Politici se přou o bezpečné předjíždění cyklistů. Ty kromě bezohledných řidičů někdy ohrožuje i vlastní lehkomyslnost

8 minut
UDÁLOSTI: Kola si pořizuje stále víc lidí a na silnicích je lze podle policistů potkat mnohem častěji než dřív
Zdroj: ČT24

Po chladném a deštivém jaru se počasí umoudřilo, a tak naplno začala cyklistická sezona. Letos její začátek provázejí diskuse o novele silničního zákona, která by měla řidičům nakázat, aby jízdní kola předjížděli alespoň s metrovým odstupem a kde je povolená rychlost vyšší než 30 kilometrů v hodině nejméně 1,5 metru. Mezi zákonodárci hlavně není shoda na tom, jak přísně by se mělo porušení trestat. I když nové pravidlo zatím není schválené, policie a dopravní experti nabádají k opatrnosti kvůli cyklistům jak řidiče, tak cyklisty samotné. Neohrožují je pouze případné střety s auty, ale i to, že řada lidí dodnes usedá na kolo bez ochranné přilby.

Nové ustanovení silničního zákona, které schválili poslanci, ale vrátili ho senátoři – takže sněmovna bude muset rozhodnout znovu – nařizuje řidičům, aby cyklisty předjížděli tak, že mezi okrajem jejich vozidla a jízdního kola bude alespoň 1,5metrový odstup a v úsecích, kde je maximální povolená rychlost 30 kilometrů za hodinu nebo nižší, alespoň metrový odstup.

Senátní výbory doporučovaly členům horní komory, aby předpis úplně zamítli. Nakonec jej však do sněmovny poslali s pozměňovacím návrhem, který má zmírnit postihy za jeho porušení. Řidičům by totiž podle původní verze hrozila i ztráta řidičského průkazu na půl roku.

Přejíždět plnou čáru kvůli cyklistovi by mohlo být povoleno

Podle člena senátního dopravního podvýboru a zároveň náměstka hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Michala Kortyše (ODS) panovaly mezi senátory obavy, že se za cyklisty  budou vytvářet kolony tam, kde je předjíždění zakázáno plnou čarou. Pozměňovací návrh proto také směřuje k tomu, aby bylo povoleno při předjíždění kol plnou čáru přejet.

Návrh jde ruku v ruce s postojem, který má k návrhu samostatné oddělení ministerstva dopravy BESIP. Jeho vedoucí Tomáš Neřold zdůraznil, že metr a půl považuje za zcela správný rozestup, ale varoval před tím, aby bylo porušení přísně trestáno. „Je to ale hlavně věcí prevence. Mohou vzniknout problematické situace, například pokud by se přejížděla plná čára,“ zdůraznil.

Poslanec Petr Dolínek (ČSSD) považuje změnu, kterou horní komora navrhla, za přijatelnou. „Ve sněmovně požádám kolegy, aby podpořili senátní návrh,“ přislíbil.

Že je potřeba cyklisty lépe chránit před dopravními nehodami, jasně ukazují statistiky. Loni jich zemřelo 40, tvořili tedy téměř desetinu celkového počtu obětí havárií, a letos do konce května již třináct.

Zkušenosti cyklistů z provozu naznačují, že je zákonné ustanovení potřeba, protože se někteří řidiči záměrně chovají k jízdním kolům neohleduplně. „Předjíždějí na těsno, pak samozřejmě nadávky a zbytečnosti, jako že předjede cyklistu a pustí ostřikovače,“ vylíčil své zkušenosti ředitel cyklistického týmu z Nového Jičína Ondřej Bezunk. Novojičínští cyklisté trénují v provozu, Bezunk ujistil, že sami dodržují veškerá pravidla.

Bez přilby vyjíždí až polovina cyklistů. Že to škodí, vědí i malé děti

Cyklisty ovšem neohrožují jenom řidiči, nýbrž i oni sami. Významným bezpečnostním prvkem na jízdním kole je přilba, kterou však zdaleka nepoužívají všichni. Podle průzkumů bez ní jezdí každý druhý a přilbu také neměly tři čtvrtiny obětí loňských smrtelných nehod jízdních kol.

Již děti – pro které je povinná – mají v tom, proč je přilba důležitá, jasno. „Abychom nepřeletěli a bouchli jsme se do přilby,“ ozřejmil štábu České televize jeden z nejmenších cyklistů na hlubocké cyklostezce.

Vedoucí oddělení prevence na Policejním prezidiu Zuzana Pidrmanová by uvítala, kdyby každý cyklista považoval přilbu za samozřejmost. „Tak jako děláme řadu jiných činností – čistíme si zuby, uléháme do postele, chodíme do práce – tak bychom si měli naprosto automaticky před jízdou na kole vzít na hlavu přilbu. Může zachránit život,“ zdůraznila.

Podle jihočeského policejního mluvčího Jiřího Matznera se ale cyklisté sami ohrožují i jinak. Existují i takoví, kteří mají za jízdy na uších sluchátka nebo používají mobilní telefon. Někteří se navíc neváhají před jízdou napít alkoholu. „Často řešíme, že si cyklisté neuvědomují, že ani oni nesmí konzumovat alkohol,“ podotkl Matzner.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 15 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 15 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 20 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 20 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...