Inspekce silniční dopravy za dva měsíce udělila milionové sankce

Inspekce silniční dopravy (INSID), jež zahájila činnost 1. července letošního roku, funguje již déle než měsíc a půl. Jejím hlavním cílem je zvýšení bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích prostřednictvím kontrol nákladní dopravy. V červenci odhalila 416 přestupků, přičemž nejčastěji řidiči porušovali pravidla týkající se doby řízení a odpočinku. Inspektoři se ovšem setkali i s případem, kdy jeden z řidičů odmítl respektovat fakt, že je INSID organizační složkou státu.

Inspekce silniční dopravy vznikla na základě novely zákona o silničním provozu transformací Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD), které fungovalo od roku 2000 jako příspěvková organizace ministerstva dopravy. Hlavní změnou provázející tuto transformaci je navýšení pravomocí inspektorů. Ti od července nově mohou zastavovat vozidla i bez doprovodu policie a Celní správy a udělovat sankce řidičům.

CSPDS provedlo v roce 2024 celkem 3287 silničních kontrol, při kterých zkontrolovalo 17 530 vozidel, z nichž 2286 bylo kontrolně zváženo. Více než tři čtvrtiny ze zvážených vozidel nevyhověly limitům.

  • Zastavovat a kontrolovat nákladní vozy, kamiony, autobusy dálkové přepravy a další vozidla, která jsou provozována za účelem podnikání.
  • Dohlížet, aby nedocházelo k přetížení kamionů či překročení jejich rozměrů.
  • Kontrolovat technický stav vozidel.
  • Hlídat dodržování sociální legislativy (doba řízení a odpočinku řidičů, pracovní podmínky řidiče, správné použití tachografů).
  • Monitorovat přepravu nebezpečných nákladů.
  • Kontrolovat správné upevnění a zajištění nákladů.

Zdroj: Inspekce silniční dopravy

Nová Inspekce za první měsíc své existence zkontrolovala celkem 1397 nákladních vozidel a autobusů, přičemž přestupek byl zjištěn u téměř každého třetího z nich. INSID může kontrolovat i osobní auta, avšak činila by tak pouze ve výjimečných případech. Například ve chvíli, kdy by se z automobilu nadměrně kouřilo.

Srovnávat bilanci INSID za první měsíc s předchozí bilancí CSPDS ale podle ministerstva dopravy není možné, protože současný způsob výkonu práce se od toho předchozího spolupracujícího s policií liší. „I v oblasti metodiky jsou tam rozdíly,“ upřesnil tiskový mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

V červenci nová Inspekce zkontrolovala více cizinců než Čechů. Vůbec nejčastějšími hříšníky ze zahraničních dopravců byli ti s polskou registrační značkou, po nichž následovali řidiči se slovenskou a rumunskou registrační značkou. Kontroly probíhaly na dálnicích, ve městech i obcích.

„Nově vyjíždíme i na místní komunikace, zkrátka tam, kde nás starostové měst a obcí upozorňují na problém. Jsme schopni reagovat pružně a rychle tak, aby kontroly měly maximální efekt,“ přiblížila ředitelka INSID Lenka Ptáčková Melicharová, která již předtím působila v čele CSPSD. Hned v první den fungování nové instituce se tak inspektoři zaměřili třeba na okolí Dobříše na Příbramsku, kudy si kamiony zkracují cestu mezi dálnicemi D4 a D5.

Řidiči nejčastěji překračovali povolenou dobu řízení

Největší podíl přestupků tvořilo v červenci překračování povolené doby řízení a nedodržení délky přestávek nebo doby denního či týdenního odpočinku. Dle evropských předpisů musí nejdéle po čtyřech a půl hodinách řízení následovat alespoň pětačtyřicetiminutová přestávka. Inspektoři nicméně zaznamenali i případ, kdy jel řidič nákladního vozidla bez zastavení přes sedm hodin.

