Vysokorychlostní železnice může být v Česku za deset let, zjistila Bilance

27 minut
Bilance: Česká železnice od skanzenu k TGV
Zdroj: ČT24

Do konce března má ministerstvo životního prostředí vydat stanovisko EIA k plánu prvních dílčích úseků vysokorychlostní trati v Česku. Konkrétně na trasy na Přerovsku, kde by se rychlost zvýšila zatím na 200 kilometrů za hodinu. Další ještě rychlejší tratě umožňující až 320 kilometrů za hodinu se mají od té chvíle začít budovat postupně do roku 2050 v celé zemi. Tématu se věnoval pondělní díl publicistického pořadu Bilance.

O vysokorychlostní železnici po vzoru TGV ve Francii se v Česku hovoří již dekády, nyní je blízko k činům. Správa železnic, která má projekt na starosti, je připravena vykupovat pozemky potřebné pro stavbu, soutěžit dodavatelské firmy a již v nejbližších letech by se cestující vlakem mohli dočkat zcela nové éry. Ve výsledku dvojnásobné rychlosti, než jakou se v současnosti nejrychleji jezdí vlakem po Česku.

Na zdvojkolejnění a elektrifikaci tratě pro rychlost dvě stě kilometrů za hodinu mezi Přerovem a Brnem naváže budování trati Moravské brány, což už bude první skutečně vysokorychlostní trať pro více než tři sta kilometrů za hodinu. Troufnu si tvrdit, že to by mohli lidé využívat už v roce 2035, říká pro Bilanci ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dalšími úseky, které jsou v celém schvalovacím procesu nejdál, jsou úseky Praha–Světlá nad Sázavou směrem do Brna a pak také spojení Praha–Drážďany – u obou ovšem už bez přesnějšího data určení finální realizace. Do roku 2050 pak plány hovoří o zhruba osmi stech kilometrech speciálních koridorů rozvětvených v podstatě po celé zemi. Projekt počítá s rozpočtem okolo jednoho bilionu korun, půjde tak o největší dopravní stavbu v historii Česka.

Možné komplikace

Překážek, na něž tvůrci Bilance upozorňují, je ale stále ještě celá řada. Mimo jiné jsou spojeny právě s tak obřím rozpočtem. Pokud je projekt rozvržen do delšího období, prodražuje se také kvůli úrokovým nákladům.

Ty vám to úplně rozvrátí, jestli máte úrokovou sazbu dvě nebo pět procent, tak to je rozdíl. A u projektů s návratností v řádu vysokých desítek let hrají ohromnou roli,upozorňuje ekonom Miroslav Zámečník. Poznamenává pak také to, že konvenční železnice, která je vůbec nejhustší v celé Evropské unii, pak potřebuje nákladnou údržbu a finance nebude snadné v obou větvích – pro stávající síť a nově vznikající síť – alokovat.

Další věci k řešení směrem k železnici v nové stopě jsou výkupy potřebných pozemků, kudy mají trasy vést. Tady ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier uvádí, že z předběžných jednání s majiteli nemovitostí, jichž by se měla stavba dotknout, odhaduje správa podíl těch, kteří jsou ochotni státu svůj majetek prodat, asi na šedesát procent.

Důležité bude také zajištění energie pro nové elektrifikované tratě. Musíme zajistit napájení, potřebnou energii již máme predikovanou, ale někde ještě hledáme vhodné řešení, například na trase Praha–Brno hledáme ještě jeden konkrétní napájecí bod, dodává Bazgier.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 7 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 15 mminutami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 3 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 6 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 7 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 15 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 18 hhodinami
Načítání...