Za první pololetí se v Česku stalo více než sedmnáct set nehod motocyklistů. V červnu havárií skokově přibylo, stejně tak úmrtí. Motorkáři mají oproti řidičům osobních aut sice desetkrát menší šanci, že se vybourají, zato mají při nehodách vyšší úmrtnost. Havárií přibývá v létě, kdy motorkáři vyjíždějí častěji a provoz celkově houstne. Policie kvůli tomu chystá o prázdninách více hlídek na silnicích. Více kontrolovat chce i řidiče elektrokoloběžek, u kterých strmě roste nehodovost.
Hustý letní provoz i riskantní jízda zvyšují riziko nehod motorkářů
K větší kontrole silnic vede policisty i bilance tragických nehod. Za první pololetí zemřelo na českých silnicích 210 lidí. Z toho osmatřicet bylo motocyklistů, dalších sedm už přibylo o prázdninách. Nejvíc úmrtí i těžkých zranění za první půlku roku hlásí Středočeský kraj, následují Plzeňský a Moravskoslezský kraj.
K nehodám přispívá i zhuštěný provoz kvůli letnímu turismu. „Objíždějí se zámky, vodní nádrže... lidi mají dovolenkové nastavení, tak ta pozornost jde malinko stranou,“ vysvětluje vyšší nehodovost krajský koordinátor BESIP Oldřich Kassl.
Dopravních nehod obecně přibývá i ve městech, kde si lidé mohou lehký motocykl snadno půjčit. Podle Kassla se ale na řízení motorky často nevhodně obléknou. „Jen helma a rukavice určitě nejsou adekvátní k provozu a k rychlostem toho skútru. Kalhoty i bunda by měly být především dlouhé, aby mě chránily před odletujícími kamínky. Ona i obyčejná včela udělá taky svoje,“ upozorňuje dopravní koordinátor.
Špatné předjíždění, rychlá jízda a zabavené průkazy
Většinu nehod si motocyklisté v letošním prvním pololetí zavinili sami, je to zhruba tisíc případů.
Nejvíce rizikovým faktorem způsobujícím dopravní nehody zůstává rychlost. „Policie od začátku roku využívá oprávnění zadržet průkaz řidičům, kteří překročí rychlost o čtyřicet a více kilometrů v obci a padesát a více kilometrů mimo obec,“ podotkl vedoucí odboru metodiky a koordinace výkonu služby z dopravní policie Jan Straka.
Motorkáři zároveň mnohdy zbytečně riskují. „Lehká drzost v provozu je právě nepovolené předjíždění nebo předjíždění zprava,“ přibližuje Kassl. Jednou z dalších častých příčin nehod je podle Straky nedání přednosti v jízdě motocyklistovi. Pro toho je takový důvod srážky vůbec nejnebezpečnější, zdůraznil.
Letos o řidičský průkaz přišlo už na osm set řidičů, mezi nimi i řada motorkářů. Počet zadržených oprávnění řídit pravděpodobně ještě poroste. Kromě vyšší nehodovosti i vlivem více policejních akcí chystaných na léto.
Lidé častěji padají i z elektrokoloběžek
Podle dostupných dat přibývá i nehod na elektrokoloběžkách. Jen v Praze záchranáři zatím letos napočítali 170 úrazů způsobených nehodou na těchto dopravních prostředcích. To je trojnásobek podobných nehod v porovnání se situací před třemi lety.
Policisté se tak více zaměřili i na kázeň elektrokoloběžkářů. Každý letní měsíc tak plánují několikadenní intenzivní zátah proti jejich přestupkům. Během čtyřdenní takové akce v červnu zaznamenali na dvanáct set přestupků a rozdali skoro čtyři sta pokut v celkové výši přes 230 tisíc korun. Mezi nejčastější přestupky patří podle strážníků jízda na chodníku nebo ve více osobách na jedné koloběžce. Za to lidem hrozí na místě pokuta až patnáct set korun.