TÉMA

Automobily

Čína chce v reakci na cla prohloubit vztahy s EU

Čína a Evropská unie okamžitě zahájí jednání ohledně cen elektrických vozidel, uvedl čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao po rozhovoru vedeném prostřednictvím videa s eurokomisařem pro obchod Marošem Šefčovičem, napsala agentura Reuters s odvoláním na čínský resort. Peking si přeje prohloubit obchodní, investiční a průmyslovou spolupráci s EU, ujistil ministr. Ve čtvrtek začala také platit čínská odvetná cla ve výši 84 procent na dovoz z USA.
10. 4. 2025Aktualizováno10. 4. 2025|

Začínají platit Trumpova plošná cla

Počínaje středou začínají Spojené státy vybírat cla, která americký prezident Donald Trump označil za reciproční. Vztahují se na země, s nimiž mají USA podle Washingtonu vysoký obchodní deficit. Například u dovozu zboží z EU clo činí dvacet procent, u dovozu z Číny v souhrnu už 104 procenta. Země, na které se nevztahují tato individuální cla, platí až na výjimky základní desetiprocentní clo. Vlády některých zemí už daly najevo ochotu vyjednávat, ale slibují také odvetu.
9. 4. 2025Aktualizováno9. 4. 2025|

Začala platit základní desetiprocentní cla na dovoz do USA

Spojené státy začínají vybírat základní desetiprocentní clo při dovozu zboží ze všech zemí světa. Vyšší tarify, které americká administrativa určila jako polovinu toho, jaká cla na USA údajně uplatňují konkrétní země, vstoupí v platnost 9. dubna.
5. 4. 2025Aktualizováno5. 4. 2025|

Trump oznámil vysoká cla na dovoz z řady zemí

Americký prezident Donald Trump oznámil další tarify na dovoz. Zboží z Evropské unie bude podléhat clu 20 procent, z Číny pak 34 procent. Základní tarif na veškerý dovoz do Spojených států bude 10 procent, pro dalších přibližně šedesát zemí s největší obchodní nerovnováhou prezident uvalí vyšší clo. Trump dodal, že příslušný exekutivní příkaz podepíše ještě ve středu.
2. 4. 2025Aktualizováno3. 4. 2025|

Prší PFAS. Věda varuje před problémem větším než kyselé deště

Lidstvo se v minulém století bálo takzvaných kyselých dešťů. Ty se sice podařilo vyřešit, ale objevil se nový problém, který je zřejmě ještě větší. Srážky totiž začaly obsahovat stále více jiných znečišťujících látek, které představují zdravotní riziko. Na rozdíl od sloučenin, které způsobují kyselé deště, je téměř nemožné se těchto příměsí zbavit.
21. 3. 2025|

Za poklesem prodejů Tesly může být kromě politiky i obrat firmy k robotům

Zatímco po zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA akcie automobilky Tesla vystřelily vzhůru, v posledních měsících výrazně klesají. Také prodeje se snižují. Analytici to připisují mimo jiné nejistotě na trzích s ohledem na Trumpovo zavádění cel či odporu vůči majiteli Tesly Elonu Muskovi, který z pozice šéfa úřadu DOGE podniká na prezidentův příkaz rozsáhlé škrty ve federálním sektoru a vyjadřuje také podporu krajně pravicovým hnutím. Upozorňují ale i na další faktory, třeba na možnou změnu orientace samotné Tesly od aut směrem k robotice a většímu využívání umělé inteligence.
13. 3. 2025|

Český Krumlov omezí vjezd do historického centra

Český Krumlov chce v historickém centru snížit automobilový provoz, zejména kvůli bezpečnosti pěších. Od jara do podzimu se tam totiž pohybuje velké množství lidí, hlavně turistů. Omezí tam proto vjezd. Co se týče zásobování, to je nyní povolené do deseti hodin dopoledne, po změně by to bylo až do jedenácti. Změna by měla platit od poloviny června.
2. 3. 2025|

