Jen během půl roku získalo více než deset tisíc nezletilých řidičský průkaz pro sedmnáctileté. Účastníkem nehody jich zatím bylo pouze sedm, při jedné z nich řidiče nedoprovázel mentor. Těch ministerstvo dopravy eviduje přes patnáct tisíc. Minimálně sto třicet osm jich ale muselo s mentorováním skončit, důvodem je nesplnění podmínek ztrátou bodů za dopravní přestupky.
Sedmnáctiletí řidiči přicházejí o mentory kvůli trestným bodům
Nezletilí řidiči mohou pod dohledem mentora jezdit již sedm měsíců. Jen za první půlrok dosáhlo na průkaz pro sedmnáctileté již skoro jedenáct tisíc šoférů. „Je to zhruba osmnáct procent všech, kteří za tento čas získali řidičské oprávnění,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle resortu je i s ohledem na počet obyvatel největší zájem o řidičák pro nezletilé v Praze, pak v Olomouci, Brně či Plzni. Velký počet uchazečů je ale například i v Říčanech.
Bez mentora ovšem jezdit nemohou – těch resort registruje více než patnáct tisíc. Nejvíce jich je ve věkové skupině 40–55 let, nejčastěji jsou mezi nimi rodiče mladých řidičů. „Je to ten nejlepší dozor, protože jim bude na zdraví jejich dítěte opravdu záležet,“ myslí si poslanec Ondřej Lochman (STAN).
Podmínky pro ně jsou poměrně přísné, například nesmí mít žádný trestný bod za dopravní přestupek. Ukazuje se, že pro některé je to nesplnitelná podmínka. Během letošního roku muselo podle dat ministerstva 138 lidí s mentorováním z tohoto důvodu skončit. Podle informací České televize by jich mohlo být i několik set.
Když řidič o mentora přijde, nesmí na silnici, dokud nesežene nového. Odborníci ale za nulovou tolerancí stojí. „Ano, za pásy a telefon a nevěnování pozornosti řízení ztrácím možnost být mentorem, protože bych měl být vzorem řidiči a nesmím dělat chyby na silnici,“ řekl krajský koordinátor BESIP Oldřich Kassl.
Nulová tolerance platí i pro alkohol, ani mentor nesmí před jízdou pít. To podle BESIP mnozí nevědí. Kromě čistého konta bez trestných bodů musí mít mentor také řidičský průkaz minimálně po dobu deseti let.
Nehod s nezletilými řidiči je zatím jen sedm
Opozice je k této letošní novince v řízení zdrženlivá. „Já jsem tam u toho měl určitý otazník, ale pokud tam ten dohled je, tak by to fungovat mohlo… Na druhou stranu v dobách minulých se tak stejně jezdilo,“ poznamenal místopředseda sněmovny a bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).
„Objevovaly se hlasy, které říkaly, že mentoři budou jen ti, kteří málo jezdí. Protože kdo málo jezdí, nemá body. My říkáme, že je spoustu zodpovědných řidičů,“ namítá mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Nový systém má již své první hříšníky, například v Chrudimi jel sedmnáctiletý bez mentora a ve voze měl mladší dívku. Mladíkovi hrozí pokuta a až roční zákaz řízení.
Bez dozoru došlo i k jedné nehodě, z celkových sedmi havárií nezletilých řidičů to je ale výjimkou. „V katastru obce Babice nezletilý řidič vlivem nepřiměřené rychlosti v levotočivé zatáčce vyjel mimo komunikaci a s vozidlem se převrátil na střechu,“ přiblížil policista Jan Straka.
Při jedné z nehod bylo zraněno dítě, ty další se obešly bez zranění. Obvykle byly lehčí povahy, staly se buď při parkování, nebo naopak při vyjíždění zpět do provozu. Dvě zavinil jiný účastník provozu. Při žádné situaci nebyl zjištěn vliv alkoholu u mladého řidiče ani mentora.