Po modernizaci železnice mezi Přerovem a Kojetínem mají vlaky jezdit dvoustovkou

3 minuty
Události v regionech: Začala stavba rychlé trati Kojetín–Přerov
Zdroj: ČT24

Odstartovala rekonstrukce sedmnáct kilometrů dlouhého úseku železniční trati mezi Kojetínem a Přerovem. Druhou etapou tak pokračuje modernizace koridoru Brno–Přerov. Hotovo by mělo být zhruba za tři roky. Opravený úsek výrazně zkrátí dobu cestování a zvýší bezpečnost – kromě instalace evropského zabezpečovače ETCS zmizí všech čtrnáct železničních přejezdů. Součástí stavby je i vybudování nových stanic v Kojetíně a Chropyni.

Díky postupné modernizaci budou moci vlaky mezi Přerovem a Brnem jezdit po dvou kolejích rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Nyní je trať jednokolejná a maximální rychlost činí sto kilometrů za hodinu.

Jako první se v květnu začal přestavovat deset kilometrů dlouhý úsek mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stavba má finišovat na konci roku 2028. Do stejného termínu má být hotová i právě zahájená rekonstrukce navazujícího sedmnáctikilometrového úseku mezi Přerovem a Kojetínem.

Stavba se dotkne také nádraží. „V Kojetíně a Chropyni vybudujeme moderní nástupiště, ze kterých bude pohodlný nástup do vlaků. Na ně se cestující dostanou podchody s bezbariérovým přístupem. Zlepší se i podmínky pro obyvatele obou měst, a to díky prodloužení podchodů za nádraží. V těchto místech navíc vzniknou nová parkovací místa,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Současné nádraží v Rousínově spolu s přilehlou tratí zanikne, a to včetně víc než sto padesát let starého tunelu pro pěší. Hlouběji vznikne nový tunel pro vlaky. Nové nádraží vyroste na severu města.

2 minuty
Události v regionech plus: Rozhovor s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou
Zdroj: ČT24

Namísto železniční stanice Věžky vznikne stejnojmenná zastávka. Přechod mezi traťovými kolejemi zajistí nová odbočka u obce Bochoř. Všech čtrnáct přejezdů bude zrušeno a nahradí je nadjezdy či podjezdy. Řeku Moravu v Kojetíně překlene nový, 120 metrů dlouhý most. Od konce srpna probíhá nepřetržitá výluka, vlaky nahrazují autobusy. Potrvá do poloviny prosince.

„Před několika dny se cestující poprvé svezli dvoustovkou v běžném provozu. Po dokončení modernizace ji budeme moci zavést i na důležité trati mezi Brnem a Přerovem. Jsem si jistý, že spolu s dalšími úseky připravované vysokorychlostní sítě to změní způsob, jak v Česku cestujeme,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Zahájení prací ocenil i starosta Chropyně Michal Vlasatý (za ANO). „Povede tudy nejen rychlostní trať, páruje se to také s obchvatem města, po kterém jsme dlouho volali,“ uvedl. Nádražní budova byla rodištěm malíře Emila Filly, nová budova ho však bude připomínat.

Další tři navazující úseky z Brna do Nezamyslic se budou stavět formou PPP projektu, tedy ve spolupráci státu se soukromým sektorem. „Výkup pozemků je součástí projektového řízení. To vše je v chodu. Věřím, že se všude dohodneme,“ doplnil Svoboda.

Kompletní přestavba úseku z Brna do Nezamyslic začne za tři roky. Trať povede z velké části v nové stopě a tunelů na ní bude celkem šest. Jeden z tunelů povede také pod dálnicí D1 u Vyškova poblíž letiště. Jestli bude lepší ho razit, anebo hloubit a znovu zasypat, budou projektanti teprve vyhodnocovat. Cesta vlakem mezi Přerovem a Brnem se po dokončení zkrátí ze současných 75 na 45 minut.

České dráhy už mají nové rychlé lokomotivy

České dráhy mezitím převzaly prvních osm nových vysokorychlostních lokomotiv Vectron s maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Dráhy už nyní provozují více než šedesát starších strojů tohoto typu, část z nich v pronájmu.

„S dosavadními lokomotivami máme velmi dobré zkušenosti a jsem přesvědčen, že i ty nové čeká v našich řadách mnoho let a miliony kilometrů dobré služby,“ uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec.

3 minuty
Události: Vlaky pro rychlé tratě
Zdroj: ČT24

Na většině tuzemských tratí je maximální povolená rychlost 160 kilometrů za hodinu. Od konce srpna mohou vlaky jezdit rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu na části trati mezi Prahou a Českými Budějovicemi. České dráhy proto počítají s nasazením nových lokomotiv především na mezistátní dálkové linky do Německa, Rakouska, Dánska či Maďarska, kde už traťové úseky s rychlostí dvě stě kilometrů za hodinu a více existují, nebo se připravují.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
včera v 12:59

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
včera v 12:25
Načítání...