TÉMA

ETCS

Srážce vlaků u Zlivi mohl zabránit zabezpečovač ETCS. Bude tam až v roce 2030

Vytíženou železniční trať z Českých Budějovic do Plzně, na které se ve čtvrtek srazily vlaky, čeká modernizace. Její součástí bude také evropský zabezpečovač ETCS. Ten by pravděpodobně nehodě zabránil. Podle ministra dopravy v demisi Martina Kupky ale bude systém v provozu až po roce 2030.
23. 11. 2025|

Lidskou chybu může eliminovat ETCS, říká Kupka. Na trati, kde se srazily vlaky, ještě není

„Platí, že lidský faktor hraje na železnici roli. Co lehce utlumuje lidský faktor, je skutečně až systém ETCS,“ uvedl ke čtvrteční nehodě rychlíku s osobním vlakem v Událostech, komentářích náměstek generálního ředitele pro provozuschopnost ze Správy železnic Karel Švejda. Význam ETCS pro předcházení lidskému pochybení vyzdvihl v debatě moderované Danielem Takáčem ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS).
21. 11. 2025|

Říjnovou srážku vlaků na Slovensku způsobila chyba strojvůdce

Říjnovou srážku dvou rychlíků na východním Slovensku způsobila chyba jednoho ze strojvůdců, který se soupravou projel na červenou. Vyplývá to z výsledků vyšetřování kolize příslušným orgánem ministerstva dopravy, sdělil ministr dopravy Jozef Ráž. Potvrdil tak dřívější informace o pravděpodobné příčině nehody, při které se zranily desítky lidí.
18. 11. 2025|

Oběti srážky vlaků na Slovensku mají nárok na odškodnění

Slovensko odškodní více než dvě stovky obětí dvou nedávných srážek vlaků národního osobního dopravce ZSSK, rozhodla ve středu slovenská vláda. Kompenzace dosáhnou tři tisíce až 20 tisíc eur (zhruba 72 600 až 484 tisíc korun) v závislosti na závažnosti zranění. Novinářům to řekl ministr dopravy Jozef Ráž. Schválené odškodnění je výrazně vyšší, než navrhovalo ministerstvo dopravy.
12. 11. 2025|

Srážku vlaků u Bratislavy vyšetřuje policie jako obecné ohrožení

Po nedělní srážce dvou vlaků nedaleko Bratislavy skončilo v nemocnicích 79 lidí. Nejtěžší zranění utrpěli tři cestující s poraněními hrudníku a břicha, šedesát lidí se zranilo lehce, oznámili záchranáři. Podle ministra zdravotnictví Kamila Šaška jsou všichni pacienti z nehody mimo ohrožení života, v největší bratislavské nemocnici zůstává třináct lidí. Slovenská policie oznámila, že srážku vyšetřuje jako obecné ohrožení.
10. 11. 2025Aktualizováno10. 11. 2025|

Železniční doprava naráží na kapacitní limity

Ve vlacích mírně ubylo cestujících. Za první pololetí svezly necelých 92 milionů lidí, což je meziročně asi o 900 tisíc méně, vyplývá z předběžných dat ministerstva dopravy, která má Česká televize k dispozici. V nákladní přepravě ukazují opačný trend. Zástupci železničních dopravců říkají, že je limituje kapacita tuzemských tratí, přesto u celoročního součtu pasažérů čekají lepší výsledek.
29. 9. 2025|

Po modernizaci železnice mezi Přerovem a Kojetínem mají vlaky jezdit dvoustovkou

Odstartovala rekonstrukce sedmnáct kilometrů dlouhého úseku železniční trati mezi Kojetínem a Přerovem. Druhou etapou tak pokračuje modernizace koridoru Brno–Přerov. Hotovo by mělo být zhruba za tři roky. Opravený úsek výrazně zkrátí dobu cestování a zvýší bezpečnost – kromě instalace evropského zabezpečovače ETCS zmizí všech čtrnáct železničních přejezdů. Součástí stavby je i vybudování nových stanic v Kojetíně a Chropyni.
8. 9. 2025|

