Češi si čím dál častěji pořizují motorové čtyřkolky pro práci i rekreaci. Jen minulý rok jich podle Svazu dovozců automobilů lidé nově zaregistrovali přes tři tisíce. S tím ale přibývá i nehod. Na čtyřkolkách používaných pro práci v lese navíc neplatí ani povinnost nosit helmu.
S větším zájmem o čtyřkolky roste i počet nehod
Zemědělci se bez čtyřkolek na svých rozsáhlých pozemcích často už neobejdou. „Na takové ty místní přesuny, protože je to tady poměrně velké, tak jsou úplně ideální,“ popsal majitel Ranče Jestřebice Josef Houžvička.
Zájem o ně se zvedal už během let pandemie covidu-19, podle prodejců si je lidé kupovali místo dovolených. Čísla rostou i letos, bohužel ale i u nehodovosti.
„Od začátku roku do konce srpna máme čtyřicet jedna dopravních nehod s účastí čtyřkolky, což je o osm více než v roce minulém. Bohužel nárůst zaznamenáváme i v počtu úmrtí,“ uvedla mluvčí Policejního prezidia ČR Violeta Siřišťová.
Lidé jezdí často bez helmy a o samotě
Problémy vyvolávají i platné dopravní předpisy pro čtyřkolky. Zatímco na čtyřkolce s bílou SPZ má řidič ze zákona povinnost nosit helmu, na čtyřkolce se žlutou SPZ už musí mít jenom ochranné brýle. Přitom může jít o úplně stejný model. Stroje se žlutou SPZ si lidé pořizují pro práci v zemědělství. Mezi čtyřkolkami je jich podle policie menšina, na svém kontě ale mají víc vážných nehod.
„Většina dopravních nehod s účastí čtyřkolky se stala na lesních cestách. Může se tam výrazně zvýšit riziko těžkého zranění a úmrtí i to, že se tam nedostává lidem rychlá pomoc, jelikož jsou tam sami,“ vysvětlila Siřišťová.
Odborníci na bezpečnost varují, že na rozdíl od motorky, která svého řidiče při nehodě často vyhodí ze sedla, ho čtyřkolka zavalí. Běžně váží i čtyři sta kilo. Policie tak apeluje na řidiče, aby vždy používali helmu a ochranné oblečení, přizpůsobili jízdu terénu a nepřeceňovali své síly.