Oprava železniční trati u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, kterou v únoru poškodil požár cisteren s benzenem, bude letos stát zhruba 113 milionů korun. První etapa rekonstrukce přišla přibližně na 23 milionů korun, podzimní dokončení včetně výhybek si podle odhadů Správy železnic (SŽ) vyžádá dalších devadesát milionů, informoval generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Na trati byl v neděli obnoven provoz.
Oprava trati u Hustopečí bude letos stát 113 milionů
„Práce skončily o víkendu, od nedělního odpoledne tak mohly zprovozněnou trať využít první vlaky. Kompletní obnova stanice včetně výhybek potom proběhne v podzimních měsících. Náklady na první etapu oprav jsou přibližně 23 milionů korun, podzimní etapa vyjde podle plánů na přibližně devadesát milionů korun,“ přiblížil Svoboda.
Celkové náklady na likvidaci následků včetně sanace zamořené půdy a vody by podle ministra životního prostředí Petr Hladíka (KDU-ČSL) neměly přesáhnout miliardu korun.
V první fázi SŽ zprovoznila dvě koleje v přímém směru. Po odtěžení kontaminované zeminy pod tratí dělníci na přibližně třísetmetrovém úseku položili nový železniční spodek a svršek, instalovali provizorní stožáry trakčního vedení a troleje a obnovili zabezpečovací zařízení trati.
První rychlík vyjel na trať u Hustopečí v neděli večer, v pondělí po ní jezdí i regionální vlakové spoje. Podle nařízení vedení SŽ mohou vlaky třísetmetrovým úsekem v místě nehody projíždět bez zastavení maximální rychlostí padesát kilometrů za hodinu. „Při průjezdu zónou zajistí dopravce zamezení přístupu vnějšího vzduchu do prostor pro cestující a služebních prostor vlaku například vypnutím klimatizace,“ stojí v rozhodnutí SŽ.
Nákladní vlak převážející 1020 tun toxického benzenu vykolejil v Hustopečích nad Bečvou 28. února. Většina cisteren se při havárii poškodila a benzen z nich unikl do půdy. Následně se vzňal a intenzivně hořel. Požár poškodil koleje, výhybky i trolejové vedení. Z místa hasiči odklidili havarované cisterny, ze kterých odčerpali benzen. Poté odstranili i veškerou železniční infrastrukturu a odborníci odtěžili kontaminovanou zeminu.
Sanace potrvá ještě několik měsíců
Odborníci odhadli, že do životního prostředí v místě nehody uniklo 250 tun benzenu. Do 7. června bylo do firmy DEZA odvezeno 95 tun uniklého benzenu. Odborníci na jaře dokončili v okolí nehody stavbu 700 metrů dlouhé stěny z ocelových profilů. Bariéra uzavřela kontaminovanou oblast a má zabránit šíření toxické látky do okolí včetně nedalekého jezera.
Podle Hladíka se podařilo situaci stabilizovat a riziko, že se by se uniklý benzen dál rozšířil do půdy a povrchové vody v okolí, je minimální. Sanace zabere ještě několik měsíců. „Teď je prioritou odstranit volnou fázi benzenu na hladině podzemní vody, která tvoří největší podíl benzenu v lokalitě. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu. Probíhá také zkušební provoz speciálních filtrů s aktivním uhlím, které umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu,“ popsal.
Podle ředitele České inspekce životního prostředí Petra Bejčka díky společnému zásahu uniklo z více než tisíce tun benzenu mimo místo havárie méně než tři procenta benzenu. „Dopady na okolní prostředí byly minimální,“ podotkl.