Na silnicích loni zemřelo nejméně lidí od doby, kdy se vedou statistiky

18 minut
Brífink Policie ČR k nehodovosti na silnicích
Zdroj: ČT24

Na českých silnicích zemřelo v loňském roce 438 lidí, což je o sedmnáct méně než v roce 2023. Počet obětí je nejnižší od roku roku 1961, od kdy policie vede souvislé statistiky. Dopravních nehod policisté zaznamenali 92 217, o 2728 méně než o rok dříve. Snížil se také počet těžce zraněných, kterých bylo 1609.

Počet obětí dopravních kolizí podle prvního náměstka policejního prezidenta Tomáše Lercha sice v posledních letech klesá, Česko ale zatím neplní strategii, kterou si předsevzalo. „Bohužel je to stále obrovské číslo,“ prohlásil náměstek. Strategie si určila, že měl počet mrtvých při nehodách loni klesnout na 408.

Letos by se měl ideálně počet obětí snížit na 380. „Ta strategie si dala smělé cíle. My pro to budeme dělat z hlediska policie maximum, byť to samozřejmě není jen o policii. Je to o uvědomění si odpovědnosti v celé společnosti,“ uvedl pověřený ředitel dopravní policie Michal Hodboď.

Mezi oběťmi nehod bylo loni 309 řidičů, 60 spolujezdců a 69 chodců. Počet usmrcených řidičů poklesl téměř ve všech kategoriích – u aut, kol i nákladních vozů. O jedenáct ale přibylo řidičů motorek. „Je to o popularitě motocyklů u nás,“ vysvětlil Hodboď. Podle něj na každých osm obyvatel Česka připadá jeden motocykl, což je velké číslo a neustále stoupá. Motorky se podle něj stávají vhodným způsobem dopravy v hustších aglomeracích, ale i oblíbenou volnočasovou aktivitou. Riziko představují například řidiči motocyklů, kteří se vrací po desítkách let a přeceňují své schopnosti.

Meziročně mírně přibylo lehce zraněných. Podle policie jich bylo 23 917, o rok dříve o 35 méně. Zvýšila se i hodnota hmotných škod, dosáhla téměř osmi miliard korun. Nejtragičtějším měsícem byl s 48 oběťmi loňský říjen. Naopak nejbezpečněji jezdili řidiči v březnu, kdy zemřelo při nehodách zemřelo 23 lidí.

4 minuty
Události: Nehodovost na silnicích
Zdroj: ČT24

Řidiči si za volantem telefonují

„Nevěnování se řízení je nejčastější příčinou všech dopravních nehod,“ řekl Lerch. Řidiči podle něj za volantem zejména telefonují. Policisté se proto loni v rámci svých akcí na věnování se řízení zaměřili, stejně jako na nepřiměřenou rychlost nebo na agresivitu. Vedli také kampaně proti řízení v opilosti.

„Klesá počet řidičů, kteří usedají za volant pod vlivem alkoholu nebo návykových látek,“ uvedl náměstek policejního prezidenta. Nehod zaviněných opilými řidiči bylo 4541, což je o 109 méně než předloni. Havárií kvůli drogám se stalo 415. Mezi lidmi, kteří zavinili nehodu a byli pod vlivem, převažují řidiči koloběžek, následují cyklisté a chodci. Nejméně – 6,6 procenta – bylo řidičů motorových vozidel.

Kolizí způsobených řidičovou nepozorností bylo loni 18 182. „Představuje to bezmála 24 procent všech dopravních nehod,“ dodal Hodboď. Nejtragičtější příčinou havárií pak podle něj bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

V Česku řídí přes 24 tisíc sedmnáctiletých řidičů

Pod dohledem mentora v Česku aktuálně řídí 24 048 sedmnáctiletých řidičů, za volantem chybují méně často než osmnáctiletí řidiči. Těch je oproti sedmnáctiletým více než dvojnásobek. Sedmnáctiletí řidiči loni způsobili šest nehod, osmnáctiletí 1106, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Následkem nehod sedmnáctiletých byla čtyři lehká zranění. Nehody osmnáctiletých loni zapříčinily šest úmrtí, jednatřicet těžkých a 457 lehkých zranění. Celkem podle Kupky řidičské oprávnění skupiny B loni získalo 119 023 lidí, z toho 53 464 nových řidičů bylo ve věku osmnácti let. Ministerstvo dopravy loni evidovalo 40 717 mentorů sedmnáctiletých řidičů, 80 procent z nich bylo podle ministra ve věkové kategorii 41 až 60 let.

Novela silničního zákona loni zavedla také řidičský průkaz na zkoušku po dobu dvou let od složení závěrečné zkoušky. V této dvouleté lhůtě musí šofér za spáchání závažných dopravních přestupků na dopravně-psychologický pohovor a školení pro začínající řidiče. Do konce roku stát evidoval 218 703 lidí s řidičským průkazem na zkoušku, závažný dopravní přestupek spáchalo necelé procento z nich, konkrétně 1152.

Podle vedoucího oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se programy BESIPu loni zaměřovaly hlavně na seznámení veřejnosti s novinkami, které novela přinesla. Letos budou kampaně zaměřeny na motorkáře.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...