TÉMA

Trať

Zubačka mezi Tanvaldem a Kořenovem vyjede až po rekonstrukci trati, provizorně ji nahradí jiné vlaky
Vlaky tažené historickou ozubnicovou lokomotivou letos na trať mezi Tanvaldem a Kořenovem nevyjedou. Správa železnic jejich provoz koncem minulého roku zakázala až do skončení plánované rekonstrukce trati. Cestující ale o oblíbené nostalgické jízdy nepřijdou. Zubačku provozovatel nahradí jinými historickými soupravami.
10. 1. 2024|ČT24
Sergej a Šlechtična otestovaly nový most přes Labe
Do Vánoc by měla skončit výluka části železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Zatěžkávací zkoušku má za sebou nový dvoukolejný most přes Labe, kvůli jehož stavbě nejezdí vlaky mezi pardubickým hlavním nádražím a městskou částí Rosice a zároveň je i výluka na souběžné trati do Chrudimi. Na zatěžkávací zkoušku přijely do Pardubic dvě historické lokomotivy – rychlíková parní lokomotiva přezdívaná Šlechtična a těžká dieselová nákladní lokomotiva sovětské výroby přezdívaná Sergej.
13. 12. 2023|Milan Dolejší, ČTK
Změna jízdního řádu: Výluky poznamenají dopravu do Německa i přes Vysočinu, přibude nových vlaků
Jízdní řád pro rok 2024, který začíná platit už tuto neděli 10. prosince, není na českých kolejích nijak revoluční. Z pohledu cestujících přijdou největší novinky až později během příštího roku, kdy by se mělo postupně objevit výrazné množství nových vlaků pro dálkové i regionální spoje. Přesto ale není nový jízdní řád jen kopií toho starého. Na dvou tratích se střídají dopravci, mění se trasy některých dálkových vlaků a poněkud řídne provoz na vybraných lokálkách. Dopravu významně ovlivní také výluky. Až do března nepojedou každé pondělí mezistátní spoje do Německa, od března začne půlroční uzavírka hlavní trati na Vysočině.
9. 12. 2023|Milan Dolejší
Na úpravu běžeckých tras na Šumavě budou chybět peníze. Zvažuje se zpoplatnění bílé stopy
Díky vydatnému sněžení už mohou na první trasu na Šumavě vyrazit běžkaři. Upravený je pro ně úsek z jihočeského Zadova. Bílá stopa je však letos bez generálního sponzora. Regionální rozvojová agentura Šumava tak opět navrhuje, aby se za využití běžkařských tratí platilo. Úprava bezmála šesti set kilometrů stop vyjde na zhruba dva a půl milionu korun.
28. 11. 2023|
Správa železnic se snažila zrušit provoz na Kozí dráze. Zanedbáváte vlastní povinnosti, vzkázal úřad
Ústecký kraj se snaží dlouhodobě oživit takzvanou Kozí dráhu. Tedy trať vedoucí z Děčína přes Telnici až do Oldřichova u Teplic. Její provozuschopnost by měla zajistit Správa železnic, která už před časem opravila východní část trati. Další rekonstrukci se ale organizace vyhýbá – místo toho zažádala o celoroční výluku.
11. 11. 2023|
Správa železnic zakázala jízdu ozubnicových lokomotiv na jediné vhodné trati. Kraj se zlobí, kazí mu to plány
Správa železnic zakázala jízdu ozubnicových lokomotiv na jediné ozubnicové trati v Česku, která vede z Tanvaldu do Kořenova. Upozornil na to spolek Zubačka, který pořádá historické jízdy na trati. Za nepřijatelné označil takové rozhodnutí i Liberecký kraj, který tyto jízdy objednává. Železničáři zdůvodnili zákaz tím, že jízda ozubnicových lokomotiv příliš namáhá koleje, zákaz chce zrušit až po budoucí celkové rekonstrukci trati. Podle kraje by ale měla Správa železnic opravit koleje již dříve, jsou-li v tak špatném stavu.
10. 11. 2023Aktualizováno10. 11. 2023, 16:36|
Kampaň varuje před přebíháním kolejí i před rizikem přejezdů. Letos při střetu s vlakem zemřely už dvě stovky lidí
Budeš nám chybět, vzkazuje nová kampaň Správy železnic těm, kdo nedodržují pravidla chování na železničních přejezdech i v okolí kolejí. Reaguje na docela vysoké množství obětí. Loni zemřelo při střetech s vlaky 238 lidí, podobné množství nehod skončilo zraněním. I když částečně šlo o sebevraždy či pokusy o ně, podle železničářů dochází čím dále častěji k neštěstí i proto, že lidé jdou po kolejích a nevnímají okolí.
25. 10. 2023|
Vlaky v Polsku opět stály kvůli neoprávněnému použití rádiových signálů
Kvůli neoprávněnému použití nouzových rádiových signálů se v úterý v Polsku zastavilo 25 vlaků. S odvoláním na polské dráhy PKP PLK o tom informuje server Interia nebo TVN 24. Vlaková doprava byla narušena ve čtyřech vojvodstvích – Lodžském, Mazovském, Opolském a Pomořanském. Jde zatím o poslední ze série podobných incidentů, které se v Polsku odehrály. Případy vyšetřuje i kontrarozvědka ABW.
