Při nehodách loni zemřelo 547 lidí. Je to celospolečenský problém, míní ředitel dopravní policie

Na tuzemských silnicích loni při nehodách zahynulo 547 lidí, o 18 méně než v roce 2018. Počet těžce zraněných klesl na dosavadní minimum 2110, meziročně to je o 355 méně. Naopak nehod v roce 2019 přibylo – policisté jich zaznamenali přes 107 tisíc. Při kolizích také vznikly vyšší hmotné škody, celkově je pojišťovny vyčíslily na téměř sedm miliard korun.

Video Události
video

Události: Dopravní nehody v roce 2019

„To, co se na českých silnicích děje, je celospolečenským problémem. Musí se jím zabývat všechny orgány veřejné sféry,“ řekl k situaci na tuzemských silnicích ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Mezi nejčastější příčiny nehod podle něj dlouhodobě patří zejména nevěnování se řízení, nepřizpůsobení jízdy okolnostem nebo povrchu vozovky či jízda v protisměru. Stoupající počet nehod je podle něj způsoben také rostoucím provozem. „Přejetí do protisměru, které se podílelo třemi procenty na dopravní nehodovosti, se pak ale z téměř šestnácti procent podílí na nejtragičtějších následcích,“ doplňuje Zlý.

V březnu ministerstvo dopravy začalo s instalací značek, které vjezdu na dálnice ve špatném směru mají zabránit. „V současné době je instalováno 68 značek na 66 nejpotřebnějších dálničních sjezdech v Česku,“ upřesňuje mluvčí resortu František Jemelka.

Usmrcené osoby po měsících
Zdroj: Policie ČR

Nejtragičtějším měsícem minulého roku byl srpen, během kterého na silnicích v zemi zemřelo 62 lidí. Nejméně obětí si nehody vyžádaly v lednu, bylo jich 25. Nejčastěji řidiči havarovali v říjnu, který je na vrcholu této statistiky už potřetí v řadě. Celkem v tomto měsíci došlo k bezmála deseti tisícům střetů, naopak nejméně nehod – osm tisíc – policisté řešili v březnu.

Vedle počtu těžce zraněných se snížil i celkový počet zraněných, a to o třináct set na necelých 24 tisíc. Se stoupajícím počtem nehod se postupně zvyšuje i výše způsobených hmotných škod. Loni je pojišťovny vyčíslily na 6,84 miliardy korun, meziročně o 290 milionů více.

video 90’ ČT24 - Bezpečnost na silnicích
Video 90’ ČT24 - Bezpečnost na silnicích
video

90’ ČT24 - Bezpečnost na silnicích

Smrtelná zranění cyklistů: 80 procent nemělo přilbu 

Mezi oběťmi dopravních kolizí bylo 357 řidičů a 97 spolujezdců. Dalších 93 mrtvých bylo z řad chodců, což je meziročně o 20 méně. Snížil se i počet usmrcených motocyklistů a jejich spolujezdců, kterých bylo loni 73, o 15 méně než v roce 2018. Mírně se snížil i počet usmrcených cyklistů, o dva na 36. 

Podle šéfa Besipu Tomáše Neřolda byla velká část nehod s tragickými následky zbytečná. Řada usmrcených nebyla připoutána, v případě cyklistů pak přes 80 procent mrtvých nemělo přilbu. Problémem je také řízení pod vlivem alkoholu a nepřizpůsobení řízení vlastním schopnostem. Besip proto spolu s ministerstvem dopravy připravil pro rok 2020 přes čtyřicet opatření. Patří mezi ně i systém, který bude lokalizovat místa častých nehod. Připravuje se také změna sankcí za přestupky včetně bodového systému. 

Řidičům se na některých místech dá pomoci úpravami, které z nehodových míst udělají bezpečnější komunikace. Například na původně čtyřramenné křižovatce v Šedivci u Letohradu během šesti let zemřeli tři lidé. Po vzniku kruhového objezdu v roce 2018 zatím na tomto místě nezahynul nikdo.

V zatáčce na vrcholu stoupání poblíž Blanska zase bývaly dva pruhy v každém směru. Během sedmi let tam došlo k 38 střetům, při nichž o život přišlo šest lidí. Po zúžení do jednoho pruhu a změně značení se nehodovost výrazně snížila.

Změny se ale ne vždy podaří prosadit. „Musí se nejprve vyřešit pozemky, zpracovat projekt, který musí projít celým stavebním řízením, a následná realizace pak mnohdy nebývá tak dlouhá,“ tvrdí Zlý.

I proto BESIP s ministerstvem dopravy připravil registr pro správce silnic. Loni policisté upozornili správce komunikací na patnáct tisíc závad, zejména šlo o špatné značení. Většinu silničáři upravili.

Nejrizikovější místa českých silnic
Zdroj: ČT24

Cíle se splnit nepodařilo, policie oceňuje méně těžkých zranění

Dopravní policie loni provedla téměř tisíc dopravně-bezpečnostních akcí a zjistila přes 426 tisíc přestupků. Podle Zlého jde o podobné číslo jako v minulých letech. Mezi nejčastější prohřešky patří telefonování za jízdy a překročení povolené rychlosti. U téměř sedmi tisíc řidičů policisté zjistili přítomnost alkoholu v krvi, pod vlivem drog řídilo přes dva tisíce lidí.

Ani loni se nepodařilo splnit cíl Národní strategie bezpečnosti silničního provozu v případě počtu obětí. V roce 2019 plán počítal s maximálně 362 mrtvými. Splněn byl naopak cíl u počtu těžce zraněných, kterých bylo oproti plánu loni o 112 méně. Cíle strategie se nedaří plnit dlouhodobě. 

Přesto dopravní policisté hodnotí rok 2019 na českých silnicích lépe než ten předchozí. „Pakliže z něčeho máme obrovskou radost, tak z toho, že tu máme třetí nejnižší nehodovost se smrtelnými následky od roku 1961. O více než 14 procent nám klesla těžká zranění, to je nejlepší výsledek od roku 1961,“ shrnuje náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek.

Celoroční počty mrtvých na silnicích klesaly vytrvale od roku 2008, s výjimkou let 2014 a 2015. V letech 2016 a 2017 se počet obětí havárií opět snížil, přičemž rok 2017, kdy zemřelo na silnicích 502 lidí, byl nejpříznivějším od začátku sestavování ucelených statistik v roce 1961. Před rokem 2008 se počet usmrcených při nehodách v Česku pohyboval většinou nad jedním tisícem.

Video Interview ČT24
video

Tomáš Neřold v Interview ČT24: „65 procent z lidí, které jsme oslovili, uvedlo, že nebylo na prohlídce zraku déle než tři roky.“

Podrobné informace o nehodách v Česku v roce 2019 5.15 MB