TÉMA

ETCS

Nehod na přejezdech stále přibývá. Bezpečnost železnice má zvýšit evropský systém
V Česku dál přibývá nehod na železničních přejezdech, přestože Drážní úřad a Správa železnic (SŽ) investují do jejich většího zabezpečení. V letošním lednu se na nich ve srovnání se stejným měsícem před rokem stalo skoro dvojnásobně více nehod.
15. 2. 2024|ČT24
Železniční nehodu u Poříčan zavinil strojvedoucí, uvedla Drážní inspekce
Vykolejení lokomotivy a dvou cisteren nákladního vlaku v říjnu 2022 na koridoru u Poříčan na Nymbursku zavinil podle závěrečné zprávy Drážní inspekce (DI) strojvedoucí, projel návěsti Stůj. Škoda dosáhla téměř 33 milionů korun, prvotní odhady z místa uváděly čtyři miliony korun. Při nehodě se zranil strojvedoucí, který vlak řídil a jeho kolega ve výcviku. Trať byla téměř dva dny neprůjezdná.
2. 2. 2024|ČTK
Začala modernizace železnice mezi Karlštejnem a Berounem. Vlaky budou jezdit po jedné koleji
Na trati mezi Karlštejnem a Berounem začala rozsáhlá rekonstrukce, která potrvá až do roku 2026. Stavbaři kompletně zmodernizují více než sedmikilometrový úsek, což si vyžádá omezení provozu. Díky rekonstrukci se zvýší traťová rychlost a cestování by mělo být pohodlnější. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Elektrizace železnic Praha a Swietelsky Rail CZ, hodnota zakázky je téměř 2,3 miliardy korun bez DPH, řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
21. 11. 2023Aktualizováno21. 11. 2023, 14:15|
ETCS má zabezpečit železnici, mezi Olomoucí a Šumperkem ale zatím komplikuje provoz
Provoz vlaků na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka komplikují časté výpadky evropského zabezpečovacího systému ETCS, kvůli kterým spoje nabírají zpoždění a některé musí být zrušeny. Za část problémů v plynulosti provozu mohou i poruchy vlaků. Na komplikace si stěžují cestující, krajský úřad situaci řeší.
7. 11. 2023|
Na trati z Plzně do Chebu je hotový zabezpečovací systém za miliardu
Správa železnic (SŽ) dokončila na hlavní trati z Plzně do Chebu instalaci zabezpečovacího systému za více než miliardu korun. Celoevropský systém ETCS, který zajišťuje provoz vlaků mezi odlišnými soustavami národních železnic, tak po čtyřech letech výstavby zajišťuje bezpečný provoz na významné části třetího tranzitního koridoru.
2. 11. 2023Aktualizováno2. 11. 2023, 17:41|
Železnice se chystá na provoz s novým zabezpečovacím systémem, z hlavních tratí zmizí řada strojů
Na železnici vrcholí přípravy na jeden z největších přelomů v její novodobé historii. Povinné zavedení evropského vlakového zabezpečovače ETCS vyžene z hlavních tratí velkou část stávajících vozidel. Má to platit od začátku roku 2025, výrazně dřív než v okolních zemích. Dopravci si stěžují, Správa železnic i ministerstvo ale na termínu trvají a nabízejí jen dílčí ústupky.
12. 8. 2023|
Rychlé vlaky na zmodernizované trati nečekaně nouzově brzdí zabezpečovací systém
Vlaky na zmodernizované trati mezi Olomoucí a Šternberkem výrazně zrychlily. Železničáři ji zprovoznili v zimě. Od té doby tu ale řeší i komplikace. Jde o nouzové brzdění vlaků. Podle Správy železnic to souvisí se zabezpečovacím systémem ETCS.
16. 6. 2023|
Zabezpečovací systém ETCS má hlídat vlaky, přitom se dopustil chyby
Správa železnic řeší nečekanou nepříjemnost s vlakovým zabezpečovačem ETCS (European Train Control System). Má být spolehlivý, podle zjištění České televize ale v polovině ledna udělalo zařízení na jedné z lokomotiv zásadní chybu, když málem vlak pustilo opačným směrem. Stát přitom už několik let avizuje, že ETCS bude na hlavních koridorech povinné.
11. 4. 2023|
Uplynulé desetiletí českou železnici proměnilo, mizejí malé motoráky i koženky. Zrychlení ale nepřišlo
Desetiletí uplynulo od doby, kdy začal velký přerod české železnice z hlediska vozového parku. Po dlouhé době ustrnutí, kdy provoz závisel na starých „koženkových“ vagonech a zcela nevhodných malých motorových vozech, začaly přicházet zcela nové a koncepčně moderní vlaky. Loni oslavily deset let od svého schválení k provozu motorové jednotky Regio Shark, letos budou mít první kulatiny Regio Pantery, které významně proměnily podobu cestování osobními vlaky na elektrizovaných tratích.
