TÉMA

Řidiči

Policisté chtějí opilým šoférům zabavovat klíčky

Dopravní policie chce rozšířit možnosti, jak zabránit v jízdě šoférům, kteří řídí opilí nebo pod vlivem drog. Odtah nebo použití botičky jsou legálně možné, ale procesně podle strážců zákona složité. Nově by chtěli provinilcům zabavovat klíče od vozu. Tato praxe funguje v některých okolních zemích.
16. 11. 2024|

Policie varuje před opilostí za volantem pomocí videí z nehod

Pardubičtí policisté varují před následky požívání alkoholu za volantem. Na sociálních sítích zveřejnili případy, kdy lidé řídili a způsobili nehody v těžké opilosti. Kraj má jednu z nejhorších nehodových statistik v republice a počet nehod silně opilých lidí se nedaří výrazně snižovat ani v celorepublikovém měřítku.
8. 11. 2024|

Blíží se konec platnosti části řidičských průkazů

Vyměnit doklad si ještě letos musí přes 150 tisíc šoférů. Ti dávají většinou přednost osobnímu vyřízení. Přicházejí tak o výhody, které by měli při podání žádosti on-line.
27. 10. 2024|

Gentleman silnic se vydal zastavit nákladní auto, v němž zkolaboval řidič

Česko má dalšího držitele ocenění Gentleman silnic. Stal se jím Petr Kuchař, který se vydal zastavit neovladatelné nákladní auto, v němž zkolaboval řidič. Tomu následně přivolal záchranáře. Událost se stala v srpnu na Znojemsku. Ocenění jsou napříč celým Českem. Jen za loňský rok jich bylo dvanáct.
14. 10. 2024|

Řidiči jsou po změnách v bodovém systému opatrnější

Změnu v chování šoférů naznačuje osmiměsíční zkušenost s novým bodovým systémem. Ve městech jezdí pomaleji, častěji se poutají a méně při řízení sahají po mobilu. Nehod ale zásadně neubylo. Největší problémy mají řidiči hlavně v překračování rychlosti mimo obce, vyplývá z dat policie. Ta proto vytipovala čtyřicet míst, kam navrhuje dát pevné radary a zavést úsekové měření.
25. 9. 2024|

Stát hodlá začít pokutovat nedodržení bezpečné vzdálenosti

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je podle statistik pátá nejčastější příčina nehod v Česku. V běžném provozu za to ale policie řidiče pokutovat nemůže. Zákon totiž jasně nestanovuje, co ona bezpečná vzdálenost vlastně je. Stát to plánuje změnit.
3. 9. 2024|

V Česku se rozmáhají „tatraktory“

V Česku se rozmáhají nákladní auta, která jsou registrovaná jako traktory. Dopravcům se takzvané tatraktory vyplatí, nehradí totiž mýtné ani silniční daň a technickou kontrolou procházejí jednou za čtyři roky. Řídit je navíc mohou už sedmnáctiletí. Úřady to chtějí změnit.
19. 8. 2024|

Vybržďování je hazard, který se z českých silnic nedaří vymýtit

Podle policie je takzvané vybržďování jedním z nejnebezpečnějších přestupků, který se nedaří z českých silnic vymýtit. Nedávno například mladík na Jičínsku tímto způsobem ohrožoval jiné auto. Vzápětí zjistil, že šlo o policejní vůz, přišel o řidičský průkaz. Ne vždy se ale policistům podaří takové jednání zdokumentovat.
12. 7. 2024|

Dálnice zdražily v Maďarsku či Rakousku, řidiči v Chorvatsku mohou ušetřit s vysílačem

Letní cestování autem do zahraničí se letos řidičům osobních aut v některých případech oproti loňsku prodraží. V Maďarsku a Rakousku se ceny stejně jako v Česku výrazněji upravovaly se zavedením jednodenní dálniční známky. Ceny některých známek vzrostly, jiné mírně klesly. Vyplývá to z informací na webech oficiálních prodejců vinět. V dalších evropských zemích musí řidiči za použití dálnic platit mýtné, které například Chorvatsko na léto oproti celoroční úrovni zdražuje o 15 procent. V Chorvatsku mohou řidiči ušetřit s registrovaným vysílačem.
16. 6. 2024|

