Přetížené kamiony, jejich technický stav, emise, ale i manipulace s tachografy bude od 1. července bez policejní asistence kontrolovat nově vzniklá Inspekce silniční dopravy. K dispozici bude mít dvaadvacet nových vozů. Novinku v týdnu schválil Senát.
Při kontrole kamionů pomůžou speciální kamery
Už za tři měsíce budou kontroly nákladních aut moci být jen v režii inspektorů silniční dopravy. Systém a kamery v zadní části vozu jim umožní i za jízdy načítat data z takzvaného chytrého tachografu kamionu.
„Zrychlím tak, abych je mohl předjet, a načtou se mi údaje z tachografu,“ popisuje proces metodik vzdělávání Centra služeb pro silniční dopravu Miloš Špás. Lze při tom například zjistit, že šofér řídil bez vložené karty a během jízdy se neprováděl záznam, nebo to, že tachograf není v režimu řízení, což může znamenat manipulaci s tachografem.
„Zaměřujeme se opravdu na odbornou technickou část silniční dopravy tak, aby k těmto nešvarům na českých dálnicích a silnicích nedocházelo,“ podotýká ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Vážení nejen na hlavních tazích
Pokud se inspektoři zaměří na přetížené kamiony, pak kromě svých mobilních vah budou využívat i data z těch vysokorychlostních. „V tuto chvíli jich je v provozu přes deset a v polovině roku bychom jich rádi měli v provozu třicet,“ dodává Kupka.
Vážit ale nebudou jen na hlavních tazích. „Budeme si vybírat logistická centra, kamenolomy, cihelny, štěrkovny prostě místa, kde je potenciální nebezpečí, že vozidla odtamtud vyjíždí v rozporu se zákonem,“ dodává náměstek ředitele Centra služeb pro silniční dopravu Pavel Bergman.
Čtyři auta s inspektory se budou vyloženě věnovat měření emisí. Nakoupit chce ještě ministerstvo dopravy dva kamiony pro mobilní STK. Půjde o podobný typ aut, která při rozložení mají veškeré parametry technické stanice, což je praxe například z Polska. Dva kamiony budou stát pětadvacet milionů.