Vysokorychlostní železnice může být v Česku za deset let, zjistila Bilance

27 minut
Bilance: Česká železnice od skanzenu k TGV
Zdroj: ČT24

Do konce března má ministerstvo životního prostředí vydat stanovisko EIA k plánu prvních dílčích úseků vysokorychlostní trati v Česku. Konkrétně na trasy na Přerovsku, kde by se rychlost zvýšila zatím na 200 kilometrů za hodinu. Další ještě rychlejší tratě umožňující až 320 kilometrů za hodinu se mají od té chvíle začít budovat postupně do roku 2050 v celé zemi. Tématu se věnoval pondělní díl publicistického pořadu Bilance.

O vysokorychlostní železnici po vzoru TGV ve Francii se v Česku hovoří již dekády, nyní je blízko k činům. Správa železnic, která má projekt na starosti, je připravena vykupovat pozemky potřebné pro stavbu, soutěžit dodavatelské firmy a již v nejbližších letech by se cestující vlakem mohli dočkat zcela nové éry. Ve výsledku dvojnásobné rychlosti, než jakou se v současnosti nejrychleji jezdí vlakem po Česku.

Na zdvojkolejnění a elektrifikaci tratě pro rychlost dvě stě kilometrů za hodinu mezi Přerovem a Brnem naváže budování trati Moravské brány, což už bude první skutečně vysokorychlostní trať pro více než tři sta kilometrů za hodinu. Troufnu si tvrdit, že to by mohli lidé využívat už v roce 2035, říká pro Bilanci ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dalšími úseky, které jsou v celém schvalovacím procesu nejdál, jsou úseky Praha–Světlá nad Sázavou směrem do Brna a pak také spojení Praha–Drážďany – u obou ovšem už bez přesnějšího data určení finální realizace. Do roku 2050 pak plány hovoří o zhruba osmi stech kilometrech speciálních koridorů rozvětvených v podstatě po celé zemi. Projekt počítá s rozpočtem okolo jednoho bilionu korun, půjde tak o největší dopravní stavbu v historii Česka.

Možné komplikace

Překážek, na něž tvůrci Bilance upozorňují, je ale stále ještě celá řada. Mimo jiné jsou spojeny právě s tak obřím rozpočtem. Pokud je projekt rozvržen do delšího období, prodražuje se také kvůli úrokovým nákladům.

Ty vám to úplně rozvrátí, jestli máte úrokovou sazbu dvě nebo pět procent, tak to je rozdíl. A u projektů s návratností v řádu vysokých desítek let hrají ohromnou roli,upozorňuje ekonom Miroslav Zámečník. Poznamenává pak také to, že konvenční železnice, která je vůbec nejhustší v celé Evropské unii, pak potřebuje nákladnou údržbu a finance nebude snadné v obou větvích – pro stávající síť a nově vznikající síť – alokovat.

Další věci k řešení směrem k železnici v nové stopě jsou výkupy potřebných pozemků, kudy mají trasy vést. Tady ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier uvádí, že z předběžných jednání s majiteli nemovitostí, jichž by se měla stavba dotknout, odhaduje správa podíl těch, kteří jsou ochotni státu svůj majetek prodat, asi na šedesát procent.

Důležité bude také zajištění energie pro nové elektrifikované tratě. Musíme zajistit napájení, potřebnou energii již máme predikovanou, ale někde ještě hledáme vhodné řešení, například na trase Praha–Brno hledáme ještě jeden konkrétní napájecí bod, dodává Bazgier.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...