Do protisměru vjede v průměru jeden řidič denně, speciálním značkám navzdory

V průměru alespoň jednou každý den v Česku sjedou řidiči na dálnici do protisměru. Někteří z nich se otáčí na nájezdu nebo se věnují více navigaci než značkám. Tento týden kvůli tomu jeden šofér způsobil dopravní nehodu, hrozí mu až dva roky vězení. Na desítkách míst přitom stojí speciální značky, které řidiče na nebezpečí jízdy v protisměru upozorňují.
12. 4. 2024|

Pachatele těžkých dopravních přestupků čekají od dubna povinné terapie. Mají změnit jejich přístup k jízdě

Terapeutickými programy budou muset od dubna povinně procházet pachatelé těžších dopravních přestupků, kteří budou chtít zpět řidičské oprávnění. Povinnost se bude týkat například těch, kdo mají zákaz řízení nejméně na rok a půl, nebo těch, kdo odmítnou dechovou zkoušku. Program terapií zpracovalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s výzkumnými pracovišti.
12. 3. 2024|

Na silnice už může skoro dvě stě sedmnáctiletých řidičů, další tisícovka je ve výcviku

Řidičský průkaz skupiny B aktuálně vlastní 186 lidí mladších osmnácti let. Získat ho přitom mohou teprve od začátku roku, a to díky novele silničního zákona. Dalších 1140 řidičů, kteří chtějí nový systém využívat, právě prochází výcvikem. Vyplývá to z dat ministerstva dopravy a Asociace autoškol.
24. 1. 2024|

Mrtvých cyklistů je víc než loni. Na silnicích je vidět napětí, řada řidičů mluví o nepřátelství

Smrtelných nehod cyklistů neubývá. I když letos od ledna do října havarovalo méně jízdních kol než loni, zahynulo devětatřicet cyklistů, což bylo o dva více. Neobvyklé množství nehod se stalo již na jaře, což dává policie do souvislosti s mírnou zimou. Jak vyplývá z výzkumu, který letos provedla agentura Kantar, necítí se cyklisté na českých silnicích příliš bezpečně. Zároveň je patrná nevraživost mezi nimi a řidiči, z nichž mnoho – nejvíce těch mladších – tvrdí, že pociťuje k cyklistům nepřátelství. A to přesto, že většina lidí jsou zároveň řidiči aut i cyklisté.
15. 11. 2023|

Povinné ručení podraží v příštím roce v průměru o desetinu

Povinné ručení se řidičům příští rok zvedne v průměru asi o desetinu. Rizikovým skupinám, jako jsou třeba mladí do osmadvaceti let z velkých měst, mohou ceny růst víc, naopak lidé ve věku kolem čtyřiceti a z malých obcí mohou počítat se zdražením zhruba o procento.
1. 9. 2023|

Prezident podepsal zjednodušení bodového systému a zvýšení pokut pro řidiče

Prezident Petr Pavel ve středu podepsal novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, informoval Hrad. Od příštího roku se tak například změní systém trestných bodů pro řidiče, zvýší se některé pokuty. Řídit auto bude možné už od sedmnácti let, ale jen pod dozorem mentora. Zavedou se také řidičské průkazy na zkoušku. Na vybraných úsecích dálnic umožní změna zákona zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů za hodinu.
30. 8. 2023|

Z-Group bus odříká spoje na Opavsku, kraj hledá způsob, jak dopravce nahradit

Společnost Z-Group bus odřekla pro příští dny desítky autobusových spojů, které u ní objednává Moravskoslezský kraj. Dopravu omezí hlavně na Opavsku. Nedávno se s výpadky spojů téhož dopravce potýkali cestující na Novojičínsku. Firma to vysvětluje akutním nedostatkem řidičů. Kraj kvůli opakovaným problémům začal zkoumat možnost, jak dopravce vyměnit. Ten dal však najevo, že něčemu takovému není nakloněn.
27. 7. 2023|

Řízení pod dohledem mentora zlepší bezpečnost na silnicích, míní ministr. Podle expertů cesta správným směrem