Tatra 815 po čtyřech dekádách končí. Sloužila v armádě, hasičům i závodníkům

Nákladní vůz Tatra 815 se za více než čtyřicet let výroby zařadil mezi automobilové legendy. Řada 815 se stala nejdéle vyráběnou modelovou řadou kopřivnické automobilky a díky své univerzálnosti dosáhla širokého uplatnění mezi civilními odběrateli i armádou. Tatra vyrobila celkem 158 065 kusů všech provedení této řady. Její výroba teď končí, v úterý se v Kopřivnici koná rozloučení s posledním vyrobeným vozem Tatra 815-2 Terra, určeném pro službu u hasičů.
25. 2. 2025|

Evropa zahájila s USA jednání o clech

Evropský komisař pro obchod Maroš Šefčovič zahájil ve Washingtonu se svými americkými protějšky rozhovory o clech. Snahou Evropské komise je odvrátit možné zavedení amerických cel na evropské výrobky, zejména na automobily.
20. 2. 2025Aktualizováno20. 2. 2025|

Automobilky očekávají složitý rok

Nadcházející rok bude výzvou pro automobilový průmysl, který je důležitou součástí tuzemské ekonomiky. Některé společnosti v rozhovorech pro Českou televizi připouštějí, že vyrobí méně vozů než letos, nebo že jejich produkce bude stagnovat.
30. 12. 2024|

„Provoz je tu na minimu.“ Obce si pochvalují nové dálniční úseky

V Česku se letos otevřelo nejvíce nových úseků dálnic od devadesátých let, přes sto kilometrů. Nové úseky na jihu Čech a Moravy už přinášejí úlevu nejen řidičům, ale i obcím, přes které dříve projížděly tisíce aut denně. Mnozí lidé v regionech si pochvalují menší intenzitu provozu, a to zejména v případě kamionů, které nově využívají bezpečnější a rychlejší cestu po dálnici.
28. 12. 2024|

Honda a Nissan oznámily plán spojit se

Japonské automobilky Honda a Nissan se dohodly na zahájení rozhovorů o fúzi, oznámily firmy. Spojením podniků by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen, napsala agentura Reuters.
23. 12. 2024Aktualizováno23. 12. 2024|

Dodavatele autosoučástek trápí méně objednávek, začali propouštět

Problémy evropských výrobců v automobilovém průmyslu zasáhly i dodavatele tohoto odvětví, včetně těch z Česka. Ti často vyváží třeba do Německa, jenže tamní odběratelé snižují své objednávky. Výrobce mimo jiné brzdí vysoké náklady nebo konkurence z Číny. Společnosti proto začaly propouštět a v některých případech plánují v dalším škrtání pozic pokračovat.
7. 12. 2024|

Dopravní emise v Česku od roku 1990 stouply o více než sedmdesát procent

Emise skleníkových plynů klesají ve všech oblastech kromě dopravy, ukazuje Zpráva o životním prostředí ČR za rok 2023. Od roku 1990 dopravní emise narostly o sedmdesát dva procent. Souvisí to nejen s počty vozidel, ale i větší mobilitou lidí. Ta podle zprávy zůstává závislá na benzinu a naftě. Alternativní pohony v Česku příliš populární nejsou.
15. 11. 2024|

O elektroauta není zájem, říkají Turek s Jahnem

Podle Filipa Turka (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě) se cíle Green Dealu ohledně elektromobility „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Spolu s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Martinem Jahnem poukazuje na to, že se prodeje elektroaut automobilkám nedaří, jelikož po nich není dostatečná poptávka a již vyčerpaly dotační programy. Ekonom Václav Vislous (Piráti) míní, že se to změní, až se elektrické vozy časem zlevní. Všichni tři hosté pořadu Otázky Václava Moravce pak kritizovali uvalení cel na elektroauta z Číny. Míní totiž, že situaci nevyřeší a mohou podnítit obchodní válku.
13. 10. 2024|

