TÉMA

ETCS

Výpadek ETCS zkomplikoval provoz vlaků

Železniční provoz na koridorových tratích v Česku komplikoval od sobotního rána asi šest hodin rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky byl příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Závadu se podařilo odstranit kolem 10:45.
15. 3. 2025Aktualizováno15. 3. 2025|

První část rychlotrati z Brna do Přerova vyjde na 6,7 miliardy

Modernizaci první části železniční trati z Brna do Přerova, úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem, provedou firmy Strabag Rail, Eurovia CZ a Porr. Podaly nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun. Stavba by měla začít letos v květnu, dokončení se plánuje koncem roku 2028. Na přibližně desetikilometrovém úseku přibude druhá kolej, vlaky tu zrychlí ze 100 na 200 kilometrů v hodině.
7. 3. 2025|

Železničáři chtějí letos zlepšit zabezpečení 150 přejezdů

Správa železnic chce letos opravit na 150 přejezdů a zlepšit tak jejich bezpečnost. Fatálních nehod ubývá, během ledna jich bylo o polovinu méně než před rokem. Snížit počet srážek by mohl pomoci i zabezpečovací systém ETCS – jako na začátku týdne ve Studénce na Novojičínsku. Řidič tam vjel do kolejiště na červenou, systém ale dokázal blížící se vlak včas zastavit.
5. 2. 2025|

Na trať mezi Prahou a Českou Třebovou mohou už jen vlaky s ETCS

Železniční trať mezi stanicemi Praha-Běchovice a Česká Třebová přešla do výhradního provozu se zabezpečením ETCS. Zabezpečovací systém je tak aktuálně asi na 620 kilometrech tratí v České republice. Kromě vyšší bezpečnosti dopravy má umožnit také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. Systém se v minulosti potýkal s výpadky spojení mezi vlakovou a traťovou částí, důsledkem je pak zastavení vlaku. Vlaky s ETCS mívají i problémy při nízkých teplotách.
22. 1. 2025|

Radiožurnál: Vlaky s ETCS zastavují při nízkých teplotách

Vlaky vybavené železničním zabezpečovačem ETCS mají problém při nízkých teplotách. Pokud se rychloměr lokomotivy obalí sněhem a náledím, chová se jako rozbitý. Systém vlak následně zastaví a spoje se kvůli tomu zpožďují. Komplikace se objevují zejména v okolí České Třebové, potvrdilo Českému rozhlasu-Radiožurnálu ministerstvo dopravy a České dráhy (ČD). Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by náprava měla trvat maximálně tři měsíce.
14. 1. 2025|

Na trati u Hodonína platí výluka, některým vlakům tam chybí nově povinné ETCS

Evropský systém zabezpečení ETCS je od středy povinný na dalším koridoru – a to napříč Moravou a Slezskem, od Břeclavi přes Přerov do Bohumína. Novinka má zabránit případným nehodám. Zatím ale některým lidem cestování komplikuje. Společnost Arriva totiž ve vlacích vybavení nemá a bez něj na koridor nesmí. Mezi Hodonínem a Rohatcem tak platí osmiměsíční výluka.
8. 1. 2025|

Zavádění ETCS komplikuje lokální dopravu

Zavádění železničního zabezpečovacího systému ETCS komplikuje cestování některými lokálními spoji. České dráhy nemají dostatek vlaků vybavených touto technologií, takže například na trati do Moravské Třebové musejí cestující několikrát přesedat – situace je složitá především ve špičkách. Provizorium má trvat minimálně půl roku.
22. 12. 2024|

Zabezpečovací systém ETCS je dle Správy železnic připraven na provoz

Končí testování evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici. Od ledna ho povinně budou používat strojvedoucí na víc než šesti stech kilometrech tratí. Systém dokáže soupravu sám zastavit kvůli bezpečnosti, ale občas také technickým chybám. Ty zatím nemůžou stoprocentně vyloučit železničáři ani dopravci. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda však ujišťuje, že systém je na provoz připraven dostatečně. Ministerstvo dopravy se i přesto připravuje na krizové scénáře.
19. 12. 2024|

Správa železnic má příští rok na investice rekordní sumu

Správa železnic (SŽ) ze svého rozpočtu na příští rok vyčlenila na investice 39,3 miliardy korun, dosud nejvíce. Loni to bylo 37,5 miliardy. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy pak na rekonstrukce nádražních budov, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
21. 11. 2024|

Když není ETCS ani starý systém. Odbory se bojí zhoršení bezpečnosti na železnici

Svaz odborářů služeb a dopravy má obavy ze zhoršení bezpečnosti na železnici. Podle něj se to může stát na nově modernizovaných tratích. Strojvůdcům na nich chybí dosavadní systém zabezpečení, zároveň tam ale ještě není v provozu nový systém ETCS. Oba mají omezit situace, kdy strojvedoucí projedou návěstidlo na červenou. Jen loni takto chybovali víc než 130krát.
24. 10. 2024|

Jsme ve finální fázi, řekl Kupka k zavádění zabezpečovače ETCS

Jsme po několika měsících intenzivního testování, uvedl k pokračování přípravy na zavádění nového evropského zabezpečovače železniční dopravy ETCS ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V režimu ETCS již od začátku srpna fungují ty úseky, na kterých jsou zaškolení strojvedoucí, a zároveň je systémem vybaveno vozidlo, vysvětlil Kupka. Ve výhradním režimu pak další úseky zavedou ETCS od ledna 2025. Toto opatření znamená významný posun a přináší vyšší bezpečnost, zdůraznil ministr.
5. 8. 2024Aktualizováno5. 8. 2024|

Na vybraných tratích se začne jezdit pod dohledem evropského vlakového zabezpečovače

