TÉMA

Nehody

Listopad a prosinec jsou pro řidiče nejnáročnější

Při nehodách jen za úterý v Česku zemřeli čtyři lidé, za což může špatná viditelnost nebo mokré silnice. Ráno vyjížděli záchranáři například k tragické srážce u Chotíkova na Plzeňsku a už nyní evidují v Plzeňském kraji víc obětí nehod než loni za celý rok. „Listopad opravdu patří mezi nejnáročnější měsíce pro řidiče. Dopravní špička se posouvá kvůli posunu času do doby, kdy už je nejen šero, ale i úplná tma v provozu, zároveň jsou časté mlhy a už i první námraza,“ podotýká vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
19. 11. 2024|

Policie varuje před opilostí za volantem pomocí videí z nehod

Pardubičtí policisté varují před následky požívání alkoholu za volantem. Na sociálních sítích zveřejnili případy, kdy lidé řídili a způsobili nehody v těžké opilosti. Kraj má jednu z nejhorších nehodových statistik v republice a počet nehod silně opilých lidí se nedaří výrazně snižovat ani v celorepublikovém měřítku.
8. 11. 2024|

Rizikové přejezdy, přecházení přes koleje. Na železnicích letos zemřelo přes 150 lidí

Na českých železnicích zemřelo od začátku roku 155 lidí. Data ukazují, že příčinou tragédií bývá nepozornost řidičů i pěších či nebezpečné přecházení přes koleje, často však i dobrovolné ukončení života. Správa železnic (SŽ) proto na všechny situace cílila svou kampaň.
29. 10. 2024|

Hlavní tah z Plzně na jih Čech je opravený. Včetně „křižovatky smrti“

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo frekventovanou silnici I/20 před Nepomukem, hlavní tah z Plzně přes Písek do Českých Budějovic. Rozšířilo křižovatku se silnicí třetí třídy, vybudovalo pozvolnější oblouk a ve směru od Plzně levý odbočovací pruh na obec Klášter. Odstranilo tak místo častých vážných nehod, řekl ředitel plzeňské ŘSD Miroslav Blabol. Úprava více než půlkilometrového úseku stála 33 milionů, do první opravy má vydržet deset let.
25. 10. 2024|

Na obchvatu Chýnova se často bourá, už tam zemřeli tři lidé

Dva roky je v provozu, a stále je obchvat Chýnova u Tábora nebezpečný. Řidiči tam stále havarují, i když střetů ubylo. Od otevření přeložky silnice řešili policisté téměř tři desítky nehod. Zemřeli tři lidé. Nebezpečná je hlavně křižovatka na jižním okraji města. Řidiči tam stále chybují.
11. 10. 2024|

Neopatrní chodci stále častěji končí pod tramvajemi

Pražské tramvaje se denně v průměru setkávají se čtyřmi nehodami, nejčastěji s auty, stále častěji v tom však figurují také chodci. Počet kolizí s nimi vzrostl o třetinu oproti loňskému roku a některé z nich bohužel končí tragicky. Většinu nehod způsobuje nepozornost, kdy chodci ignorují semafory, mají v uších sluchátka nebo hledí do telefonu. Více než třetina srážek se přitom stane na přechodu, kde má tramvaj přednost. Preventisté při osvětě, například ve školách, používají videa ukazující reálné situace, které neskončily tragicky.
7. 10. 2024|

S větším zájmem o čtyřkolky roste i počet nehod

Češi si čím dál častěji pořizují motorové čtyřkolky pro práci i rekreaci. Jen minulý rok jich podle Svazu dovozců automobilů lidé nově zaregistrovali přes tři tisíce. S tím ale přibývá i nehod. Na čtyřkolkách používaných pro práci v lese navíc neplatí ani povinnost nosit helmu.
28. 9. 2024|

Řidiči jsou po změnách v bodovém systému opatrnější

Změnu v chování šoférů naznačuje osmiměsíční zkušenost s novým bodovým systémem. Ve městech jezdí pomaleji, častěji se poutají a méně při řízení sahají po mobilu. Nehod ale zásadně neubylo. Největší problémy mají řidiči hlavně v překračování rychlosti mimo obce, vyplývá z dat policie. Ta proto vytipovala čtyřicet míst, kam navrhuje dát pevné radary a zavést úsekové měření.
25. 9. 2024|

