Pandemie utlumila provoz, na českých silnicích loni zemřelo nejméně lidí od roku 1961

8 minut
UDÁLOSTI: Při nehodách loni zahynulo 460 lidí, obětí bylo nejméně za 60 let
Zdroj: ČT24

Na českých silnicích loni při nehodách zemřelo 460 lidí, což je o 87 méně než v roce 2019 a jde o nejnižší počet obětí od roku 1961, kdy policisté začali sestavovat ucelené statistiky nehod. Na dosavadní minimum klesl také počet těžce zraněných, kterých v roce 2020 bylo 1807, meziročně o 303 méně. Zhruba o dvanáct procent se loni snížil i počet dopravních nehod na necelých 95 tisíc. Může za to výrazně utlumený provoz kvůli pandemii, vysvětluje náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek.

Vondrášek upozornil, že se loňské výsledky vymykají dosavadnímu trendu a je složité je porovnávat s předchozími roky. Pandemie zejména během jarního a podzimního nouzového stavu snížila dopravní intenzitu na silnicích. Na jaře se počet dopravních nehod snížil zhruba o třetinu, stoupla však tehdy závažnost kolizí. Na podzim počet nehod klesl asi o pětinu, následky kolizí proti jaru klesly.

„Co nás nejvíc těší, je pokles úmrtí při dopravních nehodách. V roce 2020 přišlo o život 460 lidí, nicméně je to o šestnáct procent méně než v roce 2019,“ konstatoval Vondrášek.

K nejčastějším příčinám nehod patří podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého chování řidičů i chodců. Nejčastěji šlo u řidičů o nevěnování se řízení, nedovolené couvání a otáčení či nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Policie při kontrolách zjistila ve 5311 případech jízdu pod vlivem alkoholu a ve 2141 pod vlivem drog. U chodců Zlý apeloval na bezpečné chování v provozu a používání reflexních prvků. V úvodu loňského roku provoz výrazně komplikovalo počasí.

Vedle počtu obětí a těžce zraněných se snížil i celkový počet zraněných, a to o 3055 na 20 880, což je nejméně od roku 1990. S poklesem celkového počtu dopravních nehod se snížila i celková škoda, která loni dosáhla 6,01 miliardy korun, meziročně o zhruba osm set milionů korun méně.

Mezi oběťmi dopravních kolizí bylo 302 řidičů a 77 spolujezdců. Dalších jedenaosmdesát mrtvých byli chodci, což je meziročně o dvanáct méně. Klesl také počet obětí z řad motorkářů o šestnáct na 57. O čtyři více naopak bylo usmrcených cyklistů – na silnicích jich zahynulo čtyřicet.

Nejčastějším prohřeškem řidičů je telefonování za jízdy, policie se ale zaměří hlavně na rychlost

Policisté loni při kontrolách zjistili 355 tisíc dopravních přestupků. To je zhruba o sedmnáct procent méně než o rok dříve. Souvisí to i s omezením kontrol během jarního nouzového stavu. Nejčastějším přestupkem bylo telefonování za jízdy – policisté ho zaznamenali v 29 tisících případů.

Za největší nebezpečí ale policie považuje příliš rychlou jízdu, na kterou se chce letos zaměřit. Plánuje instalaci radarů do služebních aut, což znamená, že hlídky budou v provozu více měřit. „Aby tato vozidla, když budou působit preventivně, měla i represivní nástroj,“ plánuje ředitel Zlý. Kvůli tomu, že nepřizpůsobili rychlost stavu silnice, zemřelo loni podle policie 77 lidí, a kvůli tomu, že ji nepřizpůsobili počasí a rozjeli se příliš rychle na mokré či zasněžené vozovce, dalších 43 lidí.

Jízdu pod vlivem alkoholu zaevidovali v 5311 případech a ve 2141 zjistili, že řidiči jsou pod vlivem drog. Policie loni zorganizovala 519 velkých dopravně bezpečnostních akcí.

Nejtragičtějším měsícem minulého roku byl srpen, během něhož na silnicích v zemi zemřelo sedmapadesát lidí. Nejméně obětí si nehody vyžádaly v březnu, bylo jich dvaatřicet.

Loňské statistiky jsou tak co do počtu úmrtí nejpříznivější od začátku sestavování nehodových statistik od roku 1961. Dosud byly nejlepší výsledky z roku 2017, kdy na silnicích zemřelo 502 lidí. Naopak nejtragičtějším je stále rok 1969 s 1758 usmrcenými.

I přes utlumený provoz a pokles nehod se nepodařilo naplnit cíl Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, co se obětí havárií týče. Strategie pro loňský rok předpokládala nejvýš 333 mrtvých. Naopak se splnil předpoklad u počtu těžce zraněných, kterých bylo loni o 315 méně, než se počítalo. Cíle strategie se nedaří plnit dlouhodobě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...