29. 8. 2023|
Narážíme na kapacitu železnice, míní Svoboda. Nejhorší výluky má ale podle něj Česko za sebou
Cílem je železniční dopravu zrychlovat, ale už narážíme na kapacitu – spojů je opravdu hodně v porovnání například s Německem, řekl v Interview ČT24 generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Řešením je podle něj stavět nové železnice a také vysokorychlostní tratě. Prohlásil však, že nejhorší období výluk má Česko již za sebou.
9. 8. 2023|
Na vlak z Mnichova čekalo na Plzeňsku kamení. Incident je bez zranění
Na trať z Plzně do Domažlic někdo nastražil kamení. Podle informací Českých drah před hromadou zastavil mezistátní expresní vlak z Mnichova do Prahy, incident se obešel bez zranění. Dopravu na jednokolejné trati se již podařilo obnovit.
18. 7. 2023Aktualizováno18. 7. 2023, 17:20|
Návrat vlaků do starých kolejí urychlí cestování Praha–Brno. Trasu ujedou o 20 minut rychleji
Dálkové vlaky směřující z Prahy do Brna a dále do Vídně či Bratislavy se vracejí na trať přes Českou Třebovou. Je to dobrá zpráva pro cestující, kteří chtějí jezdit co možná nejrychleji po kolejích mezi dvěma největšími městy v republice, protože se cestovní doba výrazně zkracuje. Radost mohou mít také obyvatelé Pardubic a České Třebové, protože jim významně přibývá spojů jak do Prahy, tak i do Brna. O něco horší spojení s oběma městy mají nyní cestující z Havlíčkova Brodu a Žďáru nad Sázavou, kde zastavovala část dálkových vlaků, které se nyní vracejí na rychlejší trasu, a také z Kolína.
1. 7. 2023|
Silné bouřky v Německu omezily vlakovou dopravu na několika místech
Po silných bouřkách, které se ve čtvrtek a v noci na pátek přehnaly přes Německo, byla omezena vlaková doprava mezi Berlínem a Hamburkem i na dalších tratích. Německá meteorologická služba (DWD) varovala před silnými dešti na severozápadě země a také v Dolním Sasku až Durynsku. Plné ruce práce měli hasiči v hesenském Kasselu a mimo jiné i v Severním Porýní – Vestfálsku či Bavorsku, odkud lidé na internetu sdílejí fotografie krup o velikosti golfových míčků. Situace se postupně zlepšuje a v noci se bouřky přesunou do Polska.
23. 6. 2023Aktualizováno23. 6. 2023, 15:13|
Doporučujeme
Křižík přivedl elektřinu na českou železnici před 120 lety. Od té doby se podařilo elektrizovat třetinu tratí
Elektricky se jezdí na železnici v českých zemích již 120 let. První elektrickou trať si „vydupal“ František Křižík v době, kdy s něčím takovým nebyly ve světě takřka žádné zkušenosti. Brzký start ale nakonec příliš nepomohl. Čtvrt století poté odstartoval projekt, z nějž měla vzejít elektrizace hlavních tratí v Československu, ale nakonec nevzešla. Došlo na ni až půl století poté, co přivezl elektrický vůz první cestující z Tábora do Bechyně a i pak provázely elektrifikační úsilí další potíže. Dodnes nejsou plně elektrizované všechny rychlíkové tratě a Správa železnic to plánuje změnit v horizontu další dekády.
21. 6. 2023|Milan Dolejší
Plánovaná změna jízdního řádu vlaků zrychluje dopravu do Uničova, Velké Opatovice přišly o železnici
Mění se jízdní řády vlaků. Formálně je to jediná plánovaná řádná změna v jejich celoroční platnosti, ale fakticky provedla Správa železnic již několik mimořádných revizí, a hlavně přijde 1. července ještě jedna velká, při níž se vlaky Praha–Brno vrátí na rychlejší trať přes Českou Třebovou. Již k 11. červnu nastávají největší změny na jižní Moravě. Kraj se rozhodl zrušit všechny zbylé osobní vlaky na trati do Velkých Opatovic a také mezi Hodonínem a Kobylím.
11. 6. 2023|
Rekonstrukce tramvajové trati Liberec–Jablonec nabírá zpoždění, místo července bude hotová až v září
Návrat tramvají na meziměstskou trať z Liberce do Jablonce nad Nisou se odkládá. Původně měla rekonstrukce tratě skončit v červenci, dopravní podnik ale nyní oznámil, že se protáhne až do září. Podle provozně technického ředitele podniku Ludvíka Lavičky je rekonstrukce komplikovaná, protože se dělníci dostávají do míst, kam se nesáhlo od 50. let, kdy se trať stavěla.
