TÉMA

Emisní normy

Emise řeší celý svět, velcí hráči sází na baterie, ale budoucnost nikdo nezná, říká konstruktér tatrovek

Všichni velcí výrobci nákladních automobilů jdou do baterií, protože to je nejrychlejší řešení – jednodušší než řešit vodík nebo se snažit přizpůsobit změnám emisních pravidel klasických motorů, říká člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka, který už roky vede vývoj tatrovek. Emise a normy řeší celý svět, nejen Evropa, zdůrazňuje v rozhovoru, v němž se zamýšlí i nad čínským vzestupem na poli automobilismu, rolí Indie nebo autonomním řízením.
6. 9. 2024|

Europoslanci schválili emisní normu Euro 7. Automobilkám dá více času připravit se na přísnější pravidla

Členové Evropského parlamentu (EP) ve středu schválili novou emisní normu Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. I české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla. Nařízení zcela nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024|

Europoslanci schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7, o konečné verzi rozhodnou další jednání

Europoslanci schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7, která hovoří o limitech výfukových zplodin pro osobní i nákladní automobily. Nové nařízení aktualizuje limity pro emise výfukových plynů, jako jsou například oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak, a zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií. Jaká bude konečná verze nařízení, ukážou až příští týdny.
9. 11. 2023Aktualizováno9. 11. 2023|

Kolem aut budou vždy emise, když ne z výfuku, tak při výrobě baterií, říká Vratislav Kulhánek

Elektroauta jsou sice vhodná ke krátkým cestám po městě, ale jsou drahá a zlevnit je nelze kvůli cenám baterií, je přesvědčen bývalý předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek. V Interview ČT24 zpochybnil, že by bylo možné dosáhnout toho, aby byl automobilismus zcela bezemisní. Míní, že i kdyby nic nevypouštěla auta v provozu, vynahradila by to například náročná výroba baterií. Mnoho si ovšem slibuje od alternativních paliv, domnívá se, že i ona by mohla být budoucností automobilismu.
16. 2. 2023|

Pro Česko je nová emisní norma Euro 7 nepřijatelná, řekl ministr Kupka

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Poslanecké sněmovně prohlásil, že navrhovaná emisní norma Euro 7 je v současné podobě pro Českou republiku nepřijatelná. Znamenala by totiž ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Kupka chce proto v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem.
8. 2. 2023|

Spotřební daň u pohonných hmot se od středy sníží, zda se to promítne do cen, není jasné

Vláda od středy sníží spotřební daň u pohonných hmot o korunu padesát. Kvůli pokračujícímu zdražování by tak lidé mohli tankovat zhruba za stejné peníze jako před dvěma týdny. Na to, zda ceny benzinu a nafty skutečně klesnou a jak se to promítne do cen v dopravě, ale mají vliv i další okolnosti.
30. 5. 2022|

Ocelárna v italském Tarantu dává práci, ale ničí zdraví. ArcelorMittal řeší s vládou její budoucnost

Italský premiér Giuseppe Conte vyjednává záchranu největších evropských oceláren Ilva v chudém jihoitalském městě Taranto. Největší světový producent oceli, společnost ArcelorMittal, která podnik loni koupila, zvažuje odstoupení od smlouvy. A to v případě, že mu nezůstane ochrana před trestním stíháním za zamoření životního prostředí během sanace firmy. Vláda chce tuto beztrestnost zrušit. Ocelárny patří od 60. let k nejhorším viníkům průmyslového znečištění.
12. 11. 2019|