Rychleji po dálnicích, řidičák od 17 a jednodušší body. Poslanci schválili dopravní novelu

10 minut
Události: Novela zákona o silničním provozu
Zdroj: ČT24

Na vybraných úsecích modernizovaných dálnic bude zřejmě možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině, schválila sněmovna. Souhlasila i s tím, že systém trestných bodů pro řidiče se zjednoduší, místo nynějších pěti kategorií bodů budou tři, některé pokuty se zvýší.

„Jde o významnou změnu v pravidlech silničního provozu, která míří k zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti,“ popsal schvalovanou novelu Kupka. Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. Novela také zpřísňuje tresty například za blokování průjezdu tramvají. Zavádí i možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let.  

Poslanci také rozhodli, že řidiči u sebe nebudou muset mít řidičský průkaz a osvědčení vozidla zřejmě od roku 2024. Tato povinnost měla původně zaniknout k 1. červenci 2025. 

V případě zvýšení povolené rychlosti na dálnicích vláda upozorňuje, že nepůjde o plošné zvýšení povolené rychlosti, ale pouze o možnost místní úpravou tuto rychlost zvýšit. „Ve skutečnosti tedy bude možné zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti pouze na nových, a modernizovaných úsecích dálnic, kde to jejich parametry a intenzita provozu dovolí,“ stojí v důvodové zprávě.

Obdobný návrh, který umožňoval zvýšit rychlost až na 150 km/h na vybraných úsecích dálnic, schválila sněmovna již v roce 2015 na návrh poslance ODS Ivana Adamce. Senát ale toto navýšení rychlosti tehdy odmítl a dolní komora posléze na jeho návrh přistoupila.

Sněmovna naopak odmítla výjimku kamionů z víkendového zákazu jízd. Neschválila návrh Stanislava Blahy (ODS), aby směly jet mimo jiné do místa vykládky zboží, pokud by bylo v tuzemsku. Výjimka se nelíbila například Svazu měst a obcí. Schválená novela přesto dává ministerstvu dopravy možnost povolit výjimku ze zákazu víkendových jízd kamionů, a to z důvodu bezpečnosti státu, ochrany života, zdraví nebo majetku a také mimořádné události nebo odstraňování jejích následků.

Pro Blahův návrh hlasovalo jen 27 poslanců hlavně z klubů ODS a TOP 09. Blaha i Kupka argumentovali tím, že půjde jen o nižší stovky kamionů. Nesouhlasil s tím například stínový ministr dopravy ANO Martin Kolovratník a vyjádřil obavu, že kamionů by bylo mnohem víc. Výjimka by se vztahovala třeba i na jízdu řidiče domů nebo do provozovny dopravce. 

Řidiči také budou dál muset předjíždět cyklisty s odstupem nejméně 1,5 metru, sněmovna neschválila návrhy Zuzany Ožanové (ANO) na zrušení i omezení povinnosti.

Zrychlení dálnic hodnotí experti rozporuplně, novinku pro mladé řidiče vítají

Zjednodušení bodového systému považuje předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička za úspěch. Připomněl, že o změnách se mluvilo několik let, avšak dosud bez výsledku. „Těší nás, že se to konečně posunulo. Stálo to hodně práce,“ řekl. Horčička uvedl, že změny jsou krok správným směrem, ožehavým bodem v zákoně ale podle něj zůstává institut odpovědnosti provozovatele vozidla, při němž se postih netýká řidiče.

Pozitivně Asociace hodnotí také možnost řízení od sedmnácti let. Podle Horčičky to umožní mladým řidičům získávat zkušenosti pod kontrolou zkušeného rodinného příslušníka. V této souvislosti upozornil na statistiky z Rakouska, kde se po zavedení podobného přístupu snížila nehodovost u nejmladších řidičů zhruba o čtyřicet procent. Asociace k této změně chystá manuál pro mentory, který by je měl upozornit na základní věci, na které by při dohledu na mladého řidiče měli dávat pozor. 

„Všechno v autoškole nelze zažít. Když si děláte školu přes léto, tak nezažijete jízdu na sněhu. Takže určitě role mentora bude nezastupitelná. To vše bude manuál obsahovat, bude to jako aplikace ke stažení,“ sdělil člen rady Asociace Václav Volf.

Kladně novinku hodnotí také šéf motoristického spolku ÚAMK Igor Sirota. Opačný názor má ke zrychlení některých úseků dálnic. Podle něj je to v rozporu s doporučením Evropské komise a také s přístupem v zahraničí. Upozornil, že rychlost 150 km/h neumožňuje kromě Německa žádný stát v EU. „Z bezpečnostního hlediska je to tedy problematické,“ řekl.

Potvrzují to podle něj i statistiky nehodovosti z ciziny, podle nichž je nejméně havárií v zemích, kde je nižší povolená rychlost než nyní v Česku, tedy například ve Skandinávii. Asociace autoškol uvítala, že zrychlení nebude možné plošně na všech dálnicích, ale jen vybraných úsecích. Podle ní to v takovém případě nemusí být zásadní problém.

Babiš neuspěl s debatou o migrační reformě, podle Kupky šířil lži

Expremiér a předseda ANO Andrej Babiš ani ve středu ráno neprosadil požadavek, aby sněmovna vyzvala vládu k odvolání souhlasu s reformou migračních pravidel Evropské unie. Tvrdil, že reforma bude znamenat příliv běženců z Asie a Afriky a rozmach uprchlických gangů. Norma však umožňuje státům nadále odmítat přijímání nově příchozích cizinců a místo toho projevit solidaritu se státy na vnější hranici EU například finančně nebo vysláním policistů.

Obdobný Babišův požadavek koalice ve sněmovně odmítla už v úterý. Podle ministra dopravy a místopředsedy ODS Kupky bývalý ministerský předseda šířil lži, prokazatelné nesmysly a nenávist. 

Předseda ANO žádal premiéra Petra Fialu (ODS), aby na Evropské radě požádal o příspěvek 40 miliard korun na péči o ukrajinské uprchlíky před ruskou agresí a změnil pozici Česka k migračnímu paktu. „Já jsem dospěl k závěru, že je to marné. Vláda vůbec nechápe, co se stalo a o co jde,“ uvedl Babiš. „Pan premiér neustále lže. Pan premiér je splachovací, nebojuje za zájmy České republiky,“ dodal. 

Premiér odkázal na své úterní vyjádření, podle něho Babiš opět ukázal, že EU vůbec nerozumí. Podle Kupky Babiš překračuje daleko hranice elementární slušné opoziční politiky. „To je smutný příběh toho, co se stalo s Andrejem Babišem,“ poznamenal. Rétorika nenávisti a vzbuzování nejtemnějších pudů a vášní je krajně nebezpečná hra, podotkl ministr. Babiš by měl respektovat základní pravidla demokratického boje, neopustit elementární rovinu slušné politiky, jinak se ANO začne podobat „nahnědlým“, tedy fašistickým stranám. „V čem jsme zhnědli? My jsme vůbec nezhnědli,“ oponoval expremiér.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...