Ke čtvrtině nehod s chodci dojde na přechodech. BESIP spouští kampaň

2 minuty
Události v regionech: Bezpečnost chodců na přechodech
Zdroj: ČT24

Každý rok dojde k více než třem tisícům dopravních nehod s účastí chodců. Více než čtvrtina se stane na přechodech a v jejich blízkosti. BESIP proto spustil kampaň Chybělo málo. Cílem je upozornit na zranitelnost chodců v silničním provozu a poukázat na prevenci srážek na přechodech. Součástí kampaně jsou interaktivní obrazovky ve dvou obchodních centrech v Praze a jednom v Brně, videa na sociálních sítích a vysílání spotů.

Kampaň vychází z analýzy rizikového chování na čtyřiceti vybraných přechodech, kterou loni zpracovalo Centrum dopravního výzkumu. „Přechody byly vytipovány na základě různého stavebního uspořádání a předpokládaného chování účastníků provozu. Na základě tohoto sledování a analýzy získaných dat bylo vyhodnoceno chování, ze kterého mohou vzniknout nebezpečné situace mnohdy vedoucí k dopravním nehodám,“ vysvětlil ředitel divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV Pavel Havránek.

„Chceme ukázat na to, že skutečně u nehod chodců, a zejména u nehod chodců na přechodech stačí často velmi málo, aby k té nehodě vůbec nedošlo,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Na přechodech pro chodce se podle něj stane zhruba čtvrtina všech dopravních nehod chodců. Cílem kampaně je podle ministra zvýšit pozornost a předvídatelnost chování řidičů i chodců.

BESIP v kampani upozorňuje na to, že chodci se často domnívají, že mají na vyznačeném přechodu absolutní přednost. Pravidla silničního provozu však jasně říkají, že chodec nesmí vstoupit do vozovky bezprostředně před jedoucí vozidlo. Zároveň je ale povinností řidiče umožnit chodcům bezpečné přecházení. Klíčem k bezpečnému pohybu na přechodu je proto vzájemná komunikace mezi chodcem a řidičem, ideálně formou očního kontaktu.

„Nejčastější příčinou kolizní situace ze strany řidiče je nedání přednosti chodci na přechodu, objíždění chodce a pozdní reakce řidiče kvůli nepozornosti,“ shrnul ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Chodci podle něj ohrožují sami sebe nepozorností, konkrétně používáním mobilního telefonu nebo sluchátek. Často také přecházejí šikmo, mění rychlost chůze nebo vstupují do silnice přes řadu vozidel.

BESIP na základě výsledků analýzy zpracoval tři videa, která poukazují na tyto nejčastější chyby. Videa kladou důraz na důležitost očního kontaktu a jsou dostupná mimo jiné také na webu kampaně. Interaktivní obrazovky umožňují kolemjdoucím zapojení do hry s postavou crash test figuríny, která je virtuálně provede několika scénáři na přechodu.

S kampaní se lidé budou moci setkat v létě a na podzim ve všech krajích republiky na padesáti akcích BESIP. Podle vedoucího oddělení BESIP Tomáše Neřolda si budou moci vyzkoušet interaktivní obrazovku nebo virtuální brýle simulující přecházení v rizikové situaci.

Podle Neřolda se loni staly tři tisíce dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny zavinili řidiči, chodci byli viníky téměř devíti set těchto kolizí. „My tou kampaní chceme upozornit na zranitelnost chodců a upozornit na to obě strany, tedy řidiče i samotné chodce,“ dodal Neřold.

Zvýšení bezpečnosti chodců ministerstvo dopravy podporuje každoročně také příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého města a obce financují rekonstrukce chodníků, přechodů pro chodce, výstavbu lávek a podchodů nebo osvětlení přechodů. Ročně takto stát prostřednictvím SFDI přispěje částkou kolem jedné miliardy korun. Loni takto ministerstvo podpořilo sto sedmdesát investičních akcí na zvýšení bezpečnosti chodců.

Načítání...