Změnu v chování šoférů naznačuje osmiměsíční zkušenost s novým bodovým systémem. Ve městech jezdí pomaleji, častěji se poutají a méně při řízení sahají po mobilu. Nehod ale zásadně neubylo. Největší problémy mají řidiči hlavně v překračování rychlosti mimo obce, vyplývá z dat policie. Ta proto vytipovala čtyřicet míst, kam navrhuje dát pevné radary a zavést úsekové měření.
Řidiči jsou po změnách v bodovém systému opatrnější
Pokud řidiči nedodržují rychlost a pravidla, vede to podle Martina Kavky z dopravní policie Středočeského kraje často i ke smrtelným nehodám. „Nepřiměřená rychlost způsobuje 40 procent tragických následků na zdraví,“ upozornil Kavka. Nová měření chce policie instalovat například na nepřehledné silnici nedaleko středočeské Spomyšle, kde se podle Kavky jen za poslední dobu staly tři dopravní nehody.
Data za prvních osm měsíců ukazují, že případů překročení rychlosti v obcích ubylo. Tedy alespoň tam, kde policie rychlost měřila. „Byť měříme o něco víc než loni, tak počty přestupků v obcích klesly asi o tři tisíce,“ dodal ředitel dopravní policie Michal Hodboď, podle kterého mělo na menší počet přestupků vliv nejspíš zavedení nového bodového systému. Další roli lze podle něj přičíst nové možnosti odebrání řidičského průkazu.
Policie se letos víc zaměřila hlavně na silnice mimo obce. Hlídky tam strávily měřením o patnáct procent času navíc. A tomu odpovídá i počet zjištěných přestupků. Ve srovnání s loňskem jich, na rozdíl od situace v obcích, přibylo skoro čtyři tisíce. Jen za překročení rychlosti vybrali na pokutách zatím přes 216 milionů korun.
Změní se i povinné ručení
Další změny, tentokrát v povinném ručení, čekají řidiče už od října. Nově bude povinné ručení platit teprve od chvíle, kdy ho majitel uhradí. Při silniční kontrole bude dále nově stačit jen průkaz totožnosti, a to i ten elektronický. Zároveň už taky nebude nutné vozit u sebe takzvanou zelenou kartu, třebaže odborníci doporučují ji dále s sebou vozit, i třeba jen vyfocenou v telefonu.
Pro získání zelené karty bude nově nutné uhradit pojistné dřív, než karta začne platit. Doteď ji pojišťovny vydávaly s předstihem.
Lidé, kteří ale budou chtít být pojištěni ihned, dostanou omezený čas na provedení platby. Ten se bude lišit u každé pojišťovny. Obchodní ředitel srovnávačů skupiny Klik Aleš Rothbarth doplnil, že nejkratší taková lhůta na zaplacení je 28 minut. „Jsou pojišťovny, které mají hodinu, pak ty, které dávají do konce dne, a pak jsou pojišťovny, které vám dávají až sedm dní,“ dodal Rothbarth.
Za povinné ručení osobního vozu Češi teď platí v průměru kolem čtyř tisíc korun. Ceny rostou zhruba o tři procenta ročně. Pro srovnání, před dvaceti lety byla pojistka dražší o asi čtyři a půl tisíce. Experti to přičítají rozvoji konkurence i zájmu lidí o vyhledání nejvýhodnější nabídky.