Řidiči jsou po změnách v bodovém systému opatrnější

Změnu v chování šoférů naznačuje osmiměsíční zkušenost s novým bodovým systémem. Ve městech jezdí pomaleji, častěji se poutají a méně při řízení sahají po mobilu. Nehod ale zásadně neubylo. Největší problémy mají řidiči hlavně v překračování rychlosti mimo obce, vyplývá z dat policie. Ta proto vytipovala čtyřicet míst, kam navrhuje dát pevné radary a zavést úsekové měření.
25. 9. 2024|

Automobilka BMW začala využívat humanoida

Automobilka BMW poprvé využila při výrobě automobilů v jednom ze svých závodů robota podobného lidem. Humanoidní robot Figure 02 v americkém závodě ve Spartanburgu po dobu několika týdnů úspěšně umisťoval plechové díly při výrobě karoserií. Informovala o tom automobilka na svém blogu.
7. 8. 2024|

Elektromobilem na jih k moři je ideální jet přes Rakousko

Při cestě elektroautem na dovolenou k moři přes Maďarsko nebo Slovensko se mohou řidiči potýkat s nedostatkem dobíjecích stanic. Vyplývá to z mapy aplikace PlugShare. Lepší trasou proto může být cesta přes Rakousko nebo Itálii. Centrum dopravního výzkumu uvádí, že v Česku zatím jezdí přes dvacet tisíc elektromobilů.
29. 6. 2024|

V USA sílí hlasy žádající ochranu trhu před elektromobily z Číny

Americký automobilový průmysl dává stále častěji najevo nervozitu vyvolanou rostoucí konkurencí elektrických vozů z Číny. Varováním je pro něj situace v Evropě i na dalších kontinentech, kde čínské značky díky technologickému náskoku a až podezřele nízkým cenám rychle ovládají velké části trhu.
13. 4. 2024|

Europoslanci schválili emisní normu Euro 7. Automobilkám dá více času připravit se na přísnější pravidla

Členové Evropského parlamentu (EP) ve středu schválili novou emisní normu Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. I české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla. Nařízení zcela nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024|

První případ porušení sankcí je u soudu. Rus chtěl údajně vyvézt luxusní auta

Státní zástupce minulý týden obžaloval muže, který se měl předloni pokusit vyvézt tři luxusní auta do Ruska. ČT to řekl žalobce Jan Scholle z Vrchního státního zastupitelství v Praze. Podle dostupných informací jde o ruského občana, hrozí mu až tříleté vězení nebo peněžitý trest. Jde o první známý případ údajného obcházení protiruských sankcí, který budou řešit české soudy.
10. 1. 2024|

Prodej aut se v Rusku dostal na předválečnou úroveň. V kurzu jsou čínské značky

Prodej osobních aut v Rusku se v polovině roku poprvé od začátku invaze na Ukrajinu vrátil na předválečnou úroveň. V červenci prodali obchodníci přes 95 tisíc vozů. Trh střední a vyšší třídy zcela ovládly vozy z Číny. Informoval o tom zpravodaj ČT v Rusku Karel Rožánek.
18. 8. 2023|

Starosta Londýna plánuje rozšířit nízkoemisní zónu. Okrajové části metropole vzdorují u soudu

Britská metropole se proměňuje v nízkoemisní město. Starosta Londýna Sadiq Khan chce nově placenou zónu pro vjezd aut, která nesplňují ekologické limity, rozšířit na celou metropoli. Okrajové části se ale bouří a napadly návrh u vrchního soudu.
5. 7. 2023|

Dlouhé dobíjení patří k nevýhodám elektromobilů. Start-up přišel s akumulátorem, kterému má stačit šest minut

Řada řidičů odmítá přechod k elektroautům, důvody jsou prý hlavně vysoká pořizovací cena, nedostatečná infrastruktura, doba dobíjení a dojezd. Technologické firmy se proto snaží předehnat konkurenci, třeba snižováním nákladů či neustálým vývojem baterií. Jeden britský start-up pak má za to, že se jím vyvinutý nový akumulátor nabije za méně než šest minut.
15. 6. 2023|
Načítání...