Helma zachrání mnoho cyklistů, upozornil Pafko. Povinné zavedení by bylo nadbytečné, míní Střecha

Pafko a Střecha hovořili o povinnosti nošení helmy při jízdě na kole (zdroj: ČT24)

S letním počasím přišla hlavní cyklistická sezona. Policisté upozorňují na dodržování zásad bezpečné jízdy, mezi které patří nošení cyklistické helmy. Zákon přikazuje nosit helmu na kole dětem, u dospělých je dobrovolná. Změnit to chce část poslanců v rámci novely silničního zákona. O tématu v pořadu Události, komentáře debatovali emeritní přednosta III. chirurgické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice Motol Pavel Pafko a marketingový ředitel společnosti Rekola Jan Střecha.

Během loňského roku evidovali policisté celkem 98 460 dopravních nehod. Řidiči nemotorových vozidel, tedy hlavně cyklisté, jich způsobili tři tisíce. Mezi 454 oběťmi havárií bylo v loňském roce 42 cyklistů, z toho 29 bez přilby.

Podle vedoucího BESIPu Tomáše Neřolda by v 70 až 80 procentech případů nehody cyklistů nedopadly tragicky, pokud by měli nasazenou helmu.

Pro zavedení povinných helem pro cyklisty jsou policisté, záchranáři i Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK) i někteří politici, ministerstvo dopravy je proti. Podle Střechy je však rozdíl mezi jízdou na kole na krátké vzdálenosti například ve městě či na vesnici, kde je podle něj zavedení povinné ochrany nadbytečné. Přilba je podle něj však nutností například na lesních stezkách pro horská kola.

Pafko upozornil, že se vnímání helem v české společnosti změnilo. „Já jsem si v začátku devadesátých let koupil helmu ve Švédsku a byl jsem raritou. Všichni jezdili bez helmy, já ji měl a připadal jsem si trapně. Dnes bych si připadal trapně, kdybych helmu neměl, protože ji všichni mají,“ popsal chirurg, který sám prošel těžkým úrazem hlavy po pádu z kola bez přilby. „Helma zachrání mnoho lidí,“ řekl.

Podle Střechy by měla helma být pro cyklisty volbou. Poukázal na statistické údaje v Austrálii, kde v jednom ze států povinné přilby zavedli. „Za každého, který přilbu začal nosit, čtyři lidé přestali na kole jezdit,“ poukázal.

S nárůstem popularity elektrokol roste i počet úrazů

Nejčastěji na kole umírají senioři, loni přišlo o život 20 lidí starších 64 let, mezi lidmi do 24 let evidovali policisté jednu oběť. Jedná se o celosvětový trend, který Pafko přičítá popularitě elektrokol. Na ně podle něj nasedají i lidé, kteří by klasické bicykly již nevyužívali.

Střecha doplnil, že elektrokola jsou přibližně dvakrát těžší, a pro seniory tak může jejich ovládání být ve výsledku obtížnější. Dalším problémem jsou podle něj i nelegální úpravy těchto dopravních prostředků, které zvyšují jejich maximální možnou rychlost nad 25 kilometrů v hodině.

Pro bezpečnost cyklistů je podle Pafka důležitý také platný předpis, který stanovuje odstup nejméně o jeden a půl metru při předjíždění cyklistů autem. „Cyklista je na silnici obrazně řečeno nahý, zatímco člověk v autě má kolem sebe tunu železa a plastů. Buďme ohleduplní,“ apeloval.