Na českých silnicích zemřelo v loňském roce 438 lidí, což je o sedmnáct méně než v roce 2023. Počet obětí je nejnižší od roku roku 1961, od kdy policie vede souvislé statistiky. Dopravních nehod policisté zaznamenali 92 217, o 2728 méně než o rok dříve. Snížil se také počet těžce zraněných, kterých bylo 1609.
Na silnicích loni zemřelo nejméně lidí od doby, kdy se vedou statistiky
Počet obětí dopravních kolizí podle prvního náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha sice v posledních letech klesá, Česko ale zatím neplní strategii, kterou si předsevzalo. „Bohužel je to stále obrovské číslo,“ prohlásil náměstek. Strategie si určila, že měl počet mrtvých při nehodách loni klesnout na 408.
Letos by se měl ideálně počet obětí snížit na 380. „Ta strategie si dala smělé cíle. My pro to budeme dělat z hlediska policie maximum, byť to samozřejmě není jen o policii. Je to o uvědomění si odpovědnosti v celé společnosti,“ uvedl pověřený ředitel dopravní policie Michal Hodboď.
Mezi oběťmi nehod bylo loni 309 řidičů, 60 spolujezdců a 69 chodců. Počet usmrcených řidičů poklesl téměř ve všech kategoriích – u aut, kol i nákladních vozů. O jedenáct ale přibylo řidičů motorek. „Je to o popularitě motocyklů u nás,“ vysvětlil Hodboď. Podle něj na každých osm obyvatel Česka připadá jeden motocykl, což je velké číslo a neustále stoupá. Motorky se podle něj stávají vhodným způsobem dopravy v hustších aglomeracích, ale i oblíbenou volnočasovou aktivitou. Riziko představují například řidiči motocyklů, kteří se vrací po desítkách let a přeceňují své schopnosti.
Meziročně mírně přibylo lehce zraněných. Podle policie jich bylo 23 917, o rok dříve o 35 méně. Zvýšila se i hodnota hmotných škod, dosáhla téměř osmi miliard korun. Nejtragičtějším měsícem byl s 48 oběťmi loňský říjen. Naopak nejbezpečněji jezdili řidiči v březnu, kdy zemřelo při nehodách zemřelo 23 lidí.
Řidiči si za volantem telefonují
„Nevěnování se řízení je nejčastější příčinou všech dopravních nehod,“ řekl Lerch. Řidiči podle něj za volantem zejména telefonují. Policisté se proto loni v rámci svých akcí na věnování se řízení zaměřili, stejně jako na nepřiměřenou rychlost nebo na agresivitu. Vedli také kampaně proti řízení v opilosti.
„Klesá počet řidičů, kteří usedají za volant pod vlivem alkoholu nebo návykových látek,“ uvedl náměstek policejního prezidenta. Nehod zaviněných opilými řidiči bylo 4541, což je o 109 méně než předloni. Havárií kvůli drogám se stalo 415. Mezi lidmi, kteří zavinili nehodu a byli pod vlivem, převažují řidiči koloběžek, následují cyklisté a chodci. Nejméně – 6,6 procenta – bylo řidičů motorových vozidel.
Kolizí způsobených řidičovou nepozorností bylo loni 18 182. „Představuje to bezmála 24 procent všech dopravních nehod,“ dodal Hodboď. Nejtragičtější příčinou havárií pak podle něj bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
V Česku řídí přes 24 tisíc sedmnáctiletých řidičů
Pod dohledem mentora v Česku aktuálně řídí 24 048 sedmnáctiletých řidičů, za volantem chybují méně často než osmnáctiletí řidiči. Těch je oproti sedmnáctiletým více než dvojnásobek. Sedmnáctiletí řidiči loni způsobili šest nehod, osmnáctiletí 1106, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Následkem nehod sedmnáctiletých byla čtyři lehká zranění. Nehody osmnáctiletých loni zapříčinily šest úmrtí, jednatřicet těžkých a 457 lehkých zranění. Celkem podle Kupky řidičské oprávnění skupiny B loni získalo 119 023 lidí, z toho 53 464 nových řidičů bylo ve věku osmnácti let. Ministerstvo dopravy loni evidovalo 40 717 mentorů sedmnáctiletých řidičů, 80 procent z nich bylo podle ministra ve věkové kategorii 41 až 60 let.
Novela silničního zákona loni zavedla také řidičský průkaz na zkoušku po dobu dvou let od složení závěrečné zkoušky. V této dvouleté lhůtě musí šofér za spáchání závažných dopravních přestupků na dopravně-psychologický pohovor a školení pro začínající řidiče. Do konce roku stát evidoval 218 703 lidí s řidičským průkazem na zkoušku, závažný dopravní přestupek spáchalo necelé procento z nich, konkrétně 1152.
Podle vedoucího oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se programy BESIPu loni zaměřovaly hlavně na seznámení veřejnosti s novinkami, které novela přinesla. Letos budou kampaně zaměřeny na motorkáře.