Na vybraných úsecích modernizovaných dálnic bude zřejmě možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině, schválila sněmovna. Souhlasila i s tím, že systém trestných bodů pro řidiče se zjednoduší, místo nynějších pěti kategorií bodů budou tři, některé pokuty se zvýší.
Rychleji po dálnicích, řidičák od 17 a jednodušší body. Poslanci schválili dopravní novelu
„Jde o významnou změnu v pravidlech silničního provozu, která míří k zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti,“ popsal schvalovanou novelu Kupka. Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. Novela také zpřísňuje tresty například za blokování průjezdu tramvají. Zavádí i možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let.
Poslanci také rozhodli, že řidiči u sebe nebudou muset mít řidičský průkaz a osvědčení vozidla zřejmě od roku 2024. Tato povinnost měla původně zaniknout k 1. červenci 2025.
V případě zvýšení povolené rychlosti na dálnicích vláda upozorňuje, že nepůjde o plošné zvýšení povolené rychlosti, ale pouze o možnost místní úpravou tuto rychlost zvýšit. „Ve skutečnosti tedy bude možné zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti pouze na nových, a modernizovaných úsecích dálnic, kde to jejich parametry a intenzita provozu dovolí,“ stojí v důvodové zprávě.
Obdobný návrh, který umožňoval zvýšit rychlost až na 150 km/h na vybraných úsecích dálnic, schválila sněmovna již v roce 2015 na návrh poslance ODS Ivana Adamce. Senát ale toto navýšení rychlosti tehdy odmítl a dolní komora posléze na jeho návrh přistoupila.
Sněmovna naopak odmítla výjimku kamionů z víkendového zákazu jízd. Neschválila návrh Stanislava Blahy (ODS), aby směly jet mimo jiné do místa vykládky zboží, pokud by bylo v tuzemsku. Výjimka se nelíbila například Svazu měst a obcí. Schválená novela přesto dává ministerstvu dopravy možnost povolit výjimku ze zákazu víkendových jízd kamionů, a to z důvodu bezpečnosti státu, ochrany života, zdraví nebo majetku a také mimořádné události nebo odstraňování jejích následků.
Pro Blahův návrh hlasovalo jen 27 poslanců hlavně z klubů ODS a TOP 09. Blaha i Kupka argumentovali tím, že půjde jen o nižší stovky kamionů. Nesouhlasil s tím například stínový ministr dopravy ANO Martin Kolovratník a vyjádřil obavu, že kamionů by bylo mnohem víc. Výjimka by se vztahovala třeba i na jízdu řidiče domů nebo do provozovny dopravce.
Řidiči také budou dál muset předjíždět cyklisty s odstupem nejméně 1,5 metru, sněmovna neschválila návrhy Zuzany Ožanové (ANO) na zrušení i omezení povinnosti.
Zrychlení dálnic hodnotí experti rozporuplně, novinku pro mladé řidiče vítají
Zjednodušení bodového systému považuje předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička za úspěch. Připomněl, že o změnách se mluvilo několik let, avšak dosud bez výsledku. „Těší nás, že se to konečně posunulo. Stálo to hodně práce,“ řekl. Horčička uvedl, že změny jsou krok správným směrem, ožehavým bodem v zákoně ale podle něj zůstává institut odpovědnosti provozovatele vozidla, při němž se postih netýká řidiče.
Pozitivně Asociace hodnotí také možnost řízení od sedmnácti let. Podle Horčičky to umožní mladým řidičům získávat zkušenosti pod kontrolou zkušeného rodinného příslušníka. V této souvislosti upozornil na statistiky z Rakouska, kde se po zavedení podobného přístupu snížila nehodovost u nejmladších řidičů zhruba o čtyřicet procent. Asociace k této změně chystá manuál pro mentory, který by je měl upozornit na základní věci, na které by při dohledu na mladého řidiče měli dávat pozor.
„Všechno v autoškole nelze zažít. Když si děláte školu přes léto, tak nezažijete jízdu na sněhu. Takže určitě role mentora bude nezastupitelná. To vše bude manuál obsahovat, bude to jako aplikace ke stažení,“ sdělil člen rady Asociace Václav Volf.
Kladně novinku hodnotí také šéf motoristického spolku ÚAMK Igor Sirota. Opačný názor má ke zrychlení některých úseků dálnic. Podle něj je to v rozporu s doporučením Evropské komise a také s přístupem v zahraničí. Upozornil, že rychlost 150 km/h neumožňuje kromě Německa žádný stát v EU. „Z bezpečnostního hlediska je to tedy problematické,“ řekl.
Potvrzují to podle něj i statistiky nehodovosti z ciziny, podle nichž je nejméně havárií v zemích, kde je nižší povolená rychlost než nyní v Česku, tedy například ve Skandinávii. Asociace autoškol uvítala, že zrychlení nebude možné plošně na všech dálnicích, ale jen vybraných úsecích. Podle ní to v takovém případě nemusí být zásadní problém.
Babiš neuspěl s debatou o migrační reformě, podle Kupky šířil lži
Expremiér a předseda ANO Andrej Babiš ani ve středu ráno neprosadil požadavek, aby sněmovna vyzvala vládu k odvolání souhlasu s reformou migračních pravidel Evropské unie. Tvrdil, že reforma bude znamenat příliv běženců z Asie a Afriky a rozmach uprchlických gangů. Norma však umožňuje státům nadále odmítat přijímání nově příchozích cizinců a místo toho projevit solidaritu se státy na vnější hranici EU například finančně nebo vysláním policistů.
Obdobný Babišův požadavek koalice ve sněmovně odmítla už v úterý. Podle ministra dopravy a místopředsedy ODS Kupky bývalý ministerský předseda šířil lži, prokazatelné nesmysly a nenávist.
Předseda ANO žádal premiéra Petra Fialu (ODS), aby na Evropské radě požádal o příspěvek 40 miliard korun na péči o ukrajinské uprchlíky před ruskou agresí a změnil pozici Česka k migračnímu paktu. „Já jsem dospěl k závěru, že je to marné. Vláda vůbec nechápe, co se stalo a o co jde,“ uvedl Babiš. „Pan premiér neustále lže. Pan premiér je splachovací, nebojuje za zájmy České republiky,“ dodal.
Premiér odkázal na své úterní vyjádření, podle něho Babiš opět ukázal, že EU vůbec nerozumí. Podle Kupky Babiš překračuje daleko hranice elementární slušné opoziční politiky. „To je smutný příběh toho, co se stalo s Andrejem Babišem,“ poznamenal. Rétorika nenávisti a vzbuzování nejtemnějších pudů a vášní je krajně nebezpečná hra, podotkl ministr. Babiš by měl respektovat základní pravidla demokratického boje, neopustit elementární rovinu slušné politiky, jinak se ANO začne podobat „nahnědlým“, tedy fašistickým stranám. „V čem jsme zhnědli? My jsme vůbec nezhnědli,“ oponoval expremiér.