20. 2. 2023|
Vlaky na hlavních koridorech má hlídat systém zabezpečení ETCS. Vyjde na desítky miliard
Přípravy velké změny na české železnici pokračují. Na dvou hlavních koridorech by měly za dva roky jezdit jen vlaky vybavené evropským zabezpečovacím zařízením známým jako ETCS. Bude to stát desítky miliard, ministerstvo dopravy navzdory vysokým nákladům s termínem dál počítá.
29. 12. 2022|
ČD Cargo převzalo poslední modernizovanou lokomotivu se zabezpečením ETCS
Nákladní železniční dopravce ČD Cargo převzal poslední ze 78 lokomotiv, které mu dovybavila ČD Telematika evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Provoz vlaků pod dohledem ETCS bude v Česku ve větším rozsahu zahájen od roku 2025, hlavně na páteřních koridorových tratích. Poslední lokomotivu z tříleté zakázky za několik stovek milionů korun převzal dopravce v Plzni, protože vozidla testuje na koridoru Cheb–Plzeň, kde už Správa železnic (SŽ) vybavila zabezpečovací elektronikou také trať, řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
1. 11. 2022Aktualizováno1. 11. 2022, 19:14|
První vysokorychlostní trať v Evropě se otevřela před 45 lety. Dnes jsou jich desítky, téměř všechny na bývalém Západě
Vysokorychlostní železnice v Evropě slaví „půlkulaté“ výročí. První úsek trati pro rychlost nad 230 kilometrů za hodinu byl zprovozněn před 45 lety v Itálii. Za tu dlouhou dobu se síť rychlodrah rozrostla na tisíce kilometrů, rozsáhlé funkční vysokorychlostní sítě mají kromě Itálie také Francie, Španělsko a Německo. Další země mají jednotlivé tratě – ale zatím jsou to jen státy někdejšího Západu. Na východ od bývalé železné opony se jezdí přes 230 kilometrů za hodinu jedině v Rusku. Česko po desítkách let diskusí a přešlapování zahájilo faktickou přípravu stavby rychlodrah v minulém desetiletí.
24. 2. 2022|Milan Dolejší
Začíná přestavba tratě mezi Uničovem a Šumperkem, do prosince ji budou obsluhovat autobusy
Desetiměsíční výluka čeká od úterý cestující na trati mezi Šumperkem a Uničovem. Železnice zde projde velkou opravou a elektrizací. Dělníci budou opravovat také zastávky, které budou nově bezbariérové. Rekonstrukce za tři miliardy korun navazuje na opravenou železnici mezi Uničovem a Olomoucí. Půjde o první regionální trať v zemi, kde bude fungovat zabezpečovací systém ETCS.
14. 2. 2022Aktualizováno14. 2. 2022, 19:47|
Drážní provoz u Domažlic řídí na dálku dispečer, zabezpečení tratí je mnohaleté téma
Provoz na trati u obce Milavče, kde se ve středu srazily dva vlaky, řídí na dálku dispečer, trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na uvedené trati však není.
4. 8. 2021Aktualizováno4. 8. 2021, 22:14|
Na trati plánujeme systém ETCS, říká k nehodě na Chodsku šéf Správy železnic
Správa železnic po středeční nehodě vlaků v západních Čechách neidentifikovala problém na zařízení trati, tvrdí generální ředitel Jiří Svoboda. Poukázal na to, že i na méně zabezpečených tratích se jezdí bez nehod, přičemž infrastrukturu stále ovlivňuje lidský faktor. Česko se dle Svobody vydalo cestou systému ETCS, který má bezpečnost na železnicích zajistit. Plnou premiéru by měl mít na jaře 2023, řekl v Interview ČT24.
4. 8. 2021|
Dráhy objednaly 33 nových motoráků z Polska, budou jezdit ve středních i jižních Čechách
České dráhy uzavřely rámcovou smlouvu na 160 motorových jednotek s polským výrobcem PESA. Závazně zatím objednaly 33 motoráků za necelé tři miliardy korun. Dopravce plánuje nové vlaky nasadit ve středních, východních a jižních Čechách, kde nahradí jedny z nejstarších vozidel, které dnes u drah jezdí.
26. 2. 2021|
Na trať mezi Olomoucí a Šternberkem se opět vrátily vlaky. Pojedou až 160kilometrovou rychlostí
Po víc než devítiměsíční výluce vyjely na zmodernizovanou železniční trať mezi Olomoucí a Šternberkem opět vlaky. Traťový úsek byl elektrizován a dělníci opravili výpravní budovy ve Šternberku a Bohuňovicích. Příští rok opraví navazující úsek mezi Šternberkem a Uničovem. Rychlost vlaků se díky modernizaci zvýší až na 160 kilometrů za hodinu.