Pendolino dosáhlo rekordní rychlosti. Při jízdě bylo rovněž nouzově zastaveno

Rekordní rychlosti na české železnici v běžném provozu – dvou set kilometrů za hodinu – dosáhlo pendolino při nedělní cestě z Prahy do Českých Budějovic, i při pondělní opačným směrem. Při té však cestující zažili také nouzové zastavení vlaku. Povel vydali dispečeři na dálku. „To nebylo z naší viny,“ řekl k tomu strojvůdce. Ať už se na trati stalo cokoliv, zafungoval evropský zabezpečovací systém ETCS. Příčinu železničáři zatím nesdělili. Další úsek pro stejnou rychlost právě vzniká mezi Brnem a Přerovem.
1. 9. 2025|

Stát přispěl na vybavení vlaků systémem ETCS miliardy, rozšíří se na další tratě

Správa železnic za uplynulého půl roku zavedla zabezpečovací systém ETCS na dvanáct set kilometrů tratí a dopravci vybavili palubními jednotkami 1981 vozidel, ministerstvo dopravy na ně dopravcům přispělo 10,5 miliardy korun, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Denně podle něho vyjede s ETCS 1600 vlaků.
30. 6. 2025|

Od neděle pojedou vlaky podle nového jízdního řádu

V neděli začne na železnici v Česku platit upravený jízdní řád Českých drah (ČD). Regionální vlaky podle něj budou jezdit do poloviny prosince. Změny se dotknou většiny krajů a dopravce k nim přistoupil na základě požadavků krajských samospráv či Správy železnic, uvedl mluvčí ČD Petr Pošta. Téměř beze změn podle něj pojedou vlaky v Praze, Středočeském, Libereckém a Ústeckém kraji.
14. 6. 2025|

ETCS při projetí návěstidla v Letovicích fungovalo, uvedla inspekce

V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Není ale jisté, který a jakým způsobem. Vladimír Říha z Centra techniky a diagnostiky Správy železnic České televizi řekl, že strojvedoucí zřejmě zvolil funkci potlačení ETCS.
6. 6. 2025Aktualizováno6. 6. 2025|

Vlak projel návěstidlem na trati zabezpečené ETCS v Letovicích, včas zastavil

V Letovicích na Blanensku vpodvečer projel vlak návěstidlem na trati s jednotným evropským zabezpečovačem ETCS. Včas zastavil a nikomu se nic nestalo, řekl generální inspektor z Drážní inspekce Jan Kučera. Podle něj ale jde o alarmující situaci, musel pochybit člověk.
5. 6. 2025Aktualizováno5. 6. 2025|

Tragické nehodě vlaku v Pardubicích by už nyní dokázal zabránit systém ETCS

Policie ani Drážní inspekce stále neuzavřely případ tragické srážky vlaků v Pardubicích. Od neštěstí, při kterém zemřely čtyři ženy a sedmadvacet lidí se zranilo, uplynul rok. U nehody zasahovaly desítky záchranářů. Souprava dopravce RegioJet se střetla s nákladním vlakem, když strojvedoucí rychlíku projel návěstidlo na červenou. Zabezpečovací systém tehdy na trati fungoval jen zčásti. Dnes už by se na železničním uzlu Pardubice podle Správy železnic podobná událost nemohla stát díky fungujícímu systému ETCS.
5. 6. 2025|

Za čtvrt roku zabránil systém ETCS velkým škodám. Měl ale i velký výpadek

Nový zabezpečovací systém na železnici ETCS má za sebou v tuzemsku čtvrt roku fungování. Na tratích, kde ho strojvedoucí povinně zapínají, zatím žádný z nich neprojel na červenou. Systém navíc už prokazatelně zabránil velkým škodám, má ale za sebou i jeden masivní výpadek. Drobná přerušení automaticky zastavují asi jeden spoj ze sta.
12. 5. 2025|

Výpadek ETCS zkomplikoval provoz vlaků

Železniční provoz na koridorových tratích v Česku komplikoval od sobotního rána asi šest hodin rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky byl příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Závadu se podařilo odstranit kolem 10:45.
15. 3. 2025Aktualizováno15. 3. 2025|

První část rychlotrati z Brna do Přerova vyjde na 6,7 miliardy

Modernizaci první části železniční trati z Brna do Přerova, úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem, provedou firmy Strabag Rail, Eurovia CZ a Porr. Podaly nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun. Stavba by měla začít letos v květnu, dokončení se plánuje koncem roku 2028. Na přibližně desetikilometrovém úseku přibude druhá kolej, vlaky tu zrychlí ze 100 na 200 kilometrů v hodině.
7. 3. 2025|