19. 5. 2023|
Na trati do Broumova na Náchodsku je kvůli opravám kolejí výluka, potrvá do konce května
Začala nepřetržitá výluka na trati mezi Broumovem a Policí nad Metují. Místo vlaků jezdí autobusy, cestující ale nemají garantovaný přestup na všechny navazující spoje. S omezením musí počítat také turisté mířící do Adršpašsko-teplických skal.
4. 4. 2023|
Domažlickým se nelíbí plán na rozšíření tratě do Německa přes jejich zahrady
Vázne příprava modernizace tratě, jež z hlediska vlaků, které po ní jezdí, patří k nejdůležitějším v Česku, ale fyzicky vypadá spíše jako napůl zapomenutá lokálka. Na železnici z Plzně do Domažlic a dále do Bavorska by v blízké budoucnosti měla přibýt druhá kolej a nad ní troleje, ale Správa železnic již dlouho čeká na rozhodnutí o umístění stavby. Plzeňský kraj po měsících posuzování konstatoval, že má málo lidí a věc předal do Českých Budějovic. Proti modernizaci tratě navíc protestují lidé z Domažlic.
13. 3. 2023|
Stará trať s přejezdem v centru Prahy se loučí, od neděle budou vlaky končit v Dejvicích
Poslední den jezdí vlaky po přejezdu v Bubenské ulici v Praze, po původním nízkém nadjezdu u Výstaviště a prozatím i tunelem ve Stromovce. V neděli začne výluka, která by podle předpokladů Správy železnic měla trvat zhruba dva roky. Při ní dostane trať zcela novou podobu a zmizet by měla nejvíce problematická místa. Vlaky od Kladna ale kvůli tomu budou celou dobu končit již na dejvickém nádraží, cestující směřující do centra tedy budou muset přestupovat na tramvaj či metro.
11. 3. 2023|
Modernizace koridoru mezi Pardubicemi a Českou Třebovou jde do finální fáze
Začala poslední fáze jedné z největších železničních oprav v Česku. Dělníci dokončují rekonstrukci hlavního koridoru mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Vyměňují podloží a pokládají nové koleje. Pro cestující vlakem to znamená další výluky. Práce na jedné z nejvytíženějších tratí v zemi trvají už skoro dva roky.
7. 3. 2023|
Kladenské nádraží zažívá velkou změnu v souvislosti s takzvanou rychlodráhou
Stavba takzvané rychlodráhy do Kladna naplno začíná. Zatím jde jen o dva krajní úseky. Pro cestující by ale měly přinést bezbariérový přístup. Alespoň částečné zrychlení dopravy lze očekávat až za několik let.
26. 2. 2023|
Kraj chce oživit celou podkrušnohorskou Kozí dráhu, objednal na ni vlaky. Správa železnic ale dál odmítá její opravu
Správa železnic dál odmítá opravit železniční trať mezi Oldřichovem u Duchcova a Telnicí. A to přesto, že Ústecký kraj objednal vlaky, které by po ní měly od dubna začít jezdit. Železničáři před rokem opravili východní část trati známé jako Kozí dráha, ale rekonstruovat zbytek, který je v horším stavu, se nechystají.
23. 2. 2023|
Policie obvinila zaměstnance drah, měl namazat koleje olejovitou látkou
Policisté obvinili z obecného ohrožení v souvislosti s loňským potřísněním kolejnic olejovitou látkou na trati z Mostu na Moldavu muže z Lounska, zaměstnance drah. V pondělí o tom na webu informovala mluvčí teplické policie Ilona Gazdošová. Důvodem mužova činu byla podle kriminalistů nespokojenost s výměnou dopravce na této konkrétní trati.
6. 2. 2023|
Soud definitivně osvobodil strojvedoucího žalovaného za vykolejení vlaku u Mariánských Lázní
Strojvedoucí Radim Růžička, obžalovaný za zavinění nehody, při které v červenci 2019 vykolejil u Mariánských Lázní nákladní vlak s vápencem, nebude potrestán. Krajský soud v Plzni ho zprostil obžaloby a nevyhověl tak odvolání státního zástupce proti rozsudku chebského soudu, který strojvedoucího loni v srpnu osvobodil. Informovaly o tom servery Novinky a iDnes. Za obecné ohrožení hrozilo Růžičkovi až osm let vězení. Strojvedoucí vinu odmítal. Verdikt krajského soudu je pravomocný.
18. 1. 2023|
Na moldavskou trať opět někdo položil kamení, policie vyšetřuje třetí takový incident za měsíc
Po čtyřech dnech opět někdo nastražil kameny na krušnohorskou trať z Mostu na Moldavu. Podle policie, která se událostí zabývá, před nimi zastavil přijíždějící osobní vlak, dopravce uvedl, že do kamení narazil. Událost se ale obešla bez zranění. Kamení na trati bylo od začátku platnosti jízdního řádu, kdy se na trati vyměnili dopravci, potřetí, jednou také kdosi namazal kolejnice kluzkou látkou, takže vlak se nemohl rozjet. Všechny incidenty se staly poblíž města Hrob.
31. 12. 2022Aktualizováno31. 12. 2022, 13:13|