„Tyto přestupky považujeme za jedny z nejzávažnějších, protože únava řidiče za volantem čtyřicetitunového kolosu ohrožuje všechny na silnici. Často přitom nejde ani tak o selhání jednotlivců, jako spíš o důsledek systémového tlaku, který je na řidiče vyvíjen,“ vysvětlil ředitel Kontrolní sekce INSID Pavel Bergman.

Sankce proto podle Bergmana v podobných případech směřují především na dopravce, kteří jsou za dodržování pracovního režimu řidiče odpovědní. Ten kromě již výše zmíněných povinných přestávek po čtyřech a půl hodinách jízdy ovlivňují i další pravidla. Denně smí řidič sedět za volantem nanejvýš devět hodin, přičemž dvakrát týdně je povoleno jet až deset hodin. Údaje o době řízení, přestávkách a odpočinku zaznamenává karta řidiče, která musí být při jízdě vložena v tachografu.

Řidiče kamionů v Česku nicméně trápí nedostatek parkovacích míst, kterých podle studie, již si nechalo zpracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), chybělo v březnu na tuzemských dálnicích více než třináct set. Kvůli tomu kamiony mnohdy parkují na čerpacích stanicích, v zákazech zastavení, nebo dokonce na sjezdech či křižovatkách. I proto nyní vzniká řada nových odpočívadel, na nichž by mělo během letošního roku vzniknout celkem 630 nových míst. Polovina z nich bude určena právě pro kamiony.

Pokuty a kauce

Inspektoři ovšem v červenci odhalili i jiné prohřešky. Šlo například o manipulace s tachografem nebo zásahy do řídících systémů vozidla s cílem obejít emisní normy. Další přestupky se pak týkaly třeba přetížení kamionů, nedodržení podmínek pro přepravu nebezpečných nákladů (ty upravuje Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí, která je známá také jako ADR) nebo řízení bez potřebných dokladů.

„U závažných pochybení se nebojíme použít veškerých zákonných oprávnění, tedy i krajní prostředky, jako je odebrání registračních značek, zabránění v další jízdě technickými prostředky nebo odstavení vozidla až na dobu 48 hodin,“ sdělil Bergman. INSID v červenci uložila celkem 281 pokut v objemu 487 tisíc korun a 148 kaucí v objemu 4 120 500 korun.

Ve své činnosti INSID pokračuje i v srpnu. Hned pátý den tohoto měsíce inspektoři zastavili na dálnici D1 dvě nadměrné soupravy chorvatského provozovatele, přičemž ani jedno z vozidel nemělo povolení ke zvláštnímu užívání komunikace v tuzemsku. Oba řidiči na místě obdrželi pokuty ve výši patnáct tisíc korun a provozovatel obdržel kauce v souhrnné výši 430 tisíc.

Pokuta až dvě stě tisíc hrozí i řidiči nákladního auta, který v polovině července na Karlovarsku odmítl kontrolu ze strany INSID. „Řidič tvrdil, že nejsme státní orgán a že nás nehodlá respektovat. Kontrolu výslovně odmítl a odjel,“ popsal inspektor, jenž kontrolu prováděl. Inspektoři poté zavolali policejní hlídku, která nákladní auto zastavila zhruba za tři minuty. Ptáčková Melicharová tehdy znovu všechny řidiče upozorňovala, že hlídky INSID mají pravomoci k provádění kontrol.

S kontrolami pomáhají technologie

Inspektoři, které lze rozeznat na základě služebního stejnokroje s reflexními prvky, disponují inspekčními mobilními dodávkami vybavenými moderní technikou a majáky. Ta jsou podle INSID v podstatě plnohodnotnými mobilními kancelářemi vybavenými moderní technikou, což umožňuje provádět kontroly rychle a efektivně, aniž by docházelo ke zbytečnému zdržování dopravy.

