Prezident jmenuje Balaše ministrem školství ve středu, řekl Fiala po schůzce v Lánech

Premiér po přijetí u prezidenta v Lánech (zdroj: ČT24)

Premiér Petr Fiala (ODS) po pondělní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech oznámil, že hlava státu ve středu jmenuje Vladimíra Balaše, poslance hnutí STAN a ústavního právníka, novým ministrem školství. V úterý se Zeman s Balašem sejde. Ten chce v čele resortu pokračovat v koncepci, kterou nastavil bývalý ministr Robert Plaga (za ANO) a nynější končící šéf úřadu Petr Gazdík (STAN). Balaš to řekl už odpoledne po zhruba půlhodinovém jednání na Úřadu vlády s premiérem Fialou. Rozhovor s předsedou vlády označil za přátelský a neformální.

„Bavili jsme se o předpokladech pana profesora Balaše pro výkon funkce. Myslím, že to, co je tady podstatné, je výsledek, to znamená že pan prezident bude nového ministra školství ve středu jmenovat,“ odpověděl Fiala na dotaz, co Zeman na návrh říkal. Premiér dodal, že prezident je seznámen s osobností Balaše a zná jeho dosavadní dílo. „Takže nakonec dospěl k tomuto rozhodnutí, které mi mohl oznámit již dnes,“ řekl Fiala. Prezidentem zvolený časový harmonogram podle něj umožní hladké předání funkce.

Fiala Balaše označil za zkušeného právníka, který se zabývá otázkami mezinárodního práva s ekonomickými aspekty. Má podle něj předpoklady k výkonu funkce ministra školství. Za jeden z jeho hlavních úkolů označil změnu rámcových vzdělávacích programů.

Balaš uvedl, že školství chce reformovat způsobem, který začal Plaga. Koncepce ale podle něj navazuje i na to, co prosazoval jako ministr školství sám Fiala v letech 2012 až 2013. „Jak funguje základní i střední školství, se mi ukazovalo na vysokém školství, vím, jak se dá pracovat se studentem,“ uvedl Balaš. Posun od memorování ke školství zaměřenému na dovednosti je podle něj správnou cestou.

Události: Kandidát na ministra školství Balaš se sešel s premiérem (zdroj: ČT24)

Za krátkodobý cíl označil zvýšit mimo jiné množství peněz určených na mzdy nepedagogických pracovníků. Zabývat by se chtěl také přeplněností středních škol. „Koncepce se měnit nebude, doufám, že ve prospěch všech, našich dětí i budoucnosti, se to podaří posunout dál,“ dodal Balaš.

Rozhovor s Fialou označil za přátelský a neformální. Na klíčových věcech se s premiérem shodli. Neměl informace, jak se ke jmenování postaví Zeman. „Nechávám to na prezidentovi a premiérovi, mají schůzku večer, do té doby nemá smysl, abychom spekulovali. Je to na nich dvou,“ podotkl. Myslel si však, že by „neměl být problém“. To se po večerní schůzce Zemana a Fialy potvrdilo.

Balaš chce školství posouvat „správným směrem“

Místo ministra školství se uvolní na konci června, kdy rezignuje dosavadní šéf úřadu Gazdík. Odstoupit slíbil před týdnem kvůli kontaktům s podnikatelem Michalem Redlem obviněným v kauze Dozimetr. Hnutí STAN na jeho místo navrhlo právě svého poslance a ústavního právníka Balaše.

Balaš při příchodu do Strakovy akademie řekl, že se v případě nástupu do funkce bude snažit školství podporovat. „A rozvíjet, posouvat ho správným směrem,“ dodal. Balaš jako tehdejší děkan Právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni umožnil studium na přelomu tisíciletí předsedovi někdejší Unie svobody Janu Rumlovi, i když nedosáhl v přijímacím řízení požadovaného počtu bodů. „Nemám se za co stydět,“ řekl nyní k případu.

Vicepremiér a šéf STAN Vít Rakušan po jednání Ústředního krizového štábu řekl, že Starostové vybírali asi ze sedmi kandidátů. „Výběr jsme uzpůsobili odborné kvalifikaci, zkušenosti s evropskými strukturami,“ uvedl. Ministr školství vede čtyři rady ministrů při předsednictví v EU, podotkl Rakušan, důležitá tak byla i jazyková vybavenost.

Na ministerstvu si vytvoří Balaš tým spolupracovníků, který bude rozumět i regionálnímu školství, řekl Rakušan. Děkana plzeňské fakulty dělal podle Rakušana před příchodem „partičky, která dávala diplomy za prachy nejrůznějším lidem“. „Nevidíme nic, co by bylo morálně pochybné tak, aby nemohl vykonávat funkci ministra školství,“ řekl.

Zástupci základních a středních škol během pondělí uvedli, že nevědí, co mohou od Balaše očekávat, protože je pro ně neznámý. Očekávají, že naváže na práci svých dvou předchůdců Plagy a Gazdíka. Předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček se obává toho, že Balaš nemá velké znalosti o regionálním školství. Podle šéfa Asociace ředitelů základních škol Luboše Zajíce budou důležité jeho manažerské schopnosti.

S Balašem jako případným novým ministrem má problém předseda sněmovního školského výboru Ivo Vondrák (ANO). Tvrdí, že mu chybí podrobnější znalost fungování ministerstva a celého školství. „Myslím, že by to chtělo skutečně někoho, kdo je s tím kontextem školství více obeznámen,“ míní Vondrák.

Balašovy úkoly: Ukrajinské děti i platy ve školství

Hosty pořadu 90' ČT24 byli v pondělí večer Vondrákovi kolegové ze školského výboru – jeho místopředsedové Jan Lacina (STAN) a Karel Rais (ANO). „Je podstatné, jak bude nový ministr plnit úkoly, je jich opravdu mnoho. Po panu Gazdíkovi zůstávají rozdělané kauzy,“ zmínil Rais. Konkrétně připomněl nedávné odvolání ředitelky Cermatu Michaely Kleňhové.

90´ ČT24: Vladimír Balaš – příští ministr školství (zdroj: ČT24)

Podle něj by měl mít Balaš kolem sebe kvalitní tým. „Měl by to být manažer – jak na úrovni strategické ve vazbě na Evropskou unii, tak také schopný operativec,“ uvedl Rais, podle nějž je nový ministr postaven před nelehký úkol začlenit do systému českého školství 125 tisíc ukrajinských dětí.

Právě toto téma považuje Lacina za Balašův nejdůležitější úkol. „Jsme částečně ve válce, je tu příliv ukrajinských uprchlíků, což je velmi atypická situace, bude to komplikovaný proces,“ nepochybuje místopředseda školského sněmovního výboru, který měl oblast školství v minulosti na starosti v jedné z pražských městských částí. Lacina připomněl, že právě metropole je v tomto ohledu zatížená více než jiné regiony.

Rais doplnil, že by se měl nový ministr také „podívat na učitele a učitelky“. Končící šéf resortu Petr Gazdík se podle něj v podstatě omlouval za to, že nedokázal vyjednat výraznější zvýšení platů, a jeho nástupce tak podle Raise přichází do prostředí, kde školské odbory vyhlásily stávkovou pohotovost. Navíc je podle něj chybou, že nepedagogičtí pracovníci „zůstali stát úplně bokem“.