TÉMA

Rychlost

Nové proměnné značky na D3 umožní jízdu až 150kilometrovou rychlostí

Proměnné dopravní značky, které umožní zvýšení rychlostního limitu na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi na 150 kilometrů za hodinu, dodá státu za 54,4 milionu korun sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. Výběrové řízení, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyhrálo s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce osmdesát dní, oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Řidiči by poprvé mohli jezdit zvýšenou rychlostí během letních prázdnin.
29. 4. 2025Aktualizováno29. 4. 2025|

Spěch za volantem nestojí za lidský život, vyzývá iniciativa

Už potřetí se v Česku připomíná Národní den bez spěchu. Jeho cílem je upozornit na nebezpečí zbytečného spěchu hlavně za volantem. Symbolicky se k výzvě připojuje řada organizací tím, že zpozdí začátky svých akcí o třináct minut, ať už jde například o zasedání vlády, nebo fotbalový zápas. Připojit se ale může každý.
23. 4. 2025|

Vlak s benzenem před vykolejením podle inspekce výrazně překročil rychlost

Nákladní vlak s benzenem před pátečním vykolejením v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku vjel do stanice více než dvojnásobnou rychlostí, než je povoleno. Mohl jet rychlostí nejvýše čtyřicet kilometrů za hodinu, skutečná byla téměř pětadevadesát, informoval generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Dodal, že inspekce zjišťuje příčiny nehody, nezabývá se odpovědností za trestný čin. Hasiči, kteří likvidují následky, jsou pod neustálou hrozbou výbuchu.
6. 3. 2025Aktualizováno6. 3. 2025|

Města omezují rychlost. Usnadní to i orientaci

Méně vážných nehod a jednodušší značení silnic jsou důvodem, proč čím dál víc měst a obcí zvažuje plošné snížení rychlosti. Sjednotit zóny s různými limity se rozhodli třeba v Novém Městě na Moravě. Od jara se na celém průtahu centrem bude jezdit maximálně čtyřicítkou. V Jindřichově Hradci je sedm takzvaných třicítkových zón a nehod v těchto místech prý významně ubylo.
28. 1. 2025|

Klíčové pro úseky se 150kilometrovou rychlostí budou proměnné značky

Dodržovat rozestupy a respektovat proměnné dopravní značky budou podle expertů klíčovými povinnostmi řidičů, kteří pojedou na dálnici rychlostí 150 kilometrů za hodinu. Poprvé to má být možné začátkem léta, a to na části D3.
17. 1. 2025|

Radiožurnál: Vlaky s ETCS zastavují při nízkých teplotách

Vlaky vybavené železničním zabezpečovačem ETCS mají problém při nízkých teplotách. Pokud se rychloměr lokomotivy obalí sněhem a náledím, chová se jako rozbitý. Systém vlak následně zastaví a spoje se kvůli tomu zpožďují. Komplikace se objevují zejména v okolí České Třebové, potvrdilo Českému rozhlasu-Radiožurnálu ministerstvo dopravy a České dráhy (ČD). Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by náprava měla trvat maximálně tři měsíce.
14. 1. 2025|
DOPORUČUJEME

Jak prchat před deštěm? Fyzik vytvořil rovnici, která to řeší exaktně

Vyplatí se vůbec utíkat před deštěm? Podle selského rozumu ano, ale dá se to nějak vědecky ověřit? Podíval se na to francouzský fyzik, který dokonce vytvořil exaktní matematickou rovnici.
24. 10. 2024|

Vimperk musí řidičům vrátit část pokut kvůli špatně umístěnému radaru

Soud uznal, že radar v Korkusově Huti ve Vimperku na Prachaticku nebyl před čtyřmi lety správně umístěný. Radnice ve Vimperku nyní kvůli tomu musí část pokut řidičům vrátit.
26. 8. 2024|

České soudy jsou nejrychlejší v historii

Soudy v Česku zvyšují svou výkonnost. O civilní žalobě soudce rozhodne v průměru za půl roku, délka řízení se tedy oproti loňsku zkrátila o třináct dnů. Za posledních deset let soudy zrychlily své rozhodování průměrně o pět měsíců. Kratší je i doba od podání obžaloby za trestný čin do rozsudku – průměrně tři a půl měsíce. I díky dlouhodobě se snižující kriminalitě leží soudům na stole o osm tisíc trestních kauz méně než před deseti lety. České soudy jsou tak nejrychlejší v historii.
24. 7. 2024|

Brno důrazněji upozorní řidiče na třicítku

Brno bude důrazněji upozorňovat řidiče na místa, kde mohou jet jen třicetikilometrovou rychlostí. V ulicích, které jsou označené svislými značkami, proto silničáři zakreslí i vodorovné. Začali s tím ráno, a to na křižovatce nedaleko Mendlova náměstí.
4. 6. 2024|