Železniční dopravci jsou kvůli novému opatření Drážního úřadu od srpna povinni jezdit na některých vybraných tratích pod dohledem ETCS ( jednotný celoevropský zabezpečovací systém). Výhradní provoz s tímto zabezpečovačem pak má začít na 1260 kilometrech koridorových tratí od ledna příštího roku. Předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych v pořadu Události, komentáře uvedl, že na srpnové spuštění jsou připraveny České dráhy, zatímco ostatní dopravci spíše vyčkávají.
1. 8. 2024Aktualizováno1. 8. 2024|

Vlak RegioJetu jel před srážkou rychleji, než měl, říká ministr Kupka

Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. RegioJet zase tvrdí, že podle testu společnosti by aktivní národní zabezpečovač tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil.
17. 6. 2024Aktualizováno17. 6. 2024|

Ministerstvo chce urychlit zavedení ETCS. Systém dokáže zastavit vlak i snížit jeho rychlost

Ministerstvo dopravy chce urychlit zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS na některých tratích. Šéf resortu Martin Kupka (ODS) to řekl v reakci na srážku vlaků v Pardubicích z minulého týdne, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 skončilo v nemocnicích. Zařízení teď využívá asi třetina zhruba z dvoutisícovky lokomotiv. V případě potřeby dokáže zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Dopravci aktuálně v tuzemsku používají starší systém, který lidské chybě nedokáže zcela zabránit.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024|

Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.
6. 6. 2024|

Expres projel návěstidlo zakazující jízdu. Inspekce vyšetřuje, zda šlo o závadu, nebo chybu

Osobní expres společnosti RegioJet při nehodě v Pardubicích projel návěstidlo zakazující jízdu. Uvedla to Drážní inspekce. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje. Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost, je sice v pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, sdělila mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. V Pardubicích se ve středu večer srazil expres s nákladním vlakem. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 dalších skončilo v nemocnicích.
6. 6. 2024Aktualizováno6. 6. 2024|

V Pardubicích skončila modernizace železničního uzlu. Začaly opravy nádražní budovy

Správa železnic (SŽ) dokončila v Pardubicích modernizaci železničního uzlu za sedm miliard korun bez DPH. Práce trvaly od září 2020. Zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování páté platformy. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty. Vznikla také nová zastávka Pardubice centrum a železniční lávka. SŽ v pátek zároveň zahájila rekonstrukci hlavní nádražní budovy za jednu miliardu korun.
31. 5. 2024Aktualizováno31. 5. 2024|

Nehod na přejezdech stále přibývá. Bezpečnost železnice má zvýšit evropský systém

V Česku dál přibývá nehod na železničních přejezdech, přestože Drážní úřad a Správa železnic (SŽ) investují do jejich většího zabezpečení. V letošním lednu se na nich ve srovnání se stejným měsícem před rokem stalo skoro dvojnásobně více nehod.
15. 2. 2024|

Železniční nehodu u Poříčan zavinil strojvedoucí, uvedla Drážní inspekce

Vykolejení lokomotivy a dvou cisteren nákladního vlaku v říjnu 2022 na koridoru u Poříčan na Nymbursku zavinil podle závěrečné zprávy Drážní inspekce (DI) strojvedoucí, projel návěsti Stůj. Škoda dosáhla téměř 33 milionů korun, prvotní odhady z místa uváděly čtyři miliony korun. Při nehodě se zranil strojvedoucí, který vlak řídil a jeho kolega ve výcviku. Trať byla téměř dva dny neprůjezdná.
2. 2. 2024|

Začala modernizace železnice mezi Karlštejnem a Berounem. Vlaky budou jezdit po jedné koleji

Na trati mezi Karlštejnem a Berounem začala rozsáhlá rekonstrukce, která potrvá až do roku 2026. Stavbaři kompletně zmodernizují více než sedmikilometrový úsek, což si vyžádá omezení provozu. Díky rekonstrukci se zvýší traťová rychlost a cestování by mělo být pohodlnější. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Elektrizace železnic Praha a Swietelsky Rail CZ, hodnota zakázky je téměř 2,3 miliardy korun bez DPH, řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
21. 11. 2023Aktualizováno21. 11. 2023|

ETCS má zabezpečit železnici, mezi Olomoucí a Šumperkem ale zatím komplikuje provoz

Provoz vlaků na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka komplikují časté výpadky evropského zabezpečovacího systému ETCS, kvůli kterým spoje nabírají zpoždění a některé musí být zrušeny. Za část problémů v plynulosti provozu mohou i poruchy vlaků. Na komplikace si stěžují cestující, krajský úřad situaci řeší.
7. 11. 2023|

Na trati z Plzně do Chebu je hotový zabezpečovací systém za miliardu

Správa železnic (SŽ) dokončila na hlavní trati z Plzně do Chebu instalaci zabezpečovacího systému za více než miliardu korun. Celoevropský systém ETCS, který zajišťuje provoz vlaků mezi odlišnými soustavami národních železnic, tak po čtyřech letech výstavby zajišťuje bezpečný provoz na významné části třetího tranzitního koridoru.
2. 11. 2023Aktualizováno2. 11. 2023|

Železnice se chystá na provoz s novým zabezpečovacím systémem, z hlavních tratí zmizí řada strojů

Na železnici vrcholí přípravy na jeden z největších přelomů v její novodobé historii. Povinné zavedení evropského vlakového zabezpečovače ETCS vyžene z hlavních tratí velkou část stávajících vozidel. Má to platit od začátku roku 2025, výrazně dřív než v okolních zemích. Dopravci si stěžují, Správa železnic i ministerstvo ale na termínu trvají a nabízejí jen dílčí ústupky.
12. 8. 2023|

Rychlé vlaky na zmodernizované trati nečekaně nouzově brzdