Při nehodách loni zemřelo 547 lidí. Je to celospolečenský problém, míní ředitel dopravní policie

8 minut
Události: Dopravní nehody v roce 2019
Zdroj: ČT24

Na tuzemských silnicích loni při nehodách zahynulo 547 lidí, o 18 méně než v roce 2018. Počet těžce zraněných klesl na dosavadní minimum 2110, meziročně to je o 355 méně. Naopak nehod v roce 2019 přibylo – policisté jich zaznamenali přes 107 tisíc. Při kolizích také vznikly vyšší hmotné škody, celkově je pojišťovny vyčíslily na téměř sedm miliard korun.

„To, co se na českých silnicích děje, je celospolečenským problémem. Musí se jím zabývat všechny orgány veřejné sféry,“ řekl k situaci na tuzemských silnicích ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Mezi nejčastější příčiny nehod podle něj dlouhodobě patří zejména nevěnování se řízení, nepřizpůsobení jízdy okolnostem nebo povrchu vozovky či jízda v protisměru. Stoupající počet nehod je podle něj způsoben také rostoucím provozem. „Přejetí do protisměru, které se podílelo třemi procenty na dopravní nehodovosti, se pak ale z téměř šestnácti procent podílí na nejtragičtějších následcích,“ doplňuje Zlý.

V březnu ministerstvo dopravy začalo s instalací značek, které vjezdu na dálnice ve špatném směru mají zabránit. „V současné době je instalováno 68 značek na 66 nejpotřebnějších dálničních sjezdech v Česku,“ upřesňuje mluvčí resortu František Jemelka.

Usmrcené osoby po měsících
Zdroj: Policie ČR

Nejtragičtějším měsícem minulého roku byl srpen, během kterého na silnicích v zemi zemřelo 62 lidí. Nejméně obětí si nehody vyžádaly v lednu, bylo jich 25. Nejčastěji řidiči havarovali v říjnu, který je na vrcholu této statistiky už potřetí v řadě. Celkem v tomto měsíci došlo k bezmála deseti tisícům střetů, naopak nejméně nehod – osm tisíc – policisté řešili v březnu.

Vedle počtu těžce zraněných se snížil i celkový počet zraněných, a to o třináct set na necelých 24 tisíc. Se stoupajícím počtem nehod se postupně zvyšuje i výše způsobených hmotných škod. Loni je pojišťovny vyčíslily na 6,84 miliardy korun, meziročně o 290 milionů více.

61 minut
90’ ČT24 - Bezpečnost na silnicích
Zdroj: ČT24

Smrtelná zranění cyklistů: 80 procent nemělo přilbu

Mezi oběťmi dopravních kolizí bylo 357 řidičů a 97 spolujezdců. Dalších 93 mrtvých bylo z řad chodců, což je meziročně o 20 méně. Snížil se i počet usmrcených motocyklistů a jejich spolujezdců, kterých bylo loni 73, o 15 méně než v roce 2018. Mírně se snížil i počet usmrcených cyklistů, o dva na 36. 

Podle šéfa Besipu Tomáše Neřolda byla velká část nehod s tragickými následky zbytečná. Řada usmrcených nebyla připoutána, v případě cyklistů pak přes 80 procent mrtvých nemělo přilbu. Problémem je také řízení pod vlivem alkoholu a nepřizpůsobení řízení vlastním schopnostem. Besip proto spolu s ministerstvem dopravy připravil pro rok 2020 přes čtyřicet opatření. Patří mezi ně i systém, který bude lokalizovat místa častých nehod. Připravuje se také změna sankcí za přestupky včetně bodového systému. 

Řidičům se na některých místech dá pomoci úpravami, které z nehodových míst udělají bezpečnější komunikace. Například na původně čtyřramenné křižovatce v Šedivci u Letohradu během šesti let zemřeli tři lidé. Po vzniku kruhového objezdu v roce 2018 zatím na tomto místě nezahynul nikdo.

