Zkratky pomůžou kamionům, ale ztěžují život v obcích

6 minut
Události: Kamiony zatěžují obce
Zdroj: ČT24

Stát vybírá víc na mýtném. Od ledna do srpna za něj dopravci zaplatili přes dvanáct a půl miliardy korun. Jenže tento údaj zároveň ukazuje, že nejen na hlavních tazích roste provoz. Většími městy kamiony často projíždějí krokem v dlouhých kolonách. Někteří řidiči proto volí alternativní trasy, ale ztěžují tak život lidem v menších obcích, přes které si zkracují cestu, třeba i navzdory zákazovým značkám.

Například v některých středočeských obcích kvůli kamionům, které jezdí okolím Prahy, sepsali petici. Podpis k ní připojilo přes šestnáct set lidí. „Chceme, aby tranzitní kamionová doprava neprojížděla přes obce v naší oblasti,“ upřesnil člen petičního výboru z Libomyšle Marek Nesnídal.

Řidiči si přes Libomyšl a další obce zkracují cestu mezi dálnicemi D5 a D4. „Nejčastěji jsou to nejspíš Češi, kteří znají okolí, takže se jim nechce čekat v koloně a zkouší to okolo,“ mní mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Kdyby to neudělali, dostali by se až na Pražský okruh. Tam ale auta téměř denně popojíždějí v kolonách, dokonce často stojí už na příjezdu z dálnice.

Zkratka mezi dálnicemi D5 a D4 ve Středočeském kraji
Zdroj: ČT24

Tranzitní nákladní doprava by měla přednostně využívat dálnice a silnice první třídy. Jenže to není vymahatelné. „Pakliže to zákon nezakazuje, tak naše nástroje – regulační – tam nejsou,“ potvrdil šéf dopravní policie Michal Hodboď.

Zákazová značka nemusí být řešením

Osmi středočeským obcím, zapojeným do petice, by pomohla zákazová značka. V Dobříši si nechali spočítat, že centrem projede tři sta kamionů denně. Obchvat stavět nechtějí. „Z našeho pohledu by vyřešil jenom část dopravy, ale nevyřešilo by to obce, které jsou na trase,“ vysvětlil dobříšský starosta Pavel Svoboda (nestr. za ODS).

Středočeský kraj si zadal vlastní studii, se zákazovými značkami ale už dopředu nesouhlasí. „Zkratka mezi dálnicemi zůstane stejná, jenom se přesune do jiných obcí,“ říká krajský radní pro dopravu Josef Pátek (ODS). Zákazová značka by tak musela stát na všech sjezdech z dálnice, což podle kraje není reálné.

Dobříšsko není jediná oblast, která usiluje o omezení tranzitní dopravy. Obce Ševětín, Vitín a Chotýčany na Českobudějovicku už si zákazové značky prosadily. Denně jimi projíždí tři stovky nákladních aut, které se vyhýbají mýtu na dálnice D3.

Nerespektování zákazu předjíždění

Praxe nicméně ukazuje, že některé řidiče nákladních aut ani značky nezastaví. Například na dálnicích už letos zákaz předjíždění porušilo přes tři a půl tisíce řidičů, na pokutách zaplatili víc než šestnáct milionů korun. Loni od nich stát za tento přestupek inkasoval přes dvacet tři milionů.

Pro dokumentaci přestupků policisté využívají i nové speciální vozy vybavené kamerami. Řeší i případy, kdy řidiči předjíždějí příliš dlouho. „Vytváří to špunt na dálnici, kdy to nutí řidiče za ním, aby dobržďovali do kolony, která tam zničehonic vzniká, a to jsou nežádoucí situace,“ vysvětlil Michal Hodboď. 

Zákaz vjezdu do center měst za deset měsíců porušilo téměř sedmnáct set řidičů. Na pokutách zaplatili zhruba tři miliony korun. Další sankce řeší správní úřady s 381 majiteli vozů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...