Vlaky kvůli počasí nejezdí na několika tratích, na koleje padají stromy i kameny

Kvůli počasí byl ve 22:15 přerušený provoz na pěti tratích v Česku, vyplývá z informací Českých drah. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Interview ČT24 mluvil o omezeních na jedenácti tratích, většina z nich je podle něj v podhorských oblastech. Nejčastějším důvodem je pád stromu na koleje. Provoz se zastavil například mezi Kostelcem u Jihlavy a Třeští či mezi Obrataní na Pelhřimovsku a jihočeským Chýnovem.
13. 9. 2024Aktualizováno14. 9. 2024|

Zranění na elektrokoloběžkách jsou letos častější

Nehody na elektrokoloběžkách jsou stále častější. Do konce července jich oproti loňsku přibylo o patnáct procent. Dvě z nich skončily smrtí koloběžkáře. V létě je počet nehod nejvyšší, za meziroční nárůst počtu případů ale můžou hlavně případy z prvních měsíců tohoto roku. Podle policie proto, že se letos brzy oteplilo. V Praze se městští strážníci snaží počet případů snižovat i pravidelnými akcemi zaměřenými na koloběžkáře.
17. 8. 2024|

Nehod ubylo. I díky přísnějšímu bodování, věří úřady

Na českých silnicích letos oproti loňskému roku dochází k menšímu počtu nehod a úmrtí. Skoro o čtvrtinu také ubylo těžkých zranění. Podle ministerstva dopravy to může být i zpřísněním postihů – od začátku roku se totiž změnil bodový systém, což mělo za následek také růst počtu „vybodovaných“ řidičů. Dvanácti bodů do konce července dosáhlo asi 3750 lidí.
30. 7. 2024|

Skoro polovina dětí nemá při nehodě na kole helmu

Řada dětí na kole nenosí helmu – i když je pro ně povinná. Z aktuálních policejních statistik vyplývá, že ji v první polovině roku na sobě nemělo čtyřicet procent dětí do 15 let, které měly nehodu. Důležitost nošení helmy přitom zdůrazňují dopravní experti i lékaři. Přes léto také do terénu vyráží policie, která cyklistům kontroluje jejich povinnou výbavu a zjišťuje, zda nosí přilbu.
27. 7. 2024|

Hustý letní provoz i riskantní jízda zvyšují riziko nehod motorkářů

Za první pololetí se v Česku stalo více než sedmnáct set nehod motocyklistů. V červnu havárií skokově přibylo, stejně tak úmrtí. Motorkáři mají oproti řidičům osobních aut sice desetkrát menší šanci, že se vybourají, zato mají při nehodách vyšší úmrtnost. Havárií přibývá v létě, kdy motorkáři vyjíždějí častěji a provoz celkově houstne. Policie kvůli tomu chystá o prázdninách více hlídek na silnicích. Více kontrolovat chce i řidiče elektrokoloběžek, u kterých strmě roste nehodovost.
20. 7. 2024|

Večer a v noci vlaky srazily pět lidí, čtyři zemřeli

Během pondělního večera a noci na úterý vlaky v Česku srazily pět lidí. Čtyři z nich srážku nepřežili, pátý člověk vyvázl se zraněními, řekl v úterý dopoledne mluvčí Správy železnic (SŽ) Pavel Tesař. Zda byla příčinou kolizí nešťastná událost, nebo sebevražedný úmysl, zjišťuje podle něj ve všech případech policie. Správci železnic stejně jako zástupci Českých drah opakovaně vyzývají lidi, aby byli opatrní, dodržovali pravidla bezpečnosti a zbytečně neriskovali. Další žena zahynula v úterý dopoledne po srážce s vlakem v Ostravě mezi stanicemi Svinov a Kunčice.
9. 7. 2024Aktualizováno9. 7. 2024|

Nehodovost motorkářů je rekordní. Častou příčinou je jízda na červenou i vysoká rychlost

Oproti loňskému roku policie řeší téměř dvojnásobek nehod motocyklistů na českých silnicích. Mezi nejčastější příčiny havárií patří jízda na červenou nebo nedání přednosti v jízdě. Rozhodujícím faktorem je také rychlost. Začínajícím motorkářům policie radí, aby se přihlásili do kurzů, kde je naučí, jak stroj zvládnout.
21. 5. 2024|

Nehod na přejezdech stále přibývá. Bezpečnost železnice má zvýšit evropský systém