Jednou z těchto technologií je systém DSRC (technologie vyhrazené komunikace krátkého dosahu), jenž umožňuje na dálku načíst údaje ze „smart“ tachografu jedoucího vozidla, a to bez vědomí řidiče. V reálném čase tak inspektoři mohou odhalit kupříkladu jízdu bez vložené karty řidiče nebo odpojení baterie tachografu.

„V takových případech zastavujeme prakticky na jistotu. Tato technologie nám významně usnadňuje práci a nemusíme zdržovat v práci a jízdě řidiče, kteří pravidla dodržují,“ vysvětlil Bergman.

Výbava inspekčního vozidla INSID
Zdroj: Inspekce silniční dopravy

Speciální software navíc umožňuje získat data o práci řidiče až 56 dní zpětně. Díky tomu pak lze snadno zjistit, zda došlo k výjimečnému pochybení, nebo jestli k porušování pravidel dochází dlouhodobě. 

„Zachytili jsme i řidiče, který v 54 dnech – z 56 sledovaných – porušil dobu řízení nebo odpočinku. Na místě dostal pokutu pět tisíc korun, dopravci hrozí ve správním řízení sankce až 350 tisíc korun,“ sdělil inspektor Michael Hurych, který případ zpracovával.

1) Plánování kontrolní akce

  • Vedení Inspekce silniční dopravy (INSID) naplánuje kontrolní akci, přičemž může využít i podněty od obcí a krajů.
  • Během plánování se určí místo, čas a zaměření kontroly.

2) Výběr vozidla na místě

  • Vozidlo ke kontrole na místě vybere mobilní tým INSID.
  • Výběr probíhá na základě rizikových znaků, jako jsou například typ nákladu, zatížení náprav či chování řidiče. Dojít může rovněž k předvýběru pomocí speciálních technologií, jimiž jsou inspekční vozy vybaveny.

3) Provádění kontroly

  • Kontrolu provádí inspektoři INSID.
  • Zaměřují se na kontrolu technického stavu vozidla, hmotnosti, dokumentace, tachografu či upevnění nákladu.

4) Vyhodnocení výsledků

  • Inspektoři INSID následně vyhodnotí výsledky.
  • Pokud je zjištěno porušení předpisů, vyřídí buď inspektoři na místě uložení pokuty či kauce, nebo porušení předají do správního řízení.
  • V případě, že inspektoři porušení předpisů nezjistí, vyhotoví záznam o bezproblémové kontrole a vozidlo pokračuje v jízdě.

5) Případné správní řízení

  • Je-li přestupek předán do správního řízení, zabývá se jím obec s rozšířenou působností nebo krajský úřad.
  • Následuje rozhodnutí o výši pokuty, případně její vymáhání.

Zdroj: Inspekce silniční dopravy

Součástí inspekčních vozů jsou rovněž mobilní váhy, jež umožňují vyhodnotit každou nápravu zvlášť. Díky tomu mohou inspektoři jednoduše zjistit, zda je vozidlo přetížené. Podle Bergmana má Česko v porovnání s okolními státy nejvyšší povolený limit nákladu kamionů, který činí 48 tun. „Přesto naši řidiči tento limit nerespektují,“ uvedl na začátku července.

Vozidla ovšem disponují i další technikou, jako je například kamerový systém, který zaznamenává celý průběh kontroly, a přispívá tak k bezpečnosti instruktorů. Na střeše aut jsou kromě toho flexibilní solární panely, které spolu s bateriovým úložištěm dokáží pokrýt celou osmihodinovou směnu inspektorů, během níž je jedna mobilní jednotka schopna provést kontrolu šesti až deseti vozidel.

Kromě inspekčních vozidel využívá INSID také „stíhací“ auta, která se rychle pohybují v běžném silničním provozu a slouží k vytipování vozidel pro kontrolu a jejich navedení ke kontrolnímu místu. Inspekce má k dispozici také dva vozy pro měření emisí a během podzimu by měla získat rovněž dvě „mobilní STK“ pro technickou a silniční kontrolu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...