Rychleji po dálnicích, řidičák od 17 a jednodušší body. Poslanci schválili dopravní novelu

10 minut
Události: Novela zákona o silničním provozu
Zdroj: ČT24

Na vybraných úsecích modernizovaných dálnic bude zřejmě možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině, schválila sněmovna. Souhlasila i s tím, že systém trestných bodů pro řidiče se zjednoduší, místo nynějších pěti kategorií bodů budou tři, některé pokuty se zvýší.

„Jde o významnou změnu v pravidlech silničního provozu, která míří k zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti,“ popsal schvalovanou novelu Kupka. Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. Novela také zpřísňuje tresty například za blokování průjezdu tramvají. Zavádí i možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let.  

Poslanci také rozhodli, že řidiči u sebe nebudou muset mít řidičský průkaz a osvědčení vozidla zřejmě od roku 2024. Tato povinnost měla původně zaniknout k 1. červenci 2025. 

V případě zvýšení povolené rychlosti na dálnicích vláda upozorňuje, že nepůjde o plošné zvýšení povolené rychlosti, ale pouze o možnost místní úpravou tuto rychlost zvýšit. „Ve skutečnosti tedy bude možné zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti pouze na nových, a modernizovaných úsecích dálnic, kde to jejich parametry a intenzita provozu dovolí,“ stojí v důvodové zprávě.

Obdobný návrh, který umožňoval zvýšit rychlost až na 150 km/h na vybraných úsecích dálnic, schválila sněmovna již v roce 2015 na návrh poslance ODS Ivana Adamce. Senát ale toto navýšení rychlosti tehdy odmítl a dolní komora posléze na jeho návrh přistoupila.

Sněmovna naopak odmítla výjimku kamionů z víkendového zákazu jízd. Neschválila návrh Stanislava Blahy (ODS), aby směly jet mimo jiné do místa vykládky zboží, pokud by bylo v tuzemsku. Výjimka se nelíbila například Svazu měst a obcí. Schválená novela přesto dává ministerstvu dopravy možnost povolit výjimku ze zákazu víkendových jízd kamionů, a to z důvodu bezpečnosti státu, ochrany života, zdraví nebo majetku a také mimořádné události nebo odstraňování jejích následků.

Pro Blahův návrh hlasovalo jen 27 poslanců hlavně z klubů ODS a TOP 09. Blaha i Kupka argumentovali tím, že půjde jen o nižší stovky kamionů. Nesouhlasil s tím například stínový ministr dopravy ANO Martin Kolovratník a vyjádřil obavu, že kamionů by bylo mnohem víc. Výjimka by se vztahovala třeba i na jízdu řidiče domů nebo do provozovny dopravce. 

Řidiči také budou dál muset předjíždět cyklisty s odstupem nejméně 1,5 metru, sněmovna neschválila návrhy Zuzany Ožanové (ANO) na zrušení i omezení povinnosti.

Zrychlení dálnic hodnotí experti rozporuplně, novinku pro mladé řidiče vítají

Zjednodušení bodového systému považuje předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička za úspěch. Připomněl, že o změnách se mluvilo několik let, avšak dosud bez výsledku. „Těší nás, že se to konečně posunulo. Stálo to hodně práce,“ řekl. Horčička uvedl, že změny jsou krok správným směrem, ožehavým bodem v zákoně ale podle něj zůstává institut odpovědnosti provozovatele vozidla, při němž se postih netýká řidiče.

Pozitivně Asociace hodnotí také možnost řízení od sedmnácti let. Podle Horčičky to umožní mladým řidičům získávat zkušenosti pod kontrolou zkušeného rodinného příslušníka. V této souvislosti upozornil na statistiky z Rakouska, kde se po zavedení podobného přístupu snížila nehodovost u nejmladších řidičů zhruba o čtyřicet procent. Asociace k této změně chystá manuál pro mentory, který by je měl upozornit na základní věci, na které by při dohledu na mladého řidiče měli dávat pozor. 

„Všechno v autoškole nelze zažít. Když si děláte školu přes léto, tak nezažijete jízdu na sněhu. Takže určitě role mentora bude nezastupitelná. To vše bude manuál obsahovat, bude to jako aplikace ke stažení,“ sdělil člen rady Asociace Václav Volf.

Kladně novinku hodnotí také šéf motoristického spolku ÚAMK Igor Sirota. Opačný názor má ke zrychlení některých úseků dálnic. Podle něj je to v rozporu s doporučením Evropské komise a také s přístupem v zahraničí. Upozornil, že rychlost 150 km/h neumožňuje kromě Německa žádný stát v EU. „Z bezpečnostního hlediska je to tedy problematické,“ řekl.

Potvrzují to podle něj i statistiky nehodovosti z ciziny, podle nichž je nejméně havárií v zemích, kde je nižší povolená rychlost než nyní v Česku, tedy například ve Skandinávii. Asociace autoškol uvítala, že zrychlení nebude možné plošně na všech dálnicích, ale jen vybraných úsecích. Podle ní to v takovém případě nemusí být zásadní problém.

Babiš neuspěl s debatou o migrační reformě, podle Kupky šířil lži

Expremiér a předseda ANO Andrej Babiš ani ve středu ráno neprosadil požadavek, aby sněmovna vyzvala vládu k odvolání souhlasu s reformou migračních pravidel Evropské unie. Tvrdil, že reforma bude znamenat příliv běženců z Asie a Afriky a rozmach uprchlických gangů. Norma však umožňuje státům nadále odmítat přijímání nově příchozích cizinců a místo toho projevit solidaritu se státy na vnější hranici EU například finančně nebo vysláním policistů.

Obdobný Babišův požadavek koalice ve sněmovně odmítla už v úterý. Podle ministra dopravy a místopředsedy ODS Kupky bývalý ministerský předseda šířil lži, prokazatelné nesmysly a nenávist. 

Předseda ANO žádal premiéra Petra Fialu (ODS), aby na Evropské radě požádal o příspěvek 40 miliard korun na péči o ukrajinské uprchlíky před ruskou agresí a změnil pozici Česka k migračnímu paktu. „Já jsem dospěl k závěru, že je to marné. Vláda vůbec nechápe, co se stalo a o co jde,“ uvedl Babiš. „Pan premiér neustále lže. Pan premiér je splachovací, nebojuje za zájmy České republiky,“ dodal. 

Premiér odkázal na své úterní vyjádření, podle něho Babiš opět ukázal, že EU vůbec nerozumí. Podle Kupky Babiš překračuje daleko hranice elementární slušné opoziční politiky. „To je smutný příběh toho, co se stalo s Andrejem Babišem,“ poznamenal. Rétorika nenávisti a vzbuzování nejtemnějších pudů a vášní je krajně nebezpečná hra, podotkl ministr. Babiš by měl respektovat základní pravidla demokratického boje, neopustit elementární rovinu slušné politiky, jinak se ANO začne podobat „nahnědlým“, tedy fašistickým stranám. „V čem jsme zhnědli? My jsme vůbec nezhnědli,“ oponoval expremiér.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 2 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 7 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 7 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 17 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 19 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 19 hhodinami
Načítání...