Lepší výuka i více policistů na silnicích. Aby ubylo mrtvých, potřebujeme konkrétní opatření, nabádá šéf BESIPu

27 minut
Tomáš Neřold v Interview ČT24: „65 procent z lidí, které jsme oslovili, uvedlo, že nebylo na prohlídce zraku déle než tři roky.“
Zdroj: ČT24

Mrtvých na silnicích přinejlepším neubývá. Loni se situace oproti předchozím dvěma rokům výrazně zhoršila a letos stagnuje. Podle vedoucího BESIPu Tomáše Neřolda přispívá k poměrům na silnicích to, že v terénu není dostatek policistů, a řidiči tak nemají pocit, že jim za přestupky skutečně hrozí postih, ale i způsob výuky v autoškolách. Základy se v nich sice řidiči naučí, krizové situace si však vesměs poprvé zkouší až v ostrém provozu.

Chování auta na mokré vozovce nebo na ledu či vyhýbání se překážce jsou situace, do kterých se dříve nebo později dostane každý řidič, ale pokud má za sebou pouze základní výcvik v autoškole, nemá s nimi vůbec žádné zkušenosti. Možná si stihne vzpomenout na poučky, jaký je rozdíl mezi přetáčivým a nedotáčivým smykem a co se v učebnicích píše o jejich zvládání, než narazí do sloupu u silnice nebo do závěje.

Podle Tomáše Neřolda, který vede samostatné oddělení ministerstva dopravy BESIP, jsou změny v autoškolách jedním z kroků, které by bylo vhodné učinit, pokud se mají zlepšit poměry na českých silnicích. Mladí řidiči by zkrátka měli do reálného provozu přijít s tím, že vědí, jak se auto může chovat. „Měli by zažít to, že auto má limit. Bohužel u nás je to do značné míry tak, že dostanou v autoškole základ, ale ,krizovkyʼ zkouší až v provozu,“ poznamenal.

Poměry na českých silnicích docela jasně vyjadřují statistiky dopravních nehod, zejména těch nejzávažnějších. Růst počtu havárií, ke kterým vyjížděli policisté, sice loni zpomalil, zato ale skokově přibylo obětí. Oproti roku 2017 jich přibylo 63, a mrtvých bylo dokonce více než v roce 2016. Letos se situace příliš nelepší, ke konci října bylo obětí takřka stejně jako loni v téže době. „Držíme se trendu, který v loňském roce nebyl dobře nastaven. Jediná dobrá zpráva je, že se zlepšily statistiky ohledně těžkých zranění,“ konstatoval Tomáš Neřold.

Domnívá se, že jedním z opatření, která jsou potřeba, je i zpřísnění policejního dohledu. Samotnou přítomnost policistů a označených policejních aut na silnicích nevnímá šéf BESIPu přímo jako represi, i tento krok by podle něj měl hlavně preventivní dopad.

„Je to o tom, jestli sankce, kterou máme napsanou na papíře v zákoně, na řidiče psychologicky funguje. Měl by mít sám svoji motivaci, a když ji nemá, tak je tu represe. Máme problém v tom, že řidiči kolikrát ani neznají, kolik sankce je, a pokud už ji dostanou, tak ji často nějakou obstrukcí odkládají, až na to třeba nedojde. Nevnímají dostatečně – na to máme i průzkumy – že na ně bude zaměřen dohled, že jim na silnici neprojde, když spáchají závažný přestupek,“ podotkl.

Podobně důležitá jako práce se začínajícími řidiči je potom podle vedoucího BESIPu pozornost věnovaná tomu, kdo často páchá závažné přestupky. Tomáš Neřold volá po zpřísnění trestů, ale také po programech, které by byly zaměřené na návrat takových šoférů do provozu. Co bude po uplynutí trestu, se podle něj dostatečně neřeší.

„Máme skupinu řidičů, ne úplně malou, kteří se chovají extrémně agresivně, opakovaně páchají riskantní přestupky a pokud přijdou o řidičák, nestane se s nimi nic, aby se po návratu nechovali stejně. Pro tento typ řidičů by měly být jednak silnější a delší zákazy řízení a jednak rehabilitační program, který na ně bude působit třeba i psychologickou formou. Budou daleko víc zainteresováni na tom, aby pochopili, že takto nemohou na silnici pokračovat,“ nastínil.

