Nehody na elektrokoloběžkách jsou stále častější. Do konce července jich oproti loňsku přibylo o patnáct procent. Dvě z nich skončily smrtí koloběžkáře. V létě je počet nehod nejvyšší, za meziroční nárůst počtu případů ale můžou hlavně případy z prvních měsíců tohoto roku. Podle policie proto, že se letos brzy oteplilo. V Praze se městští strážníci snaží počet případů snižovat i pravidelnými akcemi zaměřenými na koloběžkáře.
Zranění na elektrokoloběžkách jsou letos častější
Česká televize natáčela s pražskými strážníky při jedné z těchto akcí. V hlavním městě je již třetí, při první policie zaznamenala na dvanáct set přestupků. U té druhé jejich počet klesl na 1060.
Zhruba o patnáct procent méně přestupků za celý letošní rok evidují i strážníci v Brně. „Nejčastěji porušují zákon tím, že jezdí po chodnících, jezdí do zákazů vjezdů anebo jsou pod vlivem alkoholu,“ sdělila mluvčí brněnské policie Markéta Skřiváňková.
Počet zranění ale narůstá, ať už na koloběžkách bez elektrického pohonu, nebo s ním. K oběma smrtelným nehodám ale došlo právě na elektrokoloběžkách. Tragičtější je letos i bilance úmrtí cyklistů. Jejich nehody mají od začátku roku už třicet obětí – o šest víc než loni touhle dobou.
Nejčastější příčinou úmrtí bylo vážné zranění hlavy. Preventisté i lékaři proto vyzývají k tomu, aby lidé nosili přilby.
Jezdci na elektrokoloběžkách a kolech většinu nehod, ve kterých figurují, sami zaviní. Cyklisté můžou za dvě třetiny kolizí, elektrokoloběžkáři dokonce za 81 procent případů.
Často platí, že čím větší rychlost, tím větší újma. U výkonnějších koloběžek tak lidé musí mít od dubna povinné ručení. Pojišťovny jich evidují přes 27 tisíc.
U elektrokoloběžek, které můžou jet rychleji než 25 kilometrů za hodinu, jsou zároveň pro všechny povinné přilby. Sdílené elektrokoloběžky ve městech mívají maximální rychlost na tento limit omezenou, bez ochrany hlavy ale i na nich bývají pády fatální.