Ostrava plánuje zavést maximální třicetikilometrovou rychlost pro řidiče na třídě Přemyslovců. Ulice by se tak měla stát příjemným a klidným městským bulvárem. Rychlost začne platit po dokončení úprav v městském obvodu Mariánské Hory a Hulváky, což by mohlo být za dva roky. V ulici se momentálně mění vodovod a opravuje kanalizace, poté dostane nový povrch, který doplní stromy i nové záhony.
Ostrava zavede třicítku v ulici Přemyslovců, promění se v zelený bulvár s příjemným klimatem
Ulice Přemyslovců je jednou z hlavních tepen Mariánských Hor, nachází se tam například radnice městského obvodu, ale i spousta bytových domů s obchody v přízemí. „Během rekonstrukce kanalizace, která teď probíhá, dojde i k opravě povrchu. Využije se to k tomu, že se ulice stane bezpečnější pro chodce, příjemnější pro bydlení, a dostane se sem více stromů,“ popsal specialista pro dopravu a urbanismus z Městského ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA) Josef Laža.
„Je to akce, kterou financuje statutární město Ostrava, celková rekonstrukce ulice by mohla stát až 150 milionů korun,“ řekl starosta městského obvodu Ostrava-Mariánské Hory a Hulváky Patrik Hujdus (nestr.). Dodal, že obvod se na těchto pracích finančně nepodílí.
Proti snížení rychlosti na třicítku je však řada řidičů. Jejich námitkám Laža rozumí. „Dojde ke zpoždění asi o třicet sekund, na druhou stranu však bude jízda plynulejší. Vzniknou tady parkovací stání mimo vozovku, v minulosti často zásobovací vozidla bránila průjezdu projíždějícím autům,“ řekl s tím, že celkově by měla být jízda ulicí Přemyslovců mnohem příjemnější.
„Ulice zklidnění potřebuje, protože jsou časové úseky přes den, kdy opravdu tady lidé jezdí padesátkou a někdy i více, můžou tak vznikat různé kolizní situace. Přecházejí tady přes silnici děti do školy, bydlí tady senioři, já si myslím, že ta třicítka je optimální rychlost,“ uvedl Hujdus.
Příjemnější klima
Ulice po provedení všech změn už nebude jenom dopravní tepnou. Vedle projíždějících vozidel tam podle Lažy své místo díky zeleno-modré infrastruktuře najdou také chodci a cyklisté, pohodlnější to bude také pro cestující ostravskou MHD.
Novinkou jsou záhony, které mají zadržovat dešťovou vodu a tím se postarat o příjemnější klima. „Chceme to vyzkoušet na takto vytížené komunikaci. Je to trend, kterým se moderní města vzhledem ke klimatickým změnám vydávají,“ zmínil Laža.
Zda by se ulice s maximální třicetikilometrovou rychlostí a více stromy mohly objevit například i v centru města, se zatím říct nedá. Podle Lažy se o podobném projektu hovoří i v ulici Nádražní, která vede od hlavního nádraží do centra. V tomto případě však jde jenom o úvahy.
Maximální povolenou rychlost 30 kilometrů za hodinu zavedla už řada měst v Česku, alespoň v některých částech nebo ulicích. Většinou se to týká historických center měst či obytných čtvrtí. Platí například v některých částech Olomouce, Břeclavi, Náchoda nebo Jindřichova Hradce.
Podobným směrem se vydávají také větší města v zahraničí. V Evropě už třicítku zavedl Štýrský Hradec v Rakousku, švýcarský Curych, finské Helsinky, francouzský Grenoble, a jako první město nad tři sta tisíc obyvatel to bylo španělské Bilbao, kde třicítka platí na území celého města.