Den beze spěchu apeloval na řidiče. Oběti rychlé jízdy připomněla i smrtka na orloji

Na 3. dubna připadl Národní den beze spěchu. Upomíná na bezpečnost v dopravě a nebezpečí, které představuje příliš rychlá jízda. Podle pojišťoven umírá v Česku kvůli spěchajícím řidičům přes sto lidí ročně. Organizátoři akce chtěli dnem beze spěchu ukázat, že pár minut zpoždění, kvůli nimž někteří řidiči riskují, nejsou žádná tragédie – na rozdíl od smrtelných nehod.
3. 4. 2024|

Zpomalit vysokorychlostní tratě odmítají Kupka i Havlíček. Podle Davis je třeba myslet na regiony

S tím, jak se blíží plánovaný termín zahájení prvních staveb vysokorychlostních tratí v Česku, sílí i hlasy proti nim. Týkají se detailů – zejména se některé obce a jejich obyvatelé vymezují proti plánovanému trasování železnic – ale i celku. Některé ekologické spolky vyzvaly, aby se nové tratě stavěly na podstatně nižší rychlost než zatím zvažovaných 320 kilometrů za hodinu, spíše jen kolem 200 až 250 kilometrů. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) i jeho předchůdce, místopředseda ANO Karel Havlíček, to odmítli. Nicméně podle Havlíčka nesmí mít stát ani příliš velké oči a neplánovat víc tratí, než dokáže zaplatit. Kupka, Havlíček a spolupředsedkyně Zelených Magdalena Davis diskutovali o vysokorychlostních železnicích v Otázkách Václava Moravce.
24. 3. 2024|

Patnáct tisíc přestupků za týden. Řidiči kolem školy jezdili i víc než stovkou, zjistila jihočeská obec

Obec Srubec u Českých Budějovic začala nově měřit rychlost. Tisíce řidičů tam kolem školy jezdily víc než padesátkou. Někteří překročili i stokilometrovou rychlost. Vedení obce se proto dohodlo s českobudějovickým magistrátem a nechalo na místě namontovat kamery.
4. 3. 2024|

Queen Mary 2 sice přišla o titul největší lodi světa, oceánům ale neohroženě vládne i po dvaceti letech

Nalodit se v Southamptonu (nebo třeba Hamburku), na několik dní se zavřít do kajuty či bloumat po palubách a pozorovat nekonečný oceán a nakonec zahlédnout plamen Sochy svobody a pak manhattanské mrakodrapy vystupující zpoza obzoru – to se zdá jako něco, co zůstává bezpečně zamčeno v hloubi minulého a předminulého století. Ale i v době, kdy se dá za cenu transatlantické plavby a za zlomek času stráveného na palubě doletět letadlem na opačnou stranu zeměkoule, stále existuje i možnost se na plavbu přes Atlantik vypravit. Rovných dvacet let se plaví poslední zkonstruovaná transoceánská linková loď Queen Mary 2. V roce 2004, kdy ji pokřtila tehdejší britská královna, to byla také největší dopravní loď na světě. Dnes to už neplatí, ale přesto je Queen Mary 2 zcela unikátním plavidlem, a lze-li některou loď považovat za opravdovou královnu světových moří, je to nepochybně ona.
12. 1. 2024|

Vírník by mohl inspirovat drony. Kdyby byl velký jako člověk, plaval by pětkrát rychleji než torpédo

Malý vodní brouk se pohybuje rychlostí, která zdánlivě porušuje fyzikální zákony. Jak je to možné, teď poprvé vysvětlil tým amerických vědců. Výsledky by se daly využít pro konstrukci rychlejších a obratnějších dronů.
9. 1. 2024|

Jihem Čech jezdily vlaky dvoustovkou. Testy mají pomoci i při budování vysokorychlostních tratí

Na železniční trati mezi Soběslaví a Planou nad Lužnicí proběhly rychlostní testy. V nočních hodinách tam vlaky jezdily rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu – a to aby se prověřilo reálné chování železnice a působení vysoké rychlosti na její okolí. Výsledky testování navíc poslouží pro stavbu plánovaných vysokorychlostních tratí (VRT) v Česku, do kterých chce stát v příštích letech investovat 800 miliard korun. Po těch by už vlaky měly jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.
27. 10. 2023|

Britský premiér slibuje změnu. Labouristy chce oslabit třeba podporou motoristů

Britští konzervativci na stranické konferenci zbrojí na volby v příštím roce. Premiér Rishi Sunak představil strategii, která má dohnat náskok opozičních labouristů. Vládnoucí strana slibuje reformu školství a víc peněz do regionů i na dopravní projekty. Oslovit chce – poněkud překvapivě – i motoristy.
4. 10. 2023|

