Vláda od středy sníží spotřební daň u pohonných hmot o korunu padesát. Kvůli pokračujícímu zdražování by tak lidé mohli tankovat zhruba za stejné peníze jako před dvěma týdny. Na to, zda ceny benzinu a nafty skutečně klesnou a jak se to promítne do cen v dopravě, ale mají vliv i další okolnosti.
Spotřební daň u pohonných hmot se od středy sníží, zda se to promítne do cen, není jasné
„Je třeba dodat, že se zde nejedná ani v nejmenším o plnou kompenzaci extrémního cenového růstu, kterého jsme svědky v posledních měsících,“ říká Jiří Mastný, manažer ekonomického úseku firmy O.K. Trans Praha.
Firma vlastní více než čtyři sta nákladních aut, která běžně dohromady najedou za jeden měsíc přes 4 miliony kilometrů. Pohonné hmoty nakupují za velkoobchodní ceny a čekají, že se snížení spotřební daně projeví okamžitě.
Náklady jim ale narostly o desítky procent. Sami proto zdražili a od státu by vítali ještě další pomoc.
„Ocenili bychom také zrušení silniční daně i u vozidla o hmotnosti více než dvanáct tun a dále zvýšení slev na mýtném pro vozidla, která splňují nejpřísnější emisní normy,“ doufá Mastný.
Jak přesně se snížení spotřební daně o korunu padesát projeví na čerpacích stanicích, záleží v této chvíli i na dalších faktorech, jako jsou ceny ropy nebo velkoobchodní ceny paliv.
„Bude záviset na tom, jestli tyto faktory změny podpoří a pokles cen bude viditelný, anebo je naopak nepodpoří, půjde proti nim a v tom případě bychom se třeba vůbec nemuseli dočkat nějakého zlevnění, “ myslí si Jiří Tyleček, analytik X-Trade Brokers.
„Ceny paliv by se měly snížit o více než korunu padesát, protože tam se potom snižuje základ pro výpočet DPH, takže by to mělo být o trochu více. Dejme tomu korunu osmdesát,“ věří Petr Zajíc ze společnosti Amundi Asset Management.
Není zatím ani jisté, zda se cenovky změní hned 1. června. Čerpací stanice totiž mají nakoupené zásoby s ještě nesníženou spotřební daní a ty budou pravděpodobně doprodávat.