Železničáři chtějí letos zlepšit zabezpečení 150 přejezdů

Správa železnic chce letos opravit na 150 přejezdů a zlepšit tak jejich bezpečnost. Fatálních nehod ubývá, během ledna jich bylo o polovinu méně než před rokem. Snížit počet srážek by mohl pomoci i zabezpečovací systém ETCS – jako na začátku týdne ve Studénce na Novojičínsku. Řidič tam vjel do kolejiště na červenou, systém ale dokázal blížící se vlak včas zastavit.
5. 2. 2025|

Na trať mezi Prahou a Českou Třebovou mohou už jen vlaky s ETCS

Železniční trať mezi stanicemi Praha-Běchovice a Česká Třebová přešla do výhradního provozu se zabezpečením ETCS. Zabezpečovací systém je tak aktuálně asi na 620 kilometrech tratí v České republice. Kromě vyšší bezpečnosti dopravy má umožnit také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. Systém se v minulosti potýkal s výpadky spojení mezi vlakovou a traťovou částí, důsledkem je pak zastavení vlaku. Vlaky s ETCS mívají i problémy při nízkých teplotách.
22. 1. 2025|

Radiožurnál: Vlaky s ETCS zastavují při nízkých teplotách

Vlaky vybavené železničním zabezpečovačem ETCS mají problém při nízkých teplotách. Pokud se rychloměr lokomotivy obalí sněhem a náledím, chová se jako rozbitý. Systém vlak následně zastaví a spoje se kvůli tomu zpožďují. Komplikace se objevují zejména v okolí České Třebové, potvrdilo Českému rozhlasu-Radiožurnálu ministerstvo dopravy a České dráhy (ČD). Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by náprava měla trvat maximálně tři měsíce.
14. 1. 2025|

Na trati u Hodonína platí výluka, některým vlakům tam chybí nově povinné ETCS

Evropský systém zabezpečení ETCS je od středy povinný na dalším koridoru – a to napříč Moravou a Slezskem, od Břeclavi přes Přerov do Bohumína. Novinka má zabránit případným nehodám. Zatím ale některým lidem cestování komplikuje. Společnost Arriva totiž ve vlacích vybavení nemá a bez něj na koridor nesmí. Mezi Hodonínem a Rohatcem tak platí osmiměsíční výluka.
8. 1. 2025|

Zavádění ETCS komplikuje lokální dopravu

Zavádění železničního zabezpečovacího systému ETCS komplikuje cestování některými lokálními spoji. České dráhy nemají dostatek vlaků vybavených touto technologií, takže například na trati do Moravské Třebové musejí cestující několikrát přesedat – situace je složitá především ve špičkách. Provizorium má trvat minimálně půl roku.
22. 12. 2024|

Zabezpečovací systém ETCS je dle Správy železnic připraven na provoz

Končí testování evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici. Od ledna ho povinně budou používat strojvedoucí na víc než šesti stech kilometrech tratí. Systém dokáže soupravu sám zastavit kvůli bezpečnosti, ale občas také technickým chybám. Ty zatím nemůžou stoprocentně vyloučit železničáři ani dopravci. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda však ujišťuje, že systém je na provoz připraven dostatečně. Ministerstvo dopravy se i přesto připravuje na krizové scénáře.
19. 12. 2024|

Správa železnic má příští rok na investice rekordní sumu

Správa železnic (SŽ) ze svého rozpočtu na příští rok vyčlenila na investice 39,3 miliardy korun, dosud nejvíce. Loni to bylo 37,5 miliardy. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy pak na rekonstrukce nádražních budov, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
21. 11. 2024|

Když není ETCS ani starý systém. Odbory se bojí zhoršení bezpečnosti na železnici

Svaz odborářů služeb a dopravy má obavy ze zhoršení bezpečnosti na železnici. Podle něj se to může stát na nově modernizovaných tratích. Strojvůdcům na nich chybí dosavadní systém zabezpečení, zároveň tam ale ještě není v provozu nový systém ETCS. Oba mají omezit situace, kdy strojvedoucí projedou návěstidlo na červenou. Jen loni takto chybovali víc než 130krát.
24. 10. 2024|
Načítání...