Lepší výuka i více policistů na silnicích. Aby ubylo mrtvých, potřebujeme konkrétní opatření, nabádá šéf BESIPu

27 minut
Tomáš Neřold v Interview ČT24: „65 procent z lidí, které jsme oslovili, uvedlo, že nebylo na prohlídce zraku déle než tři roky.“
Zdroj: ČT24

Mrtvých na silnicích přinejlepším neubývá. Loni se situace oproti předchozím dvěma rokům výrazně zhoršila a letos stagnuje. Podle vedoucího BESIPu Tomáše Neřolda přispívá k poměrům na silnicích to, že v terénu není dostatek policistů, a řidiči tak nemají pocit, že jim za přestupky skutečně hrozí postih, ale i způsob výuky v autoškolách. Základy se v nich sice řidiči naučí, krizové situace si však vesměs poprvé zkouší až v ostrém provozu.

Chování auta na mokré vozovce nebo na ledu či vyhýbání se překážce jsou situace, do kterých se dříve nebo později dostane každý řidič, ale pokud má za sebou pouze základní výcvik v autoškole, nemá s nimi vůbec žádné zkušenosti. Možná si stihne vzpomenout na poučky, jaký je rozdíl mezi přetáčivým a nedotáčivým smykem a co se v učebnicích píše o jejich zvládání, než narazí do sloupu u silnice nebo do závěje.

Podle Tomáše Neřolda, který vede samostatné oddělení ministerstva dopravy BESIP, jsou změny v autoškolách jedním z kroků, které by bylo vhodné učinit, pokud se mají zlepšit poměry na českých silnicích. Mladí řidiči by zkrátka měli do reálného provozu přijít s tím, že vědí, jak se auto může chovat. „Měli by zažít to, že auto má limit. Bohužel u nás je to do značné míry tak, že dostanou v autoškole základ, ale ,krizovkyʼ zkouší až v provozu,“ poznamenal.

Poměry na českých silnicích docela jasně vyjadřují statistiky dopravních nehod, zejména těch nejzávažnějších. Růst počtu havárií, ke kterým vyjížděli policisté, sice loni zpomalil, zato ale skokově přibylo obětí. Oproti roku 2017 jich přibylo 63, a mrtvých bylo dokonce více než v roce 2016. Letos se situace příliš nelepší, ke konci října bylo obětí takřka stejně jako loni v téže době. „Držíme se trendu, který v loňském roce nebyl dobře nastaven. Jediná dobrá zpráva je, že se zlepšily statistiky ohledně těžkých zranění,“ konstatoval Tomáš Neřold.

Domnívá se, že jedním z opatření, která jsou potřeba, je i zpřísnění policejního dohledu. Samotnou přítomnost policistů a označených policejních aut na silnicích nevnímá šéf BESIPu přímo jako represi, i tento krok by podle něj měl hlavně preventivní dopad.

„Je to o tom, jestli sankce, kterou máme napsanou na papíře v zákoně, na řidiče psychologicky funguje. Měl by mít sám svoji motivaci, a když ji nemá, tak je tu represe. Máme problém v tom, že řidiči kolikrát ani neznají, kolik sankce je, a pokud už ji dostanou, tak ji často nějakou obstrukcí odkládají, až na to třeba nedojde. Nevnímají dostatečně – na to máme i průzkumy – že na ně bude zaměřen dohled, že jim na silnici neprojde, když spáchají závažný přestupek,“ podotkl.

Podobně důležitá jako práce se začínajícími řidiči je potom podle vedoucího BESIPu pozornost věnovaná tomu, kdo často páchá závažné přestupky. Tomáš Neřold volá po zpřísnění trestů, ale také po programech, které by byly zaměřené na návrat takových šoférů do provozu. Co bude po uplynutí trestu, se podle něj dostatečně neřeší.

„Máme skupinu řidičů, ne úplně malou, kteří se chovají extrémně agresivně, opakovaně páchají riskantní přestupky a pokud přijdou o řidičák, nestane se s nimi nic, aby se po návratu nechovali stejně. Pro tento typ řidičů by měly být jednak silnější a delší zákazy řízení a jednak rehabilitační program, který na ně bude působit třeba i psychologickou formou. Budou daleko víc zainteresováni na tom, aby pochopili, že takto nemohou na silnici pokračovat,“ nastínil.

V součtu je tedy změna poměrů a zmírnění rizika na silnicích komplexní záležitost a úplně na začátku je potřeba změnit vnímání celé problematiky. „Nemůžeme to řešit jenom kampaní nebo jenom policií nebo jenom zákonem. Je nezbytně nutné otočit přemýšlení o BESIPu a postavit ho společensky i politicky jako prioritu v tom smyslu, že potřebujeme seznam konkrétních opatření, která budou jednotlivé subjekty plnit,“ vyzval Neřold.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 10 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 10 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 15 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 15 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...