Ostrava a Olomouc chtějí cyklistům usnadnit život. Novinky se ale podle cyklistů ani BESIP nepovedly

5 minut
Kritika nových pruhů a koridorů pro cyklisty v Ostravě a Olomouci
Zdroj: ČT24

Města Ostrava a Olomouc se rozhodla, že vyjdou vstříc cyklistům a zajistí jim bezpečnější jízdu. Například v moravskoslezské metropoli vznikají nové cyklopruhy za tři miliony, vedou například přes Frýdlantské mosty. Cyklisté ale pruhy považují za nebezpečné. V Olomouci zase budí rozruch piktogramy, které se objevily na rekonstruované Masarykově třídě. Samo město přiznává, že takzvaný cyklokoridor je s ohledem na bezpečnost cyklistů legislativně nejslabší, na jiné řešení ale prý není prostor.

Frýdlantskými mosty v Ostravě denně projedou tisíce aut, ve špičkách se tam tvoří kolony. Na frekventované trase navíc nyní přibudou i cyklisté. Cyklopruh bude široký 1,2 metru, v některých místech se ale bude křížit s přípojnými pruhy, což kritizuje BESIP. 

Trasa navíc vede do kopce, což znamená, že kola přirozeně pojedou pomaleji. „Cyklista se najednou dostává do situace, kdy vozidla jsou po jeho pravé i levé straně. Je to náročné, aby cyklista i řidič zůstali uchráněni,“ kritizuje nové cyklopruhy krajský koordinátor BESIPu Pavel Blahut.

Podobný názor mají i cyklisté a řidiči. „Člověk, který tudy jezdí denně, si bude muset zvykat na to, že musí kontrolovat ještě cyklisty,“ stěžuje si řidička Pavla Ištaneková. I samo město si je vědomo toho, že řešení není ideální. „Na návrhu se pracovalo přes rok, skutečně se hledaly různé varianty řešení,“ řekla náměstkyně primátora Ostravy Zuzana Bajgarová (ANO). 

Dočasné řešení

Ostravský magistrát za vyhrazené jízdní pruhy zaplatil tři miliony korun. Upozorňuje však, že má jít pouze o dočasné řešení, a to do roku 2025. Město chce na této trase vybudovat samostatnou cyklostezku. Kvůli velké dopravní zatíženosti to ovšem teď nebylo možné. 

Dvanáct kilometrů dlouhá třída 28. října se má v budoucnu od základů změnit. „Z hlediska dopravy by ten prostor měl být férověji rozdělený mezi auta, cyklisty a chodce. Kromě několika málo míst je prostor připravený pro stromořadí,“ přiblížila městská architektka Zuzana Paclová. 

(Ne)cyklopruhy v Olomouci

Kritiku sklízí také nové cyklokoridory na Masarykově třídě, která spojuje olomoucké hlavní nádraží s centrem města. Cyklisty mají pouze navádět a řidiče aut upozornit na to, kde mohou kola potkat nejčastěji. 

Novinka na sociálních sítích vyvolala rozruch. Diskutujícím vadilo hlavně to, že by kvůli novému cyklistickému vymezení přišli obyvatelé třídy o možnost podélného stání. Kvůli tramvajové trati je tam povoleno pouze mezi 19:00 a 5:00. „Piktogramy upozorňují řidiče, že zde může docházet ke zvýšenému pohybu cyklistů. Těm to právě ukazuje jejich ideální stopu. Samozřejmě je to pouze informace, není to pruh pro cyklisty,“ upozornil krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz. Právě díky tomu budou moci v místě i nadále parkovat auta.

„Ideální scénář je samozřejmě cyklostezka. V případě, že na to nejsou finance, majetkoprávní vypořádání nebo prostor, jdeme cestou cyklopruhů. Jako třetí varianta, která je legislativně nejslabší, i co se týče ochrany cyklistů, jsou piktogramové cyklokoridory,“ uvedl náměstek olomouckého primátora Matouš Pelikán (KDU-ČSL). 

Bude docházet ke zmatkům na silnicích?

Takzvané cyklokoridory jsou už druhým rokem i v nedaleké Komenského ulici. Podle Charouze i tam občas dochází k nebezpečným situacím. „Pokud cyklista jede a stojí před ním vozidlo, které bliká doprava a bude odbočovat, tak on (cyklista) ho v tu chvíli nesmí předjíždět, což většina cyklistů nedodržuje,“ popsal jednu ze situací. 

K větší bezpečnosti by stačilo víc místa. Toho je přitom na širokém chodníku nového mostu na Komenského ulici dost. I samotní cyklisté by uvítali, kdyby měli svou trasu zvlášt, a ne v pruhu pro automobily. Podle vedení Olomouce jsou takové cyklostezky v plánu, čeká se ale mimo jiné na dokončení náplavek u řeky Moravy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 16 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 46 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...