V Česku dál přibývá nehod na železničních přejezdech, přestože Drážní úřad a Správa železnic (SŽ) investují do jejich většího zabezpečení. V letošním lednu se na nich ve srovnání se stejným měsícem před rokem stalo skoro dvojnásobně více nehod.
15. 2. 2024|

Škod po nehodách přibude letos asi o pět procent, pojišťovny ale z povinného ručení vyplatí mnohem více

Více než o desetinu meziročně vzrostou škody po dopravních nehodách, uvedla Česká kancelář pojistitelů. Pojišťovny odhadují, že ke konci roku vyplatí na povinném ručení 16,7 miliardy korun. Loni byly škody o 1,8 miliardy nižší. Růst souvisí hlavně se škodní inflací. Vzroste sice zřejmě i celkový počet nehod, respektive pojistných událostí, ale výrazně méně než výše škod – asi o pět procent. Systém pojištění také čekají od příštího roku změny.
20. 11. 2023Aktualizováno20. 11. 2023|

Na mostě u Litovle se často bourá, místo mají ochránit speciální konstrukce

Most, který spojuje Mladeč a Nové Zámky nedaleko Litovle na Olomoucku, patří k místům, kde auta bourají velmi často. Dopravní značení je tu přitom podle silničářů nadstandardní. Řidiči tu poškozují výškové brány, které omezují průjezd vysokých a těžkých aut. Řešením mají být konstrukce s řetízky na nejbližších křižovatkách.
6. 11. 2023|

Železniční most v Holetíně bude vyšší. Nevešly se pod něj kamiony, řidiči bourali nebo couvali obcí

Začala rekonstrukce problematického viaduktu ve východočeském Holetíně. Dosud byl tak nízký, že se pod něj nevešly některé kamiony. Jejich řidiči však občas nerespektovali dopravní značení a stávaly se nehody, které zastavily dopravu na silnici i železnici. Po rekonstrukci by se to již nemělo dít, podjezd bude vyšší.
8. 7. 2023|

Bez babiček by to nešlo. Vědci popsali, jak zachraňovaly celé generace před epidemiemi

Vědci popsali klíčovou roli seniorek v ochraně dětí před epidemiemi. V minulosti byla podle nového výzkumu značně silná, v současné době se ale už v moderní společnosti vytrácí.
23. 6. 2023|

Loni zemřelo na českých silnicích nejméně lidí za více než šedesát let

Loni zemřelo na českých silnicích nejméně lidí od roku 1961, kdy policie začala vést souhrnné statistiky. Mrtvých bylo 454, tedy o šestnáct méně než předloni. Dopravních nehod policisté zaznamenali 98 460, což je o 872 méně než v předloňském roce, oznámili náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch a ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Nejčastěji lidé umírali v osobních vozech.
6. 1. 2023Aktualizováno6. 1. 2023|

Pasažéři havarovaných Boeingů 737 MAX jsou podle soudu oběťmi zločinu

Pasažéři zabití při dvou tragických nehodách Boeingu 737 MAX jsou právně považováni za oběti trestného činu, rozhodl texaský soud. Právní zástupce obětí uvedl, že to umožní trestní stíhání, díky němuž bude společnost Boeing hnána k plné odpovědnosti.
22. 10. 2022|

Šoféři vyrážejí na silnice i přes zákaz řízení. Pomoci mají přísnější tresty i terapeutické programy

Na českých silnicích přibývá šoférů, kterým soudy zakážou řízení. Ročně je jich asi patnáct tisíc. Zhruba čtyři tisícovky z nich ale zákaz opakovaně porušují. Nejčastěji přitom řidiči trest dostali za to, že za volant usedli opilí, zdrogovaní nebo jeli příliš rychle a agresivně. Jeden z posledních takových případů řeší na Královéhradecku. Muž s devatenácti zákazy řízení zabil na silnici v rozmezí šesti let tři lidi.
18. 9. 2022|

I přes investice do zabezpečení přejezdů nehod neubývá. Podle šéfa Drážního úřadu nesou vinu řidiči

Ani přes nemalé peníze, které Správa železnic investuje do lepšího zabezpečení přejezdů, srážek vlaků s auty neubývá. Za osm měsíců tohoto roku se jich stalo 109 – jen o dvě míň než za stejnou dobu loni. Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář v Událostech, komentářích uvedl, že vinu za nehody na přejezdech nesou v drtivé většině případů řidiči automobilů. Podíl závad na zabezpečení železnice či lokomotivách je v tomto případě minimální.
7. 9. 2022|