Chceme, aby kromě restrikcí přinesl zákon i výhody, a lidé tak budou ochotni mu více vyhovět, uvedl v souvislosti se změnou silničního zákona v pořadu 90' ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Novela, kterou ve středu schválila sněmovna, mimo jiné zavádí možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let. Tato novinka má dle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Podle expertů jde o cestu správným směrem.
30. 6. 2023|

Parkování v Jihlavě nově pracuje se třemi typy zón. Má zvýhodňovat zdejší obyvatele a podnikatele

Jihlava výrazně mění systém parkování ve městě, reaguje tím na narůstající počet aut. Ve městě nyní platí tři parkovací zóny – modrá pro rezidenty, oranžová pro návštěvníky a střednědobá v barvě fialové. Nový systém parkování má zvýhodňovat zdejší obyvatele a podnikatele. Dopravu ve městě navíc momentálně komplikují i uzavírky kvůli stavbě jihovýchodního obchvatu.
2. 5. 2023|

Češi pomáhají na Ukrajině nejen materiálně, ale i jako zdravotníci

Na Ukrajině stále pomáhají desítky českých dobrovolníků. Nejčastěji jako medici nebo řidiči, kteří přivážejí materiální pomoc – a to jak lidem žijícím v blízkosti fronty, tak i přímo k jednotkám.
20. 3. 2023|

Na silnicích se necítí bezpečně 54 procent Čechů, viní ostatní řidiče, ukázal průzkum

Na silnicích se necítí bezpečně 54 procent českých řidičů, důvodem jsou podle nich ostatní motoristé. Vyplývá to z průzkumu České asociace pojišťoven za rok 2022. Výsledky ukazují, že řidiči svou jízdu vnímají jako správnou, přestože připouští vlastní porušování pravidel a páchání přestupků. Hrozící pokuty řidiči považují za nedostatečné, motivací pro dodržování předpisů je pro většinu bodový systém.
17. 1. 2023|

Vláda rozhodla o výdajích na obranu, novém bodovém systému i energetických kompenzacích

Vláda podpořila novou vojenskou legislativu, která uzákoní vydávání dvou procent HDP na obranu nebo shromažďování údajů pro případný odvod občanů. Rovněž schválila systém kompenzací pro obchodníky s energiemi za uplatňování cenových stropů na elektřinu a plyn. Ministři podle premiéra projednali také vyhodnocení českého předsednictví v Radě EU. Všichni členové vlády jsou si vědomi kreditu, který Česko získalo, míní šéf kabinetu. Také bodový systém pro řidiče se podle vlády od příštího roku zjednoduší.
4. 1. 2023Aktualizováno4. 1. 2023|

Loňský rok byl podle policie na silnicích v Česku zřejmě druhý nejméně tragický za více než 60 let

Loňský rok byl na českých silnicích zřejmě druhý nejméně tragický za více než 60 let. Obětí nehod bylo podle předběžných údajů policie 468, o dvě méně než o rok dřív. Celoroční číslo se ale může ještě snížit kvůli výsledkům pitev lidí usmrcených při listopadových nehodách. Méně lidí než loni na silnicích v Česku zemřelo jen v roce 2020, kdy provoz tlumila epidemie koronaviru.
1. 1. 2023|

Dlouhé parkování v centru Třebíče se prodraží. Ceny stoupnou i osminásobně

Třebíč chce snížit počet aut v centru města. Od ledna příštího roku proto zdraží parkovné. V některých místech až osminásobně. Na nejvytíženějších parkovištích bude první půlhodina zdarma, celodenní stání pak vyjde i na čtyři sta korun.
2. 12. 2022|

Před poškozeným Krymským mostem se tvoří kolony kamionů

Až pět dní čekají řidiči kamionů na nalodění na trajekt, který je převeze z okupovaného Krymu do Ruska. Na odbavení jich čeká na letišti u Kerčské úžiny víc než tisícovka. Náhradní dopravu musí použít poté, co most poničily výbuchy, a výrazně tak ztížily spojení s anektovaným poloostrovem. Oprava mostu má být podle nařízení ruské vlády dokončena nejpozději do července příštího roku.
14. 10. 2022Aktualizováno14. 10. 2022|