V součtu je tedy změna poměrů a zmírnění rizika na silnicích komplexní záležitost a úplně na začátku je potřeba změnit vnímání celé problematiky. „Nemůžeme to řešit jenom kampaní nebo jenom policií nebo jenom zákonem. Je nezbytně nutné otočit přemýšlení o BESIPu a postavit ho společensky i politicky jako prioritu v tom smyslu, že potřebujeme seznam konkrétních opatření, která budou jednotlivé subjekty plnit,“ vyzval Neřold.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Manévrovací prostor pro soud ohledně Čapího hnízda? Spíš žádný, říká advokát

Kauza Čapí hnízdo se znovu vrací k Městskému soudu v Praze. Odvolací senát Vrchního soudu v Praze totiž zrušil osvobozující rozsudek pro předsedu hnutí ANO Andreje Babiše a jeho někdejší spolupracovnici Janu Nagyovou. Advokát Jiří Kučera ve vysílání ČT24 popsal, co obrat znamená. Babiš i Nagyová vinu dlouhodobě odmítají a kauzu považují za politicky motivovanou.
před 3 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Vyměněný řidičák lze od července vyzvednout i ve výdejním boxu

Kvůli výměně nebo ztrátě řidičského průkazu už nebude potřeba chodit na úřad. Od července si lidé budou moci nechat doručit řidičský průkaz do některého z deseti tisíc výdejních boxů a dalších výdejních míst. Doposud bylo nutné řidičák vyzvednout v jednom z 206 úřadů obcí s rozšířenou působností. Nadále bude i možné nechat si doručit vyměněný průkaz bezplatně na vybraný úřad obce s rozšířenou působností.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Označení identity lidí v bitcoinové kauze může ohrozit trestní řízení, uvedla Decroix

Lhůta pro podání nabídek na provedení auditu v objasňování bitcoinové kauzy končí v úterý večer, půjde o zakázku malého rozsahu, řekla ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) s tím, že se bude snažit vybrat auditora co nejdříve. K možnému deanonymizování časové osy kauzy šéfka resortu zmínila, že podle přípisu vrchního státního zástupce Radima Dragouna by označení identity lidí v bitcoinové kauze mohlo ohrozit účel trestního řízení.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Vyhrožování ze strany diktátorských režimů musíme brát vážně, říká Bartošek

„Musíme velmi pozorně poslouchat totalitní režimy, protože ony to, co říkají, tak udělají. Jako když (ruský vládce Vladimir) Putin říkal, že Ukrajina nemá právo na existenci a napadl ji. Stejně tak Írán říká, že Izrael nebude existovat,“ prohlásil v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL). Pevně věří, že prezident USA Donald Trump má kolem sebe kvalitní lidi a odborníky, kterým bude ochoten naslouchat. Po otázce ohledně zvyšování výdajů na obranu se nechal slyšet, že „každý, kdo zpochybňuje obranyschopnost republiky, zrazuje zemi a jde proti jejím zájmům“.
před 4 hhodinami

„Způsobilý bez výjimek.“ Prezident Pavel zveřejnil lékařskou zprávu

Prezident Petr Pavel absolvoval preventivní zdravotní prohlídku. V posudku, který zveřejnil na webu odbor komunikace jeho kanceláře, se píše, že je způsobilý k vykonávání všech povinností bez výjimek. Zprávu vypracoval bývalý ředitel Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN) Miroslav Zavoral, který pečoval také o zdraví Pavlova předchůdce Miloše Zemana.
před 5 hhodinami

Reportéři ČT: Na liberecké radnici se prý rozrostl „ucelený systém korupce“

Vyostřená zastupitelstva a hádky o to, kdo co vlastně zavinil a kdo by za to měl nést zodpovědnost. Tak to v poslední době občas vypadá na liberecké radnici. Policie pokračuje ve vyšetřování případu, v rámci kterého politici údajně ovlivňovali rozhodování ve prospěch některých firem. Loni musel ve funkci skončit náměstek primátora za ODS. Nedávno policie obvinila dalšího náměstka primátora zvoleného za ANO. A také musel skončit. Pro Reportéry ČT točil Petr Vodseďálek.
před 7 hhodinami

Spor o „Hradčany Krkonoš“ se stal politickým tématem

Luční bouda patří k ikonám Krkonoš. Na hřebenech stojí po staletí a vždy byla pro turisty vyhledávanou zastávkou. Teď jsou ale její dveře pro kolemjdoucí zavřené. Majitelé boudy si stěžují, že je šikanují pracovníci národního parku. Jeho vedení se brání, že jen dělá to, co mu ukládá zákon. Vadí hlavně intenzita dopravy v nejpřísněji chráněných oblastech. V zákulisí to vypadá, že v tomto boji jde o mnohem víc. Spor se totiž dostává i do politiky. Někteří starostové říkají, že chtějí více chránit lidi, kteří v oblasti žijí. Rozruch mezi ochránci přírody zase vzbudily návrhy poslanců, které výrazně oklešťují pravomoci národních parků. Pro Reportéry ČT točil Tomáš Vlach.
před 11 hhodinami

Bouřky zaměstnaly hasiče v mnoha krajích

Hasiči napříč kraji zasahovali kvůli bouřkám od pondělního večera u několika set různých případů. Nejvíce výjezdů zaznamenali v Jihočeském kraji, kde řešili hned 179 případů. Nejčastěji odstraňovali popadané stromy a větve nebo čerpali vodu. Kvůli popadaným stromům někde také nejezdily vlaky, většinou na Šumavě a na Liberecku.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...