Na trati mezi Zliví a Dívčicemi na Českobudějovicku se brzy ráno čelně srazil rychlík s osobním vlakem. Desítky lidí se zranily, několik z nich těžce. Policie zahájí trestní řízení pro podezření ze spáchání obecného ohrožení. Předběžná škoda je 150 milionů korun. Provoz na trati byl obnoven před 15:00, výluka trvala více než osm hodin.
Vlaky by po obnovení provozu měly projíždět za snížené rychlosti dvacet kilometrů v hodině, informovala po 15:00 redaktorka ČT Daniela Tunklová. První spoj tratí projel krátce před 16:00, dodala.
Ve 13:30 od sebe technika Správy železnic a hasičů odtrhla sražené lokomotivy. Obě byly čelně poškozené. Soupravy pak byly postupně odtaženy do českobudějovického depa. Materiální škoda byla předběžně vyčíslena na 150 milionů korun na vlacích. „Na kolejích vznikla škoda deset tisíc korun,“ řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Policejní mluvčí Štěpánka Schwarzová dodala, že vyšetřování události zřejmě potrvá několik dní.
Desítky raněných
Podle jihočeské záchranné služby lékařským tříděním prošlo 47 osob, z toho stav 27 zraněných vyžadoval přímý transport do nemocnice. Čtyři lidé utrpěli těžká zranění, devět dalších středně těžká.
Stále je v nemocnicích hospitalizováno 22 osob, uvedla po desáté hodině večer redaktorka ČT Blanka Poulová.
Dalších devatenáct osob nebylo nutné primárně transportovat do zdravotnického zranění. Byly převezeny autobusem na stanici hasičů do Českých Budějovic v doprovodu lékařské posádky záchranné služby. Po opakované kontrole zdravotního stavu odtud bylo ještě dalších šest lidí převezeno na vyšetření do nemocnice. Jedna osoba, která nebyla zraněná, zůstala podle informací záchranářů na místě události.
„Tři pacienti jsou v Nemocnici Písek, tři pacienti v Nemocnici Strakonice, dva v Nemocnici Tábor a jeden pacient v Nemocnici Český Krumlov. Třináct pacientů zůstává hospitalizovaných v Nemocnici České Budějovice, z nich jeden na Anesteziologicko-resuscitačním oddělení a šest na jednotkách intenzivní péče,“ uvedla k 19. hodině na facebooku společnost Jihočeské nemocnice sdružující osm krajských nemocnic.
Podle mluvčího Správy železnic pro mimořádné události Martina Kavky museli hasiči vyprostit strojvedoucího rychlíku, který zůstal ve voze zaklíněný. Na louku vedle kolejí se brzy ráno sjely kromě mnoha sanitek také evakuační autobusy a hasičské vozy, záchranáři tam postavili stan.
České dráhy na síti X uvedly, že cestující z obou vlaků za způsobená zranění a majetkovou újmu odškodní.
Informační linka
Jihočeští hasiči zřídili infolinku, na kterou mohou lidé volat pro informace o cestujících po srážce vlaků. Číslo je 950 230 835.
Policie spustila krizovou linku na čísle 974 222 158, která je určena pro psychologickou pomoc a poskytování informací pro zúčastněné této nehody a jejich příbuzné.
950 230 835
K události se vyjádřil na sociální síti X prezident Petr Pavel, který poděkoval záchranářům za jejich práci a vyjádřil podporu cestujícím a jejich rodinám. Apeloval na to, aby se nehoda co nejrychleji vyšetřila.
Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) je kvůli srážce vlaků v kontaktu s ministry dopravy a vnitra v demisi. „Myslím na všechny, kterých se nehoda dotkla, a přeji zraněným brzké uzdravení,“ napsal na sociální síti X.
Vyšetřování nehody
Kriminalisté budou prověřovat srážku vlaků jako podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení. Informovali o tom na síti X. Provoz se podle webu Českých drah zastavil kolem 06:20. Šlo konkrétně o rychlík R 658 a osobní vlak Os 8053 Českých drah.
Proč se vlaky srazily, zatím není jasné. „Podle našich informací se srazil osobní vlak s rychlíkem a v podstatě jeden ze strojvůdců neoficiálně projel návěstidlo zakazující jízdu. Viděli se údajně na několik stovek metrů, ale už nestačili zastavit. Ve vlacích jelo pravděpodobně velké množství lidí, kteří jeli do práce,“ řekl redaktor ČT Martin Štěpánek.
Také jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) novinářům na místě řekl, že podle neoficiálních informací jeden z vlaků projel návěstidlo stůj. Podle něj ale příčiny ukáže až vyšetřování.
Kučera uvedl, že nebude o příčinách havárie spekulovat a že to ukáže až vyšetřování. Trať na jihu Čech, na které se ráno vlaky srazily, není podle něj vybavena zabezpečovacím systémem ETCS. Policie uvedla, že dechová zkouška vyloučila u obou strojvedoucích alkohol.
Na trati se počítá se zavedením ETCS po roce 2030, uvedl na síti X ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS). Podle Kavky je trať před celkovou rekonstrukcí.
Kupka: Nejpravděpodobnější příčinou bylo projetí návěstidla stůj
Kupka odpoledne poděkoval všem, kteří se podíleli na záchraně cestujících. „Probíhá vyšetřování příčin nehody. Nejpravděpodobnější příčinou je projetí návěstidla stůj v případě rychlíkového vlaku,“ řekl. Policisté však nevyloučili ani technickou závadu.
Asi 45 minut před nehodou byl podle náměstka ředitele Správy železnic Karla Švejdy omezen provoz na druhé koleji. Proto měl rychlík na návěsti stůj a měl počkat, až osobní vlak vjede do stanice, dodal.
Vlak, který vjížděl do stanice, dodržel podle něj předepsanou rychlost. Vzdálenost, kterou rychlík ujel od „červené“, byla krátká. „Při rychlosti, kterou jel, to byla otázka několika málo sekund,“ doplnil Švejda. Strojvedoucí rychlíku byl podle ČD zkušený a dosud neměl žádný problém.
Dráhy se nyní podle náměstka ředitele ČD Jiřího Ješety připravují na odstranění následků nehody a předpokládají, že by provoz na trati mohl být obnoven ve čtvrtek večer.
Podle informací Hospodářských novin byla ve stanici výluka staničního zabezpečovacího zařízení, které se stará o chod výhybek a návěstidel. Kvůli tomu se jezdilo jen po jedné koleji ze dvou a vlaky se musely křižovat. „Za téhle situace by té nehodě zřejmě nezabránilo ani ETCS, nemělo by se moc čeho chytit,“ řekl deníku anonymně odborník na infrastrukturu, který školí z předpisů zaměstnance externích firem.
Podle počtu zraněných je čtvrteční srážka vlaků jednou z nejzávažnějších v posledních pěti letech. Tragická nehoda, která si vyžádala čtyři oběti na životech, se stala loni v červnu. Tehdy se srazil osobní a nákladní vlak v Pardubicích. Srážku zavinil strojvedoucí rychlíku RegioJet, který projel návěst zakazující jízdu. Chybu si uvědomil a stihl zastavit, strojvedoucí protijedoucího nákladního vlaku včas zabrzdit nemohl, nic ho nevarovalo. Při nehodě zemřely čtyři ženy, dalších 27 lidí rozvezly sanitky do nemocnic.