V zatáčce na vrcholu stoupání poblíž Blanska zase bývaly dva pruhy v každém směru. Během sedmi let tam došlo k 38 střetům, při nichž o život přišlo šest lidí. Po zúžení do jednoho pruhu a změně značení se nehodovost výrazně snížila.

Změny se ale ne vždy podaří prosadit. „Musí se nejprve vyřešit pozemky, zpracovat projekt, který musí projít celým stavebním řízením, a následná realizace pak mnohdy nebývá tak dlouhá,“ tvrdí Zlý.

I proto BESIP s ministerstvem dopravy připravil registr pro správce silnic. Loni policisté upozornili správce komunikací na patnáct tisíc závad, zejména šlo o špatné značení. Většinu silničáři upravili.

Nejrizikovější místa českých silnic
Zdroj: ČT24

Cíle se splnit nepodařilo, policie oceňuje méně těžkých zranění

Dopravní policie loni provedla téměř tisíc dopravně-bezpečnostních akcí a zjistila přes 426 tisíc přestupků. Podle Zlého jde o podobné číslo jako v minulých letech. Mezi nejčastější prohřešky patří telefonování za jízdy a překročení povolené rychlosti. U téměř sedmi tisíc řidičů policisté zjistili přítomnost alkoholu v krvi, pod vlivem drog řídilo přes dva tisíce lidí.

  • Každý den museli policisté šetřit v průměru 295 nehod.
  • Policie tedy šetřila dopravní nehodu každých pět minut. Každých 16 hodin na tuzemských komunikacích zemřel člověk a jednou za 20 minut se někdo zranil.
  • Průměrně vznikla při kolizích v jednom dni škoda 18,7 milionu korun. Na každou hodinu tedy připadá škoda 781 tisíc korun. Průměrná nehoda vytvořila škodu 63,5 tisíce.
  • K nejvíce nehodám došlo v pátek - během posledních pracovních dnů se řidiči srazili v 17 tisíci případech. Naopak neděle patřily k nejklidnějším dnům - v úplném závěru týdne došlo k 11 tisícům nehod.
  • Vůbec nejvíce policisty zaměstnal pátek 14. června 2019, kdy vyjeli ke 441 střetům. Nejméně nehod policie zaznamenala na Štědrý den - v celém Česku to bylo 134 případů.
  • Nejtragičtějším dnem se stalo pondělí 11. listopadu 2019, kdy na silnicích zahynulo osm lidí. Další tři dny - 5. 6., 26. 8. a 12. 9. - zemřelo při nehodách šest osob.
  • Bez úmrtí za volantem v roce 2019 zůstalo celkem 88 dní.

Ani loni se nepodařilo splnit cíl Národní strategie bezpečnosti silničního provozu v případě počtu obětí. V roce 2019 plán počítal s maximálně 362 mrtvými. Splněn byl naopak cíl u počtu těžce zraněných, kterých bylo oproti plánu loni o 112 méně. Cíle strategie se nedaří plnit dlouhodobě. 

Přesto dopravní policisté hodnotí rok 2019 na českých silnicích lépe než ten předchozí. „Pakliže z něčeho máme obrovskou radost, tak z toho, že tu máme třetí nejnižší nehodovost se smrtelnými následky od roku 1961. O více než 14 procent nám klesla těžká zranění, to je nejlepší výsledek od roku 1961,“ shrnuje náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek.

Celoroční počty mrtvých na silnicích klesaly vytrvale od roku 2008, s výjimkou let 2014 a 2015. V letech 2016 a 2017 se počet obětí havárií opět snížil, přičemž rok 2017, kdy zemřelo na silnicích 502 lidí, byl nejpříznivějším od začátku sestavování ucelených statistik v roce 1961. Před rokem 2008 se počet usmrcených při nehodách v Česku pohyboval většinou nad jedním tisícem.

27 minut
Tomáš Neřold v Interview ČT24: „65 procent z lidí, které jsme oslovili, uvedlo, že nebylo na prohlídce zraku déle než tři roky.“
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...