Část obyvatel Domažlic se začíná smiřovat s tím, že městem povede dvoukolejná trať do Německa. Úsek z hlavního nádraží k zastávce totiž lemují pozemky, na které by se kolejiště mělo rozšířit. A s peticí lidé neuspěli. Modernizace trati v oblasti má zrychlit dopravu mezi Plzní a Mnichovem a přispěje i k větší bezpečnosti. Stavba také zasáhne do infrastruktury Holýšova.
Železniční trať na Domažlicku se má rozšířit na dvoukolejnou přes nevoli části místních
Lidé z Domažlic vloni sebrali přes čtyři sta podpisů a obrátili se na místní úřady i ministerstvo dopravy. „S tím, že se nám v podstatě dostalo takové neutrální odpovědi, že ty snahy státní nebo železniční jsou vedené nějakým zájmem, že ten je vyšší než naše zájmy lokální,“ poznamenal předseda petičního výboru Michal Havlovic.
Někteří se s projektem dvoukolejné trati přes město začali smiřovat. „Nikdo s tím nesouhlasí, ale když je to třeba?“ říká obyvatel Domažlic Petr Šobr, který v místě koupil pozemek na podnikání. Přestože mu nabídli, že pozemek odkoupí, tak kvůli firmě ho potřebuje.
Radnice modernizaci vítá
Podle domažlické radnice má ale dvoukolejná trať mezi hlavním nádražím a zastávkou své opodstatnění. „To vychází z toho, že domažlické nádraží je poměrně daleko od centra a zastávka je mu daleko bližší. Tudíž všechny vlaky budou vypravovány ze zastávky. Míním tedy osobní, možná i spěšné vlaky,“ popsal starosta Stanislav Antoš (KDU-ČSL).
Přesto na trase mezi Plzní a Domažlicemi některé jednokolejné úseky zůstanou především kvůli nedávné rekonstrukci. „Kolem Staňkova povede krátký jednokolejný úsek, stejně jako ze stanice Domažlice město na státní hranici. Německá strana trať připravuje jako jednokolejnou,“ informovala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Úpravy v Holýšově
Stavba za víc než čtrnáct miliard nejvíc zasáhne Holýšov, kde kromě kilometrového tunelu Správa železnic posune nástupiště blíž centru. „Bude jenom místo pro nastupování, nebude už zastávka s možností nakoupit jízdenky,“ doplnila místostarostka Holýšova Hana Valachovičová (STAN).
Kvůli modernizaci tratě přijde Holýšov i o nedalekou cyklostezku. Stavba se dotkne celkem sedmdesáti pozemků. Původně jich bylo sto čtyřicet.
Modernizaci chce Správa železnic dokončit v roce 2030. Zároveň má přispět i k větší bezpečnosti. V srpnu 2021 se u Milavčí srazil mnichovský vlak se soupravou RegioShark. Kromě obou strojvůdců zemřela jedna z cestujících.