22. 12. 2020|
Na železnici se v červenci stalo nejvíce nehod za dobu vedení měsíčních statistik
Uplynulý červenec byl na železnici co do počtu incidentů nejhorším kalendářním měsícem minimálně od roku 2015, odkdy jsou dostupné statistiky za jednotlivé měsíce. Drážní inspekce řešila 135 mimořádných událostí, což je skoro o třetinu více než v předchozím měsíci. Zvýšil se i počet nehod na přejezdech. Nehody přibývají v posledních letech pravidelně. Stát chce kvůli tomu navýšit investice do zabezpečení a také zpřísnit kontroly strojvůdců.
3. 8. 2020|
Stát zabezpečí tratě, ale i vozidla. Na vlakovou část ETCS slíbil Havlíček dvě miliardy ročně
Stát počítá s tím, že podpoří až dvěma desítkami miliard pořízení vlakové části evropského zabezpečovače do kolejových vozidel. Dopravci zatím do těchto zařízení investovali sami, České dráhy však kvůli vysokým nabídkovým cenám zrušily většinu tendrů, které vypsaly. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) bude jeho úřad na vlakovou část ETCS dávat dvě miliardy ročně, na traťovou dalších pět miliard ročně přinejmenším do roku 2030.
29. 7. 2020|
Na nejméně zabezpečených tratích budou strojvedoucí hlásit každý odjezd. Správa železnic věří, že to pomůže proti nehodám
Na všech tratích se zjednodušeným řízením dopravy nově budou muset strojvedoucí ohlašovat odjezd dispečerovi. Správa železnic tak rozhodla týden po tragické nehodě, která se stala na takové trati v Krušných horách. Od opatření si slibuje zvýšení bezpečnosti. Ministerstvo dopravy totiž nepočítá s tím, že by tratě lépe zabezpečilo dříve, než na nich bude možné začít používat levnější verzi evropského systému ETCS.
15. 7. 2020Aktualizováno15. 7. 2020, 22:54|ter
Lokálky zabezpečíme, až bude celoevropský systém, říká Havlíček. Provizorní řešení odmítá
Ministerstvo dopravy neuvažuje o provizorním zabezpečení místních tratí, kde je dnes bezpečnost závislá především na lidech. Podle ministra Karla Havlíčka (za ANO) je potřeba počkat, až bude možné začít zavádět odlehčenou variantu jednotného evropského zabezpečovacího systému. Provizorní překlenutí té doby – jde nejméně o pět let – odmítl. Karel Havlíček hovořil o zabezpečení železnic v Událostech, komentářích.
11. 7. 2020|
Železnice bez parních lokomotiv? Nový zabezpečovací systém nás zlikviduje, bojí se jejich majitelé
Spolky, které provozují historické vlaky, se obávají nového zabezpečovacího systému, který zavádí Správa železnic (dříve SŽDC). Nejenže zařízení, která budou muset být v lokomotivách povinně, stojí miliony korun, do některých starých typů instalovat ani nejdou.
23. 1. 2020|Jan Meichsner
Železnice bude bezpečnější, jenže za kolik? Evropský zabezpečovač vyjde dráž než starší lokomotiva
ETCS přijíždí do Česka a Správa železniční dopravní cesty nechce po roce 2025 pouštět na tratě lokomotivy, které nebudou tímto systémem vybavené. Jednotný evropský železniční zabezpečovač slibuje řadu výhod, v prvé řadě má zvýšit bezpečnost provozu, zárověn zjednodušit přeshraniční dopravu. Má ale také velkou nevýhodu, kterou je jeho vysoká cena – nejen pro správce infrastruktury, ale také pro dopravce, kteří si musí pořídit palubní část zabezpečovače do všech svých lokomotiv. V některých případech hrozí, že bude zabezpečení dražší než sama lokomotiva.
8. 12. 2019|
Na chybující strojvedoucí by měla dohlížet technika, zavedení nového zabezpečovače však potrvá ještě dlouho
Strojvedoucí se po sérii mimořádných událostí na železnici ocitli ve středu pozornosti politiků i odborné veřejnosti. Chystá se pro ně zpřísnění podmínek, avšak generální ředitel Správy železniční dopravní cesty připustil, že nelze vše házet jenom na ně. Problém je i na straně infrastruktury, která stále nemá nejnovější evropský zabezpečovací systém. Sami strojvedoucí si pak stěžují i na pracovní podmínky, podle předsedy jejich odborů bývá obvyklou obětí zpoždění vlaků jejich přestávka. Dění na české železnici se věnovalo úterní Interview ČT24 i pořad 90' ČT24 se zástupci SŽDC, Drážního úřadu, Drážní inspekce i odborů.
7. 3. 2019|