Na silnicích loni zemřelo nejméně lidí od doby, kdy se vedou statistiky

18 minut
Brífink Policie ČR k nehodovosti na silnicích
Zdroj: ČT24

Na českých silnicích zemřelo v loňském roce 438 lidí, což je o sedmnáct méně než v roce 2023. Počet obětí je nejnižší od roku roku 1961, od kdy policie vede souvislé statistiky. Dopravních nehod policisté zaznamenali 92 217, o 2728 méně než o rok dříve. Snížil se také počet těžce zraněných, kterých bylo 1609.

Počet obětí dopravních kolizí podle prvního náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha sice v posledních letech klesá, Česko ale zatím neplní strategii, kterou si předsevzalo. „Bohužel je to stále obrovské číslo,“ prohlásil náměstek. Strategie si určila, že měl počet mrtvých při nehodách loni klesnout na 408.

Letos by se měl ideálně počet obětí snížit na 380. „Ta strategie si dala smělé cíle. My pro to budeme dělat z hlediska policie maximum, byť to samozřejmě není jen o policii. Je to o uvědomění si odpovědnosti v celé společnosti,“ uvedl pověřený ředitel dopravní policie Michal Hodboď.

Mezi oběťmi nehod bylo loni 309 řidičů, 60 spolujezdců a 69 chodců. Počet usmrcených řidičů poklesl téměř ve všech kategoriích – u aut, kol i nákladních vozů. O jedenáct ale přibylo řidičů motorek. „Je to o popularitě motocyklů u nás,“ vysvětlil Hodboď. Podle něj na každých osm obyvatel Česka připadá jeden motocykl, což je velké číslo a neustále stoupá. Motorky se podle něj stávají vhodným způsobem dopravy v hustších aglomeracích, ale i oblíbenou volnočasovou aktivitou. Riziko představují například řidiči motocyklů, kteří se vrací po desítkách let a přeceňují své schopnosti.

Meziročně mírně přibylo lehce zraněných. Podle policie jich bylo 23 917, o rok dříve o 35 méně. Zvýšila se i hodnota hmotných škod, dosáhla téměř osmi miliard korun. Nejtragičtějším měsícem byl s 48 oběťmi loňský říjen. Naopak nejbezpečněji jezdili řidiči v březnu, kdy zemřelo při nehodách zemřelo 23 lidí.

4 minuty
Události: Nehodovost na silnicích
Zdroj: ČT24

Řidiči si za volantem telefonují

„Nevěnování se řízení je nejčastější příčinou všech dopravních nehod,“ řekl Lerch. Řidiči podle něj za volantem zejména telefonují. Policisté se proto loni v rámci svých akcí na věnování se řízení zaměřili, stejně jako na nepřiměřenou rychlost nebo na agresivitu. Vedli také kampaně proti řízení v opilosti.

„Klesá počet řidičů, kteří usedají za volant pod vlivem alkoholu nebo návykových látek,“ uvedl náměstek policejního prezidenta. Nehod zaviněných opilými řidiči bylo 4541, což je o 109 méně než předloni. Havárií kvůli drogám se stalo 415. Mezi lidmi, kteří zavinili nehodu a byli pod vlivem, převažují řidiči koloběžek, následují cyklisté a chodci. Nejméně – 6,6 procenta – bylo řidičů motorových vozidel.

Kolizí způsobených řidičovou nepozorností bylo loni 18 182. „Představuje to bezmála 24 procent všech dopravních nehod,“ dodal Hodboď. Nejtragičtější příčinou havárií pak podle něj bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

V Česku řídí přes 24 tisíc sedmnáctiletých řidičů

Pod dohledem mentora v Česku aktuálně řídí 24 048 sedmnáctiletých řidičů, za volantem chybují méně často než osmnáctiletí řidiči. Těch je oproti sedmnáctiletým více než dvojnásobek. Sedmnáctiletí řidiči loni způsobili šest nehod, osmnáctiletí 1106, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Následkem nehod sedmnáctiletých byla čtyři lehká zranění. Nehody osmnáctiletých loni zapříčinily šest úmrtí, jednatřicet těžkých a 457 lehkých zranění. Celkem podle Kupky řidičské oprávnění skupiny B loni získalo 119 023 lidí, z toho 53 464 nových řidičů bylo ve věku osmnácti let. Ministerstvo dopravy loni evidovalo 40 717 mentorů sedmnáctiletých řidičů, 80 procent z nich bylo podle ministra ve věkové kategorii 41 až 60 let.

Novela silničního zákona loni zavedla také řidičský průkaz na zkoušku po dobu dvou let od složení závěrečné zkoušky. V této dvouleté lhůtě musí šofér za spáchání závažných dopravních přestupků na dopravně-psychologický pohovor a školení pro začínající řidiče. Do konce roku stát evidoval 218 703 lidí s řidičským průkazem na zkoušku, závažný dopravní přestupek spáchalo necelé procento z nich, konkrétně 1152.

Podle vedoucího oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se programy BESIPu loni zaměřovaly hlavně na seznámení veřejnosti s novinkami, které novela přinesla. Letos budou kampaně zaměřeny na motorkáře.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 53 mminutami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 4 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 9 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 9 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 19 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 21 hhodinami
Načítání...