Ostrava a Olomouc chtějí cyklistům usnadnit život. Novinky se ale podle cyklistů ani BESIP nepovedly

5 minut
Kritika nových pruhů a koridorů pro cyklisty v Ostravě a Olomouci
Zdroj: ČT24

Města Ostrava a Olomouc se rozhodla, že vyjdou vstříc cyklistům a zajistí jim bezpečnější jízdu. Například v moravskoslezské metropoli vznikají nové cyklopruhy za tři miliony, vedou například přes Frýdlantské mosty. Cyklisté ale pruhy považují za nebezpečné. V Olomouci zase budí rozruch piktogramy, které se objevily na rekonstruované Masarykově třídě. Samo město přiznává, že takzvaný cyklokoridor je s ohledem na bezpečnost cyklistů legislativně nejslabší, na jiné řešení ale prý není prostor.

Frýdlantskými mosty v Ostravě denně projedou tisíce aut, ve špičkách se tam tvoří kolony. Na frekventované trase navíc nyní přibudou i cyklisté. Cyklopruh bude široký 1,2 metru, v některých místech se ale bude křížit s přípojnými pruhy, což kritizuje BESIP. 

Trasa navíc vede do kopce, což znamená, že kola přirozeně pojedou pomaleji. „Cyklista se najednou dostává do situace, kdy vozidla jsou po jeho pravé i levé straně. Je to náročné, aby cyklista i řidič zůstali uchráněni,“ kritizuje nové cyklopruhy krajský koordinátor BESIPu Pavel Blahut.

Podobný názor mají i cyklisté a řidiči. „Člověk, který tudy jezdí denně, si bude muset zvykat na to, že musí kontrolovat ještě cyklisty,“ stěžuje si řidička Pavla Ištaneková. I samo město si je vědomo toho, že řešení není ideální. „Na návrhu se pracovalo přes rok, skutečně se hledaly různé varianty řešení,“ řekla náměstkyně primátora Ostravy Zuzana Bajgarová (ANO). 

Dočasné řešení

Ostravský magistrát za vyhrazené jízdní pruhy zaplatil tři miliony korun. Upozorňuje však, že má jít pouze o dočasné řešení, a to do roku 2025. Město chce na této trase vybudovat samostatnou cyklostezku. Kvůli velké dopravní zatíženosti to ovšem teď nebylo možné. 

Dvanáct kilometrů dlouhá třída 28. října se má v budoucnu od základů změnit. „Z hlediska dopravy by ten prostor měl být férověji rozdělený mezi auta, cyklisty a chodce. Kromě několika málo míst je prostor připravený pro stromořadí,“ přiblížila městská architektka Zuzana Paclová. 

(Ne)cyklopruhy v Olomouci

Kritiku sklízí také nové cyklokoridory na Masarykově třídě, která spojuje olomoucké hlavní nádraží s centrem města. Cyklisty mají pouze navádět a řidiče aut upozornit na to, kde mohou kola potkat nejčastěji. 

Novinka na sociálních sítích vyvolala rozruch. Diskutujícím vadilo hlavně to, že by kvůli novému cyklistickému vymezení přišli obyvatelé třídy o možnost podélného stání. Kvůli tramvajové trati je tam povoleno pouze mezi 19:00 a 5:00. „Piktogramy upozorňují řidiče, že zde může docházet ke zvýšenému pohybu cyklistů. Těm to právě ukazuje jejich ideální stopu. Samozřejmě je to pouze informace, není to pruh pro cyklisty,“ upozornil krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz. Právě díky tomu budou moci v místě i nadále parkovat auta.

„Ideální scénář je samozřejmě cyklostezka. V případě, že na to nejsou finance, majetkoprávní vypořádání nebo prostor, jdeme cestou cyklopruhů. Jako třetí varianta, která je legislativně nejslabší, i co se týče ochrany cyklistů, jsou piktogramové cyklokoridory,“ uvedl náměstek olomouckého primátora Matouš Pelikán (KDU-ČSL). 

Bude docházet ke zmatkům na silnicích?

Takzvané cyklokoridory jsou už druhým rokem i v nedaleké Komenského ulici. Podle Charouze i tam občas dochází k nebezpečným situacím. „Pokud cyklista jede a stojí před ním vozidlo, které bliká doprava a bude odbočovat, tak on (cyklista) ho v tu chvíli nesmí předjíždět, což většina cyklistů nedodržuje,“ popsal jednu ze situací. 

K větší bezpečnosti by stačilo víc místa. Toho je přitom na širokém chodníku nového mostu na Komenského ulici dost. I samotní cyklisté by uvítali, kdyby měli svou trasu zvlášt, a ne v pruhu pro automobily. Podle vedení Olomouce jsou takové cyklostezky v plánu, čeká se ale mimo jiné na dokončení náplavek u řeky Moravy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. Otevírá se poslední úsek u Přerova

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevře Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
před 3 hhodinami

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 16 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 20 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 23 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
včera v 07:34

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
včera v 06:26
Načítání...