Přesná definice bezpečného odstupu a přísnější bodový systém. Na silnicích by mělo být bezpečněji

Na českých sinicích loni zahynulo podle předběžných čísel 550 lidí. To je sice o 15 méně než v roce 2018, tragických nehod je ale i tak stále dost. Poslední dvě smrtelné havárie roku 2019 se staly v úterý, u obce Zliv na Českobudějovicku a na Orlickoústecku. V obou případech řidiči vyjeli mimo silnici a následný náraz do stromů nepřežili. Policie i ministerstvo dopravy proto připravují řadu opatření, jak  nehodovost snížit.

Video Události
video

Na silnicích by mělo být bezpečněji

Jednou ze změn, která se už delší dobu připravuje, je úprava bodového systému. Dokument, který už třetí rok prochází změnami, má teď finální podobu. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (nestr. za ANO) se podařilo od října 2019 vypořádat 200 nových připomínek od odborníků i resortních kolegů. V březnu ho chce poslat do vlády.

„Jedny z nejhorších přestupků jsou rychlá jízda v obci nad 40 kilometrů v hodině a samozřejmě mimo obec nad 50 kilometrů v hodině, potom je to telefonování za jízdy, jízda na červenou a nedodržování bezpečné vzdálenosti,“ říká ministr dopravy Kremlík.

A právě za tyto přestupky mají padat vyšší pokuty a „trestné“ body. Ty mají být nově v sazbách čtyř a šesti bodů. Půjde tedy o princip třikrát, respektive dvakrát a dost.

Nově bude definováno, ale i trestáno nedodržení bezpečné vzdálenosti. Tu podle statistik nedodržuje až 30 procent řidičů. V kombinaci s nevěnováním se řízení pak dochází k tragickým nehodám.

Příklad takové typické situace zaznamenal redaktor ČT Richard Samko. Nákladní vůz - cisterna jede dlouhou dobu v levém pruhu a za ním další auta v těsné blízkosti. O bezpečné vzdálenosti se tady rozhodně mluvit nedá. Často takové situace končí tragicky. Doporučený odstup dvou vteřin obecně nedodržuje přes 30 procent řidičů. A právě proto chce ministerstvo dopravy dostat na silnice značky, které by mohly pomoci.

„Řidiči uvidí přímo na dálnici ve svém pruhu šipky, které označí bezpečnou vzdálenost odpovídající dvěma vteřinám při rychlosti 130, která tu je, to je 70 metrů,“ říká vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Řidiči se tedy budou moci orientovat podle těchto značek. Vidět jsou už na některých silnicích první třídy. A to, co je běžnou praxí na páteřních tazích v zahraničí, například v Německu, Rakousku či Slovinsku, bude u nás zatím jen na pěti úsecích.

„Budeme sledovat, jak se po instalaci toho značení chování změní, pak to vyhodnotíme a bude to podklad pro rozšíření na další úseky,“ vysvětluje Neřold.

Dodržování bezpečného odstupu bude policie kontrolovat a pokutovat. Podle nové definice bude pevně stanovena hranice bezpečné vzdálenosti u kamionů i osobních aut. 

Při rychlostech uvedených v grafice výše je odstup u osobního auta 30, u nákladního 50 metrů. Nedodržení bude sankcionováno pokutou a 4 body.

Policie na kontroly nasadí vrtulníky, drony a chce využít i úseková měření a kamery v autech. „Zařízení je schopno se naprogramovat tak, aby nám detekovalo dodržení nejnižší povolené vzdálenosti mezi vozidly,“ říká ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Německá policie už drony využívá – dokážou přesně změřit bezpečnou vzdálenost mezi auty. Podobně to chce dělat i policie v Česku.