Podzim a listopad zejména bývají na silnicích obdobím zhoršené viditelnosti. Ráno ještě šero, časté mlhy a brzy se stmívá, špatně jsou vidět chodci i sama auta. O to větší roli tedy hraje zrak řidičů. Nejnovější projekt Besipu však ukázal, že jde o podceňovanou záležitost.
Řidiči podceňují problémy se zrakem. Nebezpečné je to zvláště na podzim
Přes 44 procent řidičů si sedá za volant, přestože mají špatnou ostrost vidění, tedy mají buď špatný zrak, špatné brýle, nebo špatné kontaktní čočky. U poloviny z nich to může mít výrazné důsledky při řízení. Většina motoristů navíc nechodí na pravidelné prohlídky k lékaři, uvedl vedoucí Besipu Tomáš Neřold.
„Zhruba na 25 metrů bych měl být schopen rozpoznat přečíst registrační značku vozidla,“ uvedl jako orientační test. Správně by však šoféři měli chodit i na pravidelné vyšetření zraku, ale jen málokteří to dodržují.
- Podle odborníků by řidiči mezi 20 až 39 lety měli absolvovat přeměření zraku u lékaře aspoň třikrát za tuto dobu.
- Od 40. roku by už každý řidič měl jít na prohlídku jednou za dva až tři roky, od 65. roku pak jednou za jeden až dva roky.
- Zdroj: ČTK
Pětině testovaných se ostrost vidění pohybovala mezi sedmdesáti a osmdesáti procenty. V takovém případě už jsou brýle nebo čočky potřeba. Skoro desetina lidí viděla tak špatně, že by vůbec řídit neměla.
„Lidé to berou úplně s nadhledem. Ale těmto lidem by se opravdu dávat řidičský průkaz neměl,“ uvedla optometristka a manažerka z Oční kliniky a optiky v Horních Počernicích Petra Ustohalová.
Nemoci zraku u řidičů a jejich projevy
Měření zraku řidičů v terénu ukázalo, že skoro polovina má špatně kompenzovanou oční vadu anebo o ní vůbec neví. Například při astigmatismu má člověk „takové zdvojené vidění i na dálku, a to je pro řízení kritické,“ uvedla primářka DuoVize Praha Lucie Valešová.
Nebezpečná je i krátkozrakost. „Pacient vidí dobře na volant, do blízka, ale na dálku vidí velmi rozmlženě,“ dodala Valešová.
Šedý zákal, častý u starších lidí, se projevuje mlžnějším pohledem i zdvojeným viděním. Zastřená čočka bývá u pacientů viditelná. Nebezpečí za volantem představuje i zelený zákal. Pozdní stadia jsou podle primářky nebezpečná tím, že zužují zorné pole a pacient nevidí periferii.
Řidiči s vadami zraku reagují později, a to zvlášť na podzim prodlužuje brzdnou dráhu. Někdy si druhého auta nebo chodce nevšimnou vůbec. Podle německého autoklubu způsobí lidé se špatným zrakem stejně nehod jako ti pod vlivem alkoholu.
A jak jsou vidět chodci? Reflexní prvky mají význam
Jihomoravští policisté se pak zaměřili s Besipem na druhou stranu problému viditelnosti, konkrétně na viditelnost chodců na silnicích. Od začátku roku totiž evidují stovky případů, kdy řešili dopravní nehody, při nichž byli sražen právě chodci. Teď na podzim je to velký problém také ve městech, i přímo na přechodech.
Redaktoři ČT vyzkoušeli čtyři figurantky. V černém oblečení, v barevné bundě, v bílé bundě s reflexním páskem a v reflexní vestě. Všichni byli nasvíceni autem a všichni stejně daleko, asi 50 metrů od kamery. Zjišťovalo se, na jakou vzdálenost jsou vidět.
„Tmavé oblečení je vidět okolo 20 metrů. To je u řidičů, kteří bezprostředně přijíždějí k přechodu už pozdě na to, aby včas zastavili. Ale co se týče reflexních materiálů, ty jsou vidět až na 200 metrů,“ řekl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.
I proto se policie společně s Besipem v těchto dnech na bezpečnost chodců zaměřuje a reflexní prvky rozdává. Čížek dodal, že se uskutečnily i testy reflexních vest. Ne každá ale byla kvalitní. Kupcům proto doporučuje si na kupované zboží posvítit, a to raději z větší dálky.
Další vodítkem může být označení CE, které značí, že by reflexe měla splňovat normy. Odborníci pak ovšem dodávají, že každým praním se její kvalita může snižovat.