TÉMA

Tomáš Neřold

Jízda na podzim je nejrizikovější hned po období konce prázdnin. BESIP připomíná základní pravidla

Ranní mlhy, mráz, brzké stmívání, častější pohyb zvěře, mokré listí na silnicích nebo letní pneumatiky – to jsou faktory, které na podzim ovlivňují bezpečnost provozu. Vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy Tomáš Neřold upozornil, že právě podzim je rizikovým obdobím pro řidiče, možná nejrizikovějším po letních prázdninách. Svědčí o tom i statistiky nehodovosti. Řidiči by se proto měli na podzim řídit na silnicích řadou pravidel.
10. 11. 2023|

Bodový systém čeká zpřísnění, současně budou moci řídit už sedmnáctiletí

Systém trestných bodů pro řidiče se od příštího roku změní. Zpřísňuje například tresty u nejzávažnějších přestupků a zvyšuje některé pokuty. Auto zároveň budou moci řídit lidé už od sedmnácti let, a to pod dozorem dospělého. Zahájit kurz autoškoly k řízení osobního automobilu bude možné už v patnácti letech a šesti měsících. Zavedou se také mimo jiné řidičské průkazy na zkoušku.
6. 9. 2023Aktualizováno6. 9. 2023, 20:57|

Helma zachrání mnoho cyklistů, upozornil Pafko. Povinné zavedení by bylo nadbytečné, míní Střecha

S letním počasím přišla hlavní cyklistická sezona. Policisté upozorňují na dodržování zásad bezpečné jízdy, mezi které patří nošení cyklistické helmy. Zákon přikazuje nosit helmu na kole dětem, u dospělých je dobrovolná. Změnit to chce část poslanců v rámci novely silničního zákona. O tématu v pořadu Události, komentáře debatovali emeritní přednosta III. chirurgické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice Motol Pavel Pafko a marketingový ředitel společnosti Rekola Jan Střecha.
2. 6. 2023|

Do silniční novely míří poslanecké úpravy. Pře bude třeba o odebírání řidičáku za rychlost

Konec odebírání řidičského oprávnění za rychlost, kumulace trestů i volání policie při zastavení na dálnici patří mezi část změn, které poslanci hospodářského výboru prosazují do novely silničního zákona. Předlohu v úterý čeká druhé čtení. Obecně zpřísňuje pokuty, upravuje bodový systém a zavádí pravidla pro začínající řidiče. Podle ministerstva dopravy jsou dodatečně navržené úpravy v rozporu s bezpečností provozu.
13. 5. 2023|

S tímto outfitem vás nikdo nepřehlédne. Liberecká univerzita představila svítivé oblečení

Liberecká univerzita vyvinula se společností VÚB (Výzkumný ústav bavlnářský) nové textilie, které zvyšují viditelnost chodců, cyklistů nebo koloběžkářů v silničním provozu. Od jiných reflexních oděvů se odlišují využitím fotoluminiscenčního efektu. Oděvy s tímto prvkem jsou tak viditelné za tmy, i když nejsou osvícené jiným světelným zdrojem, řekl vedoucí katedry oděvnictví Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci (KOD) Zdeněk Kůs.
2. 11. 2022|

Mnoho řidičů špatně vidí. I část těch, kteří mají předepsané brýle, je za volantem nenosí

Část řidičů, kteří dostali řidičský průkaz pod podmínkou, že budou nosit za volantem brýle nebo kontaktní čočky, tak nečiní. Někteří motoristé také zanedbávají kontroly zraku, upozornil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Besip proto na rizika spojená se slabým zrakem při řízení upozorní v říjnové kampani. Zaměří se kromě řidičů i na cyklisty. Až polovina lidí, kteří mají špatný zrak a usedají za řídítka, nenosí brýle.
19. 9. 2022|

Šoféři vyrážejí na silnice i přes zákaz řízení. Pomoci mají přísnější tresty i terapeutické programy

Na českých silnicích přibývá šoférů, kterým soudy zakážou řízení. Ročně je jich asi patnáct tisíc. Zhruba čtyři tisícovky z nich ale zákaz opakovaně porušují. Nejčastěji přitom řidiči trest dostali za to, že za volant usedli opilí, zdrogovaní nebo jeli příliš rychle a agresivně. Jeden z posledních takových případů řeší na Královéhradecku. Muž s devatenácti zákazy řízení zabil na silnici v rozmezí šesti let tři lidi.
18. 9. 2022|

Provoz na silnicích opět houstne. A odborníci varují před obdobím častějších nehod

Doprava na českých silnicích se po covidových opatřeních vrátila k původní nebo dokonce ještě větší hustotě provozu. Řidiče na to upozorňují policie a BESIP zvláště nyní, protože letní měsíce se projevují v dopravních statistikách nejtragičtěji.
3. 7. 2021|

Příliš rychlou jízdu považují lidé za přijatelnou, stát i pojišťovny to chtějí změnit. Zahájily kampaň

Ministerstvo dopravy chce změnit vnímání příliš rychlé jízdy. Podle resortního oddělení BESIPu i podle dopravní policie považuje veřejnost překračování povoleného limitu a potažmo nepřizpůsobení rychlosti situaci na silnici za přijatelné, přestože rychlost bývá velmi častou příčinou nehod včetně těch smrtelných. Stát a také pojišťovny to chtějí změnit jednak zpřísněním policejního dohledu na provoz, ale také kampaní s názvem Zpomal, dokud není skutečně pozdě.
24. 5. 2021|

