Rychlostní omezení na třicet kilometrů za hodinu zavádí některá města v západní Evropě. Ke snížení rychlosti se už připojila Paříž, Brusel, Helsinky nebo Stockholm, další velká města omezení chystají. V Praze a v Brně toto požadují někteří aktivisté, od třicetikilometrové rychlosti si slibují vyšší bezpečnost a nižší emise. V pořadu Události, komentáře debatovali o tématu Eva Tylová (Piráti), Matěj Michal Žaloudek (Zelení), Marek Benda (ODS) a Petr Macinka (Motoristé sobě).
Třicítku ve městě prosazuje podle Macinky zelená bojůvka. Bylo by čistší ovzduší a méně hluku, oponuje Žaloudek
„Spor není o rychlost, ale o životní styl. V Praze je mnoho aut, není to v regulacích, ale ve zprůjezdňování,“ tvrdí Petr Macinka, předseda strany Motoristé sobě. Podle něj na některých silnicích v Praze projedou za hodinu desítky tisíc aut.
„Je chyba označovat dopravní předpisy za šikanu, lidé by měli ve městech volit typ dopravy, který je jim nejbližší, spousta lidí se bojí jet městem na kole. Třicítka by byla bezpečnější, je čistší ovzduší a méně hluku,“ oponuje Matěj Michal Žaloudek (Zelení) z Iniciativy 30 pro Prahu, který je zastupitelem Prahy 3.
Podle pražské zastupitelky a ekoložky Evy Tylové (Piráti) má třicetikilometrová rychlost smysl v obytných zónách v městských částech. „Lidé by více jezdili na kolech, rádi by chodili pěšky. Na kole máte problém ve městě vůbec jet,“ říká.
Se zavedením třicetikilometrové rychlosti v hlavním městě nesouhlasí ani poslanec a předseda regionálního sdružení ODS Marek Benda – říká, že jde o čistě ideologické nápady. „Chce to úzká skupinka lidí, která nemá žádné zastoupení na pražském magistrátu,“ konstatuje.
Třicetikilometrová rychlost je čím dál obvyklejší i v některých zónách v Brně nebo v Plzni. Usiluje o to i Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) na základě rezoluce Evropského parlamentu, který vydal soubor příslušných opatření, která by měla zvýšit bezpečnost dopravního provozu.
Švýcarské poradenské centrum pro prevenci nehod (BFU) na základě statistického modelu předpokládá, že snížení rychlosti na hlavních silnicích na 30 km/h sníží počet nehod o 30 až 50 procent.
Blokády pražských dopravních tepen
Na začátku března pokračovaly demonstrace aktivistů za zavedení třicetikilometrové rychlosti po Praze. Skupina několika desítek lidí z hnutí Poslední generace protestovala v ranní dopravní špičce na pražské magistrále, policisté museli na místě svádět dopravu do jednoho jízdního pruhu. „Tyto skupiny právo (na demonstraci – pozn. red.) zneužívají, ne využívají,“ uvedl poslanec Benda.
„Protesty jsou v mezích zákona, nelze to srovnávat s přilepováním k dálnici. Je to demokratická možnost využít toho, jak vyjadřuji svůj názor. Pokud to v Berlíně a v Bruselu běží, tak u nás musí být takový protest, aby se něco začalo dít,“ soudí Tylová. Cestu autem do centra města považuje za zbytečnou a za šikanu obyvatel, kteří v oblasti bydlí.
„Jízda autem je pro stovky tisíc lidí v Praze existenční. Demonstranti jsou bezohlední vůči starším, je to zelená bojůvka,“ reaguje Macinka.
Podle Žaloudka z Iniciativy 30 pro Prahu by si nadpoloviční většina Pražanů přála právě zklidnění automobilové dopravy, odkazuje se na průzkum, který si nechalo hlavní město vypracovat. „Město žije sousedstvím a docházkovou vzdáleností, hodně lidí bydlí u zaměstnání a chodí tam pěšky,“ říká.