Na českých silnicích letos oproti loňskému roku dochází k menšímu počtu nehod a úmrtí. Skoro o čtvrtinu také ubylo těžkých zranění. Podle ministerstva dopravy to může být i zpřísněním postihů – od začátku roku se totiž změnil bodový systém, což mělo za následek také růst počtu „vybodovaných“ řidičů. Dvanácti bodů do konce července dosáhlo asi 3750 lidí.
Nehod ubylo. I díky přísnějšímu bodování, věří úřady
Meziročně je vybodovaných řidičů o 117 více. Mezi lety 2022 a 2023 byl přitom nárůst vybodovaných jen čtrnáct řidičů. Statistiky nehodovosti podle ministerstva ukazují pozitivní trend. „Výraznější změna tam ještě úplně čitelná není, ale je tam patrný mírný pokles,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Moje první interpretace dat je ta, že si lidé dávají větší pozor, a tak nejsou tak vážné nehody,“ zmínil předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN).
Ministerstvo dopravy chce s kompletním vyhodnocením dopadů nového bodového systému ale ještě počkat, aby zohlednilo delší časové období. Do statistik za první pololetí se totiž formálně mohly dostat i některé skutky z konce loňského roku. Ten byl na počet zemřelých na silnicích druhý nejnižší od roku 1961, kdy policie vede statistiku.
Změnu chválí i představitelé opozice. „Rozhodně už v tuhle chvíli můžeme říct, že zavedení toho našeho a říkejme i vládního, společného bodového systému nebylo na škodu,“ řekl bývalý ministr dopravy a první místopředseda ANO Karel Havlíček. Změnu Havlíček poprvé předložil vládě v roce 2020, platit ale začala až za současné vlády o čtyři roky později.
Změny systému
Nový bodový systém má od 1. ledna jen tři pásma: dva, čtyři nebo šest bodů. Policisté jsou nově shovívavější k méně závažným prohřeškům, například špatnému parkování, za které ukládají na místě maximálně pokutu patnáct set korun. Dříve to byly dva tisíce korun.
Naopak ve správním řízení se tresty zvedly. Mírně vzrostly sankce za odstavení auta na místě pro invalidy. Víc – až deset tisíc – platí řidiči přistižení za volantem s telefonem v ruce. Nezapnuté pásy se rovnají pěti tisícům. V obou případech se zpřísnilo bodování.
Výrazně se také zvedly postihy za nejzávažnější přestupky, tedy alkohol nebo drogy. Ve správním řízení za ně může řidič zaplatit až pětadvacet tisíc. Tomu, kdo se odmítne podrobit testu, hrozí pokuta ještě o padesát tisíc vyšší. Citelnější je i sankce za jízdu na červenou.
Přes prázdniny nehod přibývá
Léto patří z hlediska nehodovosti k nejrizikovějším obdobím na silnicích. Podle analýzy dat policie a pojišťoven na jižních trasách roste o prázdninách nehodovost oproti zbytku roku až o pětinu, horší jsou i jejich následky. V Česku tak výrazně přibývá nehod na jihu navzdory novému bodování i letos.
„V letních měsících je doprava na silničních tazích vedoucích do zahraničí hustější, zaznamenáváme třeba větší počet dopravních nehod, kde figurují motorkáři a nebo cyklisté,“ popsala mluvčí jihočeské policie Lenka Krausová.
Na severu republiky dochází k nehodám častěji naopak v zimním období, kdy se jezdí třeba na lyže. Doporučení je v zimě i v létě stejné: cestu na dovolenou naplánovat, myslet na přestávky a jízdu přizpůsobit aktuálním podmínkám.