Agresivita řidičů v poslední době narůstá. Své chování si lidé mohou otestovat on-line

Při příležitosti nedělního Světového dne dopravních nehod probíhá po celém Česku řada kampaní a akcí. Ty se letos zaměřují zejména na agresivitu za volantem. Právě takové chování je tento rok podle expertů častější než dříve. Podle vedoucího samostatného oddělení ministerstva dopravy BESIP Tomáše Neřolda to souvisí s menším provozem na silnicích kvůli koronavirovým opatřením. Řekl to v pondělním Studiu 6.
16. 11. 2020|

Rok 2020 je na silnicích zatím tragický. Začátek prázdnin doprovodí bezpečnostní opatření

Letní prázdniny jsou na silnicích každoročně nejrizikovějším obdobím. Letos mohou jen zdůraznit dosavadní tragický průběh roku. Ve statistikách smrtelných nehod se nepromítl ani všeobecný útlum dopravy během koronavirových restrikcí. Ministerstvo dopravy a jeho samostatné oddělení BESIP připravilo pro začátek prázdnin opatření, od kterých si slibují, že rizika sníží. Jednou z novinek je speciální režim pro mladé řidiče, kterým bude odebrán řidičský průkaz při dosažení poloviny z běžných 12 trestných bodů za přestupky.
24. 6. 2020Aktualizováno24. 6. 2020, 17:01|
90' ČT24

Zpřísnění bodového systému situaci na silnicích zlepší, věří Havlíček. Někteří považují novelu za represivní

Ministerstvo dopravy dokončilo novelu silničního zákona, která mění tresty za prohřešky na silnicích. Přitvrzuje například u telefonování za volantem nebo překročení povolené rychlosti. Naopak mírnější tresty čekají řidiče za bagatelnější přestupky. Novela zákona počítá se svou účinností k prvnímu lednu roku 2022, jejím kladům i záporům se věnoval pořad 90' ČT24.
23. 5. 2020|

Řidiči za nouzového stavu jezdili i bourali méně, počet mrtvých přesto výrazně neklesl

Počet mrtvých na silnicích výrazně neklesá. Dny, kdy se skví ve statistice smrtelných nehod nula, jsou v menšině, a to i přesto, že aut jezdí již od března mnohem méně a stává se i méně nehod jako takových. Experti nemají jasno, jaká je přičína. Domnívají se však, že někteří řidiči více riskují v domnění, že policisté hlídají hranice, a tak nemají čas sledovat provoz.
14. 5. 2020|

Při nehodách loni zemřelo 547 lidí. Je to celospolečenský problém, míní ředitel dopravní policie

Na tuzemských silnicích loni při nehodách zahynulo 547 lidí, o 18 méně než v roce 2018. Počet těžce zraněných klesl na dosavadní minimum 2110, meziročně to je o 355 méně. Naopak nehod v roce 2019 přibylo – policisté jich zaznamenali přes 107 tisíc. Při kolizích také vznikly vyšší hmotné škody, celkově je pojišťovny vyčíslily na téměř sedm miliard korun.
8. 1. 2020Aktualizováno8. 1. 2020, 17:57|

Řidiči podceňují problémy se zrakem. Nebezpečné je to zvláště na podzim

Podzim a listopad zejména bývají na silnicích obdobím zhoršené viditelnosti. Ráno ještě šero, časté mlhy a brzy se stmívá, špatně jsou vidět chodci i sama auta. O to větší roli tedy hraje zrak řidičů. Nejnovější projekt Besipu však ukázal, že jde o podceňovanou záležitost.
25. 11. 2019|
Interview ČT24

Lepší výuka i více policistů na silnicích. Aby ubylo mrtvých, potřebujeme konkrétní opatření, nabádá šéf BESIPu

Mrtvých na silnicích přinejlepším neubývá. Loni se situace oproti předchozím dvěma rokům výrazně zhoršila a letos stagnuje. Podle vedoucího BESIPu Tomáše Neřolda přispívá k poměrům na silnicích to, že v terénu není dostatek policistů, a řidiči tak nemají pocit, že jim za přestupky skutečně hrozí postih, ale i způsob výuky v autoškolách. Základy se v nich sice řidiči naučí, krizové situace si však vesměs poprvé zkouší až v ostrém provozu.
20. 11. 2019|

Špatně vidí téměř polovina řidičů, zjistil BESIP. U osmi procent je vada zraku nebezpečná

Téměř polovina řidičů usedá za volant, i když špatně vidí. Upozornil na to ředitel samostatného oddělení ministerstva dopravy BESIP Tomáš Neřold. Podle výkumu BESIPu má 44 procent řidičů buď špatný zrak, nebo špatné brýle či kontaktní čočky, a tak nemají potřebnou ostrost vidění. Osm procent testovaných vidí tak špatně, že by podle BESIPu vůbec neměli řídit.
19. 11. 2019Aktualizováno19. 11. 2019, 20:12|

Jak správně přejít silnici, co nedělat na kole? Znalosti dětí testuje i nová aplikace

Až polovina žáků základních škol propadá ve znalostech bezpečného chování na silnicích. Česká školní inspekce zjistila, že často neumějí vyhodnotit ani velmi běžné situace, například správné přecházení ulice. Ministerstvo dopravy teď nabízí nové výukové materiály a bezpečnost na silnicích by měla být tématem i pro školní družiny.
13. 10. 2019|