Přechody pro chodce se rozsvěcí, hlavní ale zůstává opatrnost

Brno – Než začne zima, mělo by osvětlení pomoci bezpečnosti na více než třiceti přechodech. Na přechodech pro chodce zemřelo loni 35 lidí a více než 220 jich bylo vážně zraněno. Až dvěma třetinám nehod by přitom bylo možné zabránit, kdyby byly všechny přechody dobře osvětlené. „Tak, aby byl přechod dostatečně kontrastní a řidiči si všimli, že přijíždějí k místu, kde mohu očekávat chodce,“ popsal ředitel BESIPu Roman Budský. Mnohde ale řeší problém jiný – přechody tu chybí úplně, jako třeba v Brně, kde se za nový přechod rozhodly bojovat maminky místních školáků.

„V každém případě by se mělo dosáhnout toho, aby byl přechod osvícen intenzivněji než okolí a ideálně i jinou barvou osvětlení tak, aby byl i na velkou vzdálenost pro řidiče zjevný,“ vyjmenoval hlavní charakteristiky bezpečného přechodu Budský. Konkrétně mohou přechod osvětlovat nízké lampy i LED diody, které je ale třeba vyladit tak, aby byly dostatečně zřetelné a zároveň řidiče neoslňovaly.

Ani dokonalé osvětlení ale nepomůže, když je přechod špatně umístěný, při jejich lokalizaci je třeba myslet jak na řidiče, tak i na chodce a umístit přechod tak, aby byl přirozeným místem, které chodci zvolí pro přecházení vozovky.

Kdo přechody platí? Obce, stát, ale také ČEZ

Většina obcí a měst, kde přechody chybí, nebo nesplňují bezpečnostní podmínky, financuje jejich výstavbu či přestavbu z vlastních peněz, nebo žádá o dotaci stát. Dalších 35 rizikových přechodů, na které z rozpočtů obcí a měst ani státu nezbylo, osvětlí ještě před začátkem letošní zimy nadace skupiny ČEZ. „Realizace prvního z přechodů by měla začít v příštím týdnu v obci Olšany,“ informovala mluvčí ČEZu Barbora Půlpánová. Výběr těch nejpotřebnějších přechodů probíhal podle toho, kde často dochází k dopravním nehodám, v anketě na internetu o nich ale hlasovali i samotní chodci.

Školačka na přechodu
Zdroj: Jan Haas/ČTK/Picture Alliance

Stále ale zbývají přechody, kde si lidé musí poradit sami. Třeba Petře Benešové, která v Brně každý den vodí dceru Natálku přes nebezpečnou silnici do školy, už došla trpělivost a spolu s dalšími maminkami sepsaly petici za vybudování přechodu. „Pokud ten podnět od maminek, od občanů dostaneme, budeme ho předávat na odbor dopravy a doufáme, že najdeme společné řešení,“ uvedla starostka městské části Brno sever Sabina Tomíšková (ODS).

K namalování zebry na asfalt ale vede dlouhá cesta. Je potřeba souhlas městského úřadu, správce silnice pak musí místo zhodnotit po technické stránce a kvůli bezpečnosti je zase nutné razítko od policie. „Následně se musí sehnat stavební povolení, každý přechod totiž musí mít sklopené obrubníky pro vozíčkáře,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Magistrátu města Brna Vladimír Bielko.

Investice do přechodů se vyplatí, dopravních nehod chodců ubývá

To, že se investice do zabezpečení přechodů vyplácí, potvrzují policejní statistiky. Jak vidíme, počty dopravních nehod s účastí chodců, které se staly na vyznačených přechodech, v posledních letech klesají - stejně jako množství usmrcených chodců. Zatímco před 12 lety bylo 57 mrtvých při více než 1 700 haváriích, v roce 2006 se čísla snížila na 33 mrtvých při 1 275 nehodách a předloni bylo mrtvých 29 a nehod 1 266.

Seniorka na přechodu
Zdroj: Martin Štěrba/ČTK

Zákon o silničním provozu:

  • „Řidič je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky.“
  • Za ohrožení chodce na přechodu hrozí řidičům pokuta až pět tisíc korun a čtyři trestné body.

Policisté ale hlavně apelují na lidi, aby i na přechodech dávali pozor a spoléhali hlavně na vlastní ostražitost a snažili se vyhnout zbytečnému přecházení mimo vyznačené přechody, kde je riziko vždy o něco větší.

Krom pozorného rozhlížení by měli chodci pamatovat i na to, že před tramvají přednost nemají a těžký stroj navíc nedokáže zastavit na pár metrech tak jako osobní automobil. Tramvaj má totiž podle platných pravidel silničního provozu přednost v jízdě v každém případě, a to i na přechodu pro chodce.

V Praze se každý rok v několika desítkách případů střetne tramvaj s chodcem. Drtivou většinu těchto nehod způsobí lidé, kteří si neuvědomí, že tramvaj má přednost i na přechodu. Loni policie v hlavním městě zaznamenala 58 kolizí tramvaje s chodcem, při kterých zemřeli dva lidé, 11 osob bylo zraněno těžce a 45 lehce.

Školáky čeká od září více dopravní výchovy

Správné chování při přecházení vozovky nebo při jízdě na kole, ale i základy první pomoci nebo zásady pro kontakt se záchrannou službou, které přijdou vhod při nehodě, se budou od září učit žáci základních škol ve větší míře než dosud. Dopravní výchova sice už je povinnou součástí výuky, nově však bude podrobnější a bude se prolínat celým vzdělávacím procesem. Kdy a jakým způsobem konkrétní škola výuku zařadí, bude záviset na řediteli.

3 minuty
Nebezpečné přechody pro chodce
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 26 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...