Řada dětí na kole nenosí helmu – i když je pro ně povinná. Z aktuálních policejních statistik vyplývá, že ji v první polovině roku na sobě nemělo čtyřicet procent dětí do 15 let, které měly nehodu. Důležitost nošení helmy přitom zdůrazňují dopravní experti i lékaři. Přes léto také do terénu vyráží policie, která cyklistům kontroluje jejich povinnou výbavu a zjišťuje, zda nosí přilbu.
Skoro polovina dětí nemá při nehodě na kole helmu
„Jedním z nejzávažnějších byl případ patnáctiletého chlapce, který byl o víkendu sám doma, rodiče odjeli, měli na něj dávat pozor sousedé. Chlapec se večer šel projet na kole do lesa, helmu si nevzal, ráno ho šli sousedé zkontrolovat, chlapec nebyl doma, začala ho hledat celá vesnice. Našli ho až za několik hodin v lese za kládami s lehkou poruchou vědomí, oteklým obličejem a hlavou,“ vzpomíná na vážnou nehodu dítěte bez helmy z minulého roku primářka Oddělení urgentního příjmu dětí Fakultní nemocnice v Motole Jitka Müllerová Dissou.
„Chlapec okamžitě podstoupil neurochirurgickou operaci s dobrým výsledkem, po asi deseti dnech byl propuštěn domů v celkově dobrém stavu a naštěstí bez trvalých následků typu epilepsie,“ doplňuje Müllerová Dissou.
Z dat policie vyplývá, že za první letošní půlrok se stalo 196 nehod dětských cyklistů do 15 let. To je asi o čtvrtinu více než za stejnou dobu loni. Dvě pětiny dětí přitom při nehodě neměly cyklistickou helmu. Většinou se jednalo podle statistik o lehká zranění, některé nehody ale skončily vážnými poraněními.
Nejčastější jsou zranění končetin
Cyklistická helma podle odborníků snižuje riziko poranění hlavy. „U dětí pak obzvlášť i v začátcích při pádech, které mohou vzniknout rozhozením stability, rovnováhy, strachu z nabírané rychlosti, výhybném manévru. Osobně se domnívám, že řada rodičů si neuvědomuje riziko pádu z nízké výšky malého kola a s tím pak spojená zranění,“ říká metodička dopravní výchovy neziskové organizace Tým silniční bezpečnosti Markéta Novotná.
„Nejčastěji jsou cyklisté zraněni v oblasti končetin, ovšem zranění hlavy jsou zastoupena v nemalém procentu a jsou nejzávažnější,“ pokračuje Novotná.
Nošení přilby by pro děti mělo být podle expertů zautomatizované. „Jedná se o odpovědnost rodičů, kteří mají od prvního usednutí na kolo dítě vybavit helmou – tím vzniká návyk, který poté dětem zůstává celý život. V rámci našeho preventivního působení ve školách a školkách se problematice bezpečnosti v silničním provozu věnujeme, ale zásadní je skutečně přístup rodičů,“ zdůrazňuje mluvčí policejního prezidia David Schön.
Cyklisté také na svých trasách mohou přes léto potkat policisty, kteří v rámci preventivních bezpečnostních akcí kontrolují výbavu kola i správné nošení přileb.
Hazard bez helmy
Cyklisté, kteří nosí helmu, mají devatenáctkrát nižší riziko úmrtí oproti těm, kteří ji nemají. S ochrannou přilbou lze předejít 83 procentům fraktur lebky, 53 procentům zranění měkkých částí hlavy a 48 procentům poškození mozku, uvádí BESIP, který také pomáhá školám s dopravní výchovou.
„V rámci dopravní výchovy je povinná výbava cyklisty, a tedy i bezpečnostní přilba, jedním ze stěžejních témat,“ uvedla Radka Osterová, krajská koordinátorka BESIPu pro Pardubický kraj.
Při pádu na hlavu v nízké rychlosti 15 kilometrů za hodinu se jedná o ekvivalent skoku po hlavě na beton z výšky jednoho metru. Pokud by došlo ke kolizi, kdy kolo jede rychlostí 15 kilometrů za hodinu a auto 35 kilometrů za hodinu, síla nárazu by se rovnala rychlosti 50 kilometrů za hodinu. To je rychlost srovnatelná se skokem po hlavě na beton z 10 metrů, upozorňuje BESIP.
Nošení helmy na kole je povinné ze zákona pro děti do 18 let – musí ji mít nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Dítě mladší 10 let může navíc vyjet na silnici pouze pod dohledem cyklisty ve věku minimálně 15 let. Odborníci ale doporučují nosit helmu všem cyklistům.