Po chladném a deštivém jaru se počasí umoudřilo, a tak naplno začala cyklistická sezona. Letos její začátek provázejí diskuse o novele silničního zákona, která by měla řidičům nakázat, aby jízdní kola předjížděli alespoň s metrovým odstupem a kde je povolená rychlost vyšší než 30 kilometrů v hodině nejméně 1,5 metru. Mezi zákonodárci hlavně není shoda na tom, jak přísně by se mělo porušení trestat. I když nové pravidlo zatím není schválené, policie a dopravní experti nabádají k opatrnosti kvůli cyklistům jak řidiče, tak cyklisty samotné. Neohrožují je pouze případné střety s auty, ale i to, že řada lidí dodnes usedá na kolo bez ochranné přilby.
Politici se přou o bezpečné předjíždění cyklistů. Ty kromě bezohledných řidičů někdy ohrožuje i vlastní lehkomyslnost
Nové ustanovení silničního zákona, které schválili poslanci, ale vrátili ho senátoři – takže sněmovna bude muset rozhodnout znovu – nařizuje řidičům, aby cyklisty předjížděli tak, že mezi okrajem jejich vozidla a jízdního kola bude alespoň 1,5metrový odstup a v úsecích, kde je maximální povolená rychlost 30 kilometrů za hodinu nebo nižší, alespoň metrový odstup.
Senátní výbory doporučovaly členům horní komory, aby předpis úplně zamítli. Nakonec jej však do sněmovny poslali s pozměňovacím návrhem, který má zmírnit postihy za jeho porušení. Řidičům by totiž podle původní verze hrozila i ztráta řidičského průkazu na půl roku.
Přejíždět plnou čáru kvůli cyklistovi by mohlo být povoleno
Podle člena senátního dopravního podvýboru a zároveň náměstka hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Michala Kortyše (ODS) panovaly mezi senátory obavy, že se za cyklisty budou vytvářet kolony tam, kde je předjíždění zakázáno plnou čarou. Pozměňovací návrh proto také směřuje k tomu, aby bylo povoleno při předjíždění kol plnou čáru přejet.
Návrh jde ruku v ruce s postojem, který má k návrhu samostatné oddělení ministerstva dopravy BESIP. Jeho vedoucí Tomáš Neřold zdůraznil, že metr a půl považuje za zcela správný rozestup, ale varoval před tím, aby bylo porušení přísně trestáno. „Je to ale hlavně věcí prevence. Mohou vzniknout problematické situace, například pokud by se přejížděla plná čára,“ zdůraznil.
Poslanec Petr Dolínek (ČSSD) považuje změnu, kterou horní komora navrhla, za přijatelnou. „Ve sněmovně požádám kolegy, aby podpořili senátní návrh,“ přislíbil.
Že je potřeba cyklisty lépe chránit před dopravními nehodami, jasně ukazují statistiky. Loni jich zemřelo 40, tvořili tedy téměř desetinu celkového počtu obětí havárií, a letos do konce května již třináct.
Zkušenosti cyklistů z provozu naznačují, že je zákonné ustanovení potřeba, protože se někteří řidiči záměrně chovají k jízdním kolům neohleduplně. „Předjíždějí na těsno, pak samozřejmě nadávky a zbytečnosti, jako že předjede cyklistu a pustí ostřikovače,“ vylíčil své zkušenosti ředitel cyklistického týmu z Nového Jičína Ondřej Bezunk. Novojičínští cyklisté trénují v provozu, Bezunk ujistil, že sami dodržují veškerá pravidla.
Bez přilby vyjíždí až polovina cyklistů. Že to škodí, vědí i malé děti
Cyklisty ovšem neohrožují jenom řidiči, nýbrž i oni sami. Významným bezpečnostním prvkem na jízdním kole je přilba, kterou však zdaleka nepoužívají všichni. Podle průzkumů bez ní jezdí každý druhý a přilbu také neměly tři čtvrtiny obětí loňských smrtelných nehod jízdních kol.
Již děti – pro které je povinná – mají v tom, proč je přilba důležitá, jasno. „Abychom nepřeletěli a bouchli jsme se do přilby,“ ozřejmil štábu České televize jeden z nejmenších cyklistů na hlubocké cyklostezce.
Vedoucí oddělení prevence na Policejním prezidiu Zuzana Pidrmanová by uvítala, kdyby každý cyklista považoval přilbu za samozřejmost. „Tak jako děláme řadu jiných činností – čistíme si zuby, uléháme do postele, chodíme do práce – tak bychom si měli naprosto automaticky před jízdou na kole vzít na hlavu přilbu. Může zachránit život,“ zdůraznila.
Podle jihočeského policejního mluvčího Jiřího Matznera se ale cyklisté sami ohrožují i jinak. Existují i takoví, kteří mají za jízdy na uších sluchátka nebo používají mobilní telefon. Někteří se navíc neváhají před jízdou napít alkoholu. „Často řešíme, že si cyklisté neuvědomují, že ani oni nesmí konzumovat alkohol,“ podotkl Matzner.