V létě na silnicích zemřelo 128 lidí, nejčastěji kvůli nepozornosti řidičů

4 minuty
UDÁLOSTI: Počty obětí dopravních nehod už druhým rokem v řadě rostou
Zdroj: ČT24

O prázdninách na silnicích zahynulo 128 lidí, meziročně o pět více. Ve stejném období se naopak oproti minulému roku snížil počet nehod a klesl i počet zraněných. Letní data v úterý zveřejnili dopravní policisté.

Za celé prázdniny, které letos začaly koncem června a končily první zářijový den, zahynulo 128 lidí. Tragický byl už první prázdninový víkend, kdy zemřelo při kolizích devět lidí. O loňských prázdninách včetně prvního a posledního víkendu zahynulo 123 osob. Celkový počet nehod naopak meziročně klesl, letos se stalo osmnáct tisíc havárií a klesl také počet zraněných.

Podle pověřeného ředitele služby dopravní policie Jiřího Zlého je počet usmrcených na českých silnicích v prázdninových měsících letos třetí nejnižší od roku 1990. Nejvíce osob, 291, zahynulo v roce 1993, nejméně v roce 2017. Tehdy při nehodách zemřelo 101 lidí.

Nejčastěji letos při dopravních kolizích umírali řidiči osobních vozidel a jejich spolujezdci, následovali motocyklisté, cyklisté a chodci. Nejvíce lidí o prázdninách přišlo o život při kolizích, kdy řidič kvůli nezvládnutí vozidla přejel do protisměru. Nejběžnější příčinou nehod bylo, že se řidič plně nevěnoval řízení.

Nepřiměřená rychlost neznamená jen jízdu přes limity, upozorňuje Neřold

Nejtragičtějším dnem letošních prázdnin byl 26. srpen, kdy na silnicích zemřelo šest lidí – čtyři životy si vyžádal střet kamionu a osobního auta na Hodonínsku, další dva lidé zemřeli při srážce na Havlíčkobrodsku. Staly se i další dvě mimořádně tragické nehody, při kterých naráz zahynuli čtyři lidé, kromě srážky na Hodonínsku to byla také červnová nehoda na přejezdu v Černožicích a srpnová srážka dvou aut na  Novojičínsku. Za letošní rok zatím policisté řešili šedesát tisíc dopravních nehod, při nichž zahynulo 352 lidí, což je o devět mrtvých více než v loňském roce za stejné období.

Celkový počet obětí dopravních nehod 1961–2018
Zdroj: ČT24/IZS

Česku se tedy zatím nedaří naplňovat národní strategii, jejímž cílem bylo snížení počtu obětí dopravních nehod na úroveň Evropské unie. Podle té za letošní rok nemělo zemřít na silnicích více než 362 lidí, je ale jasné, že konečné číslo za rok 2019 bude vyšší.

Podle Tomáše Neřolda z BESIPu, který se zabývá bezpečností silničního provozu, byl už loňský rok špatným výsledkem, dosavadní letošní čísla proto nejsou pozitivní. Za ty nejhorší havárie, při nichž dochází k těžkým zraněním a úmrtím, stále nejčastěji zodpovídá nepřiměřená rychlost. Jak přitom Neřold vysvětluje, nemusí jít nutně pouze o překročení povolených limitů.

„Znamená to, že řidič nepřizpůsobuje rychlost situaci, například mokru, zatáčce, šířce vozovky nebo intenzitě provozu, zkrátka jede moc agresivně,“ popisuje Neřold. Další významnou příčinou nehod je potom i nepozornost za volantem.

Počet nehod roste stále, mrtvých přibývá poslední dva roky

Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, která vznikla na počátku desetiletí s ambicí snížit do roku 2020 počet tragických nehod na průměr zemí EU, počítala s tím, že letos nezemře při dopravních nehodách více než 362 lidí. Již nyní, v první polovině září, je obětí více. Situace se přitom zhoršuje druhý rok v řadě. Loňské prázdniny sice byly ve srovnání s rokem 2017 méně tragické, ale zbytek roku nikoli, a letos bylo hůř i o prázdninách.

Oběti dopravních nehod za osm měsíců v letech 2017–2019
Zdroj: ČT24/Policie ČR

Pohled na údaje za prvních osm měsíců roku ukazuje, že se Česko místo průběžného zlepšování vrátilo zpět o tři roky – obětí bylo v tomto období více než v letech 2018, 2017 i 2016.  K tomu navíc kontinuálně již deset let stále roste počet nehod, byť většina z nich končí bez zranění.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) dal najevo, že považuje snížení počtu nehod, zvláště těch tragických, hlavně za úkol pro policii. „Potřebujeme silniční policii na silnicích,“ podotkl. Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) se ale proti jeho výzvě ohradil. „Uvítal bych, kdyby se ministerstvo dopravy soustředilo na to, co má udělat, a nekritizovalo policii,“ reagoval. Jiří Zlý ujistil, že policie „dělá maximum“. „Nicméně chování účastníků provozu jde často mimo rámec normálního chápání,“ míní.

Počet kilometrů ujetých v autě – průměr na obyvatele
Zdroj: ČT24/Ministerstvo dopravy

Statistiky ovšem kromě rostoucího počtu dopravních nehod i obětí ukazují i to, že roste počet najetých kilometrů. Od roku 2010 se průměrný počet kilometrů na občana ČR zvýšil zhruba z 6000 na 7370 v minulém roce. V posledních třech letech potom nárůst dopravy přesně kopíroval růst počtu obětí. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...