Brno – Než začne zima, mělo by osvětlení pomoci bezpečnosti na více než třiceti přechodech. Na přechodech pro chodce zemřelo loni 35 lidí a více než 220 jich bylo vážně zraněno. Až dvěma třetinám nehod by přitom bylo možné zabránit, kdyby byly všechny přechody dobře osvětlené. „Tak, aby byl přechod dostatečně kontrastní a řidiči si všimli, že přijíždějí k místu, kde mohu očekávat chodce,“ popsal ředitel BESIPu Roman Budský. Mnohde ale řeší problém jiný – přechody tu chybí úplně, jako třeba v Brně, kde se za nový přechod rozhodly bojovat maminky místních školáků.
Přechody pro chodce se rozsvěcí, hlavní ale zůstává opatrnost
„V každém případě by se mělo dosáhnout toho, aby byl přechod osvícen intenzivněji než okolí a ideálně i jinou barvou osvětlení tak, aby byl i na velkou vzdálenost pro řidiče zjevný,“ vyjmenoval hlavní charakteristiky bezpečného přechodu Budský. Konkrétně mohou přechod osvětlovat nízké lampy i LED diody, které je ale třeba vyladit tak, aby byly dostatečně zřetelné a zároveň řidiče neoslňovaly.
Ani dokonalé osvětlení ale nepomůže, když je přechod špatně umístěný, při jejich lokalizaci je třeba myslet jak na řidiče, tak i na chodce a umístit přechod tak, aby byl přirozeným místem, které chodci zvolí pro přecházení vozovky.
Kdo přechody platí? Obce, stát, ale také ČEZ
Většina obcí a měst, kde přechody chybí, nebo nesplňují bezpečnostní podmínky, financuje jejich výstavbu či přestavbu z vlastních peněz, nebo žádá o dotaci stát. Dalších 35 rizikových přechodů, na které z rozpočtů obcí a měst ani státu nezbylo, osvětlí ještě před začátkem letošní zimy nadace skupiny ČEZ. „Realizace prvního z přechodů by měla začít v příštím týdnu v obci Olšany,“ informovala mluvčí ČEZu Barbora Půlpánová. Výběr těch nejpotřebnějších přechodů probíhal podle toho, kde často dochází k dopravním nehodám, v anketě na internetu o nich ale hlasovali i samotní chodci.
Stále ale zbývají přechody, kde si lidé musí poradit sami. Třeba Petře Benešové, která v Brně každý den vodí dceru Natálku přes nebezpečnou silnici do školy, už došla trpělivost a spolu s dalšími maminkami sepsaly petici za vybudování přechodu. „Pokud ten podnět od maminek, od občanů dostaneme, budeme ho předávat na odbor dopravy a doufáme, že najdeme společné řešení,“ uvedla starostka městské části Brno sever Sabina Tomíšková (ODS).
K namalování zebry na asfalt ale vede dlouhá cesta. Je potřeba souhlas městského úřadu, správce silnice pak musí místo zhodnotit po technické stránce a kvůli bezpečnosti je zase nutné razítko od policie. „Následně se musí sehnat stavební povolení, každý přechod totiž musí mít sklopené obrubníky pro vozíčkáře,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Magistrátu města Brna Vladimír Bielko.
Investice do přechodů se vyplatí, dopravních nehod chodců ubývá
To, že se investice do zabezpečení přechodů vyplácí, potvrzují policejní statistiky. Jak vidíme, počty dopravních nehod s účastí chodců, které se staly na vyznačených přechodech, v posledních letech klesají - stejně jako množství usmrcených chodců. Zatímco před 12 lety bylo 57 mrtvých při více než 1 700 haváriích, v roce 2006 se čísla snížila na 33 mrtvých při 1 275 nehodách a předloni bylo mrtvých 29 a nehod 1 266.
Zákon o silničním provozu:
- „Řidič je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky.“
- Za ohrožení chodce na přechodu hrozí řidičům pokuta až pět tisíc korun a čtyři trestné body.
Policisté ale hlavně apelují na lidi, aby i na přechodech dávali pozor a spoléhali hlavně na vlastní ostražitost a snažili se vyhnout zbytečnému přecházení mimo vyznačené přechody, kde je riziko vždy o něco větší.
Krom pozorného rozhlížení by měli chodci pamatovat i na to, že před tramvají přednost nemají a těžký stroj navíc nedokáže zastavit na pár metrech tak jako osobní automobil. Tramvaj má totiž podle platných pravidel silničního provozu přednost v jízdě v každém případě, a to i na přechodu pro chodce.
V Praze se každý rok v několika desítkách případů střetne tramvaj s chodcem. Drtivou většinu těchto nehod způsobí lidé, kteří si neuvědomí, že tramvaj má přednost i na přechodu. Loni policie v hlavním městě zaznamenala 58 kolizí tramvaje s chodcem, při kterých zemřeli dva lidé, 11 osob bylo zraněno těžce a 45 lehce.
Školáky čeká od září více dopravní výchovy
Správné chování při přecházení vozovky nebo při jízdě na kole, ale i základy první pomoci nebo zásady pro kontakt se záchrannou službou, které přijdou vhod při nehodě, se budou od září učit žáci základních škol ve větší míře než dosud. Dopravní výchova sice už je povinnou součástí výuky, nově však bude podrobnější a bude se prolínat celým vzdělávacím procesem. Kdy a jakým způsobem konkrétní škola výuku zařadí, bude záviset na řediteli.