl starosta Domažlic Stanislav Antoš (KDU-ČSL).
Projekt je rozdělený do čtyř etap. Kompletní dokončení modernizace za celkových čtrnáct miliard korun plánují železničáři v roce 2030.