Soudy zrychlily, ty krajské však řeší spory mnohem déle než okresní

Trestní řízení u soudů loni v průměru trvala 183 dní, o tři týdny méně než předloni. O dva dny na 269 dní se zkrátila i průměrná délka občanskoprávních řízení, oznámil ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS). Připustil však, že ačkoli jsou soudy obecně rychlejší, jsou velké rozdíly v rychlosti jejich práce v různých regionech. Podstatně pomaleji také pracují krajské soudy oproti okresním.
11. 9. 2023|

Na chýnovském obchvatu umírají lidé. Místní hovoří o nepřehledných křižovatkách

Dva lidé zahynuli v posledních dnech na obchvatu Chýnova. Nehody se na něm stávají od jeho loňského otevření, vesměs je příčinou nedání přednosti, podle místních k tomu přispívá stoupání těsně před křižovatkou. Silničáři tvrdí, že udělali, co mohli, aby řidiče na křižovatku upozornili. Radnice si slibuje zlepšení od umístění značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“ na nejproblematičtější křižovatku.
7. 7. 2023|

Zbytečná hloupost, míní o 150 km/h na vybraných dálnicích Kolovratník. Časový zisk není tak velký, říká Budina

Na vybraných úsecích dálnic zřejmě bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 kilometrů v hodině. Podle místopředsedy hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka (ANO) jde o zbytečnou hloupost, celoevropský trend je podle něj spíše snižování rychlosti. „Ale ze židle mě to nenadzvedává, je to marginálie,“ řekl v Událostech, komentářích. S ním souhlasí dopravní expert Vize 0 Libor Budina, vysoká rychlost s sebou podle něj nese mnohá rizika. Na konstatování, že v Německu je rychlost na dálnicích neomezená, namítl, že němečtí řidiči jsou disciplinovanější než ti čeští. Podle něj je škoda, že se neprosadil návrh Kolovratníka ohledně dodržování bezpečné vzdálenosti.
1. 7. 2023|

Hradec Králové ladí dopravní systém. Zatím radar lapá nic netušící řidiče a semafory zdržují sanitky

Hradec Králové se snaží vyladit dopravní systém radarů a kamer, který si nechal postavit za 331 milionů korun. V provozu je od května. Zatím se ale vedení města i dodavatel zabývají některými stížnostmi na fungování semaforů i kamer, které dohlížejí na řidiče. Například zatím není zajištěno, aby záchranáři dostali na semaforech přednost, někteří řidiči zase začali dostávat pokuty za rychlou jízdu, které si vůbec nebyli vědomi.
28. 6. 2023|

Na řadě míst, kde je v Praze potřeba třicítka, už podle politiků je. Aktivisté ji ale chtějí jako pravidlo, ne výjimku

Snížení rychlostního limitu v rezidenčních oblastech Prahy na 30 kilometrů za hodinu by podle mluvčí hnutí Poslední generace Veroniky Holcnerové znamenalo spíše úlevu pro všechny než zhoršení. Domnívá se, že by se tak rozředily zácpy a situace by se zlepšila i pro městskou hromadnou dopravu. Podle starosty Prahy 9 a předsedy zastupitelského klubu SPOLU na magistrátu Tomáše Portlíka (ODS) se ale třicítka na mnoha místech, kde je potřeba, už zavedla, a případné zavedení jinde by naopak všechny zdržovalo. Třicítka ve městech byla tématem 90' ČT24.
25. 5. 2023|
Doporučujeme

Vlak, nebo auto? Nejrychlejší bývá cestování po dálnicích, železnice vítězí spíše tam, kde nejsou

Auto je rychlejší – vlak pohodlnější (pokud se nerozbije vagon a nejede se ve staré „kožence“ nebo rovnou ve stoje). Taková rovnice sice leckdy platí, ale ne beze zbytku. Při cestování po Evropě, ale i po Česku se najdou destinace, kde je vlak výrazně rychlejší než auto, a to i za ideálních podmínek, kdy jsou silnice plně průjezdné. Kdo cestuje z Prahy do ciziny, ocení rychlost vlaku zejména při cestě na východ Slovenska a na sever Německa. Při vnitrostátním cestování obvykle platí, že má vlak výhodu hlavně tam, kde nevedou dálnice anebo vedou příliš velkou oklikou, takže auta ztrácejí rozhodující výhodu. Zkoumaná srovnání jsou zaměřená na hlavní města sousedních států a další velká města (Mnichov, Hamburk, Linec, Graz, Košice).
27. 4. 2023|

Policisté vyrazili k silnicím. Změří rychlost aut na tisícovce míst

Dopravní policie odstartovala Speed Marathon, tedy rychlostní maraton. Je to celoevropská akce, při které policisté měří rychlost na místech, která označila za riziková široká veřejnost a policie je předem zveřejnila. Policisté s radary budou připraveni na dálnicích, frekventovaných ulicích velkých měst i na silnicích všech tříd.
21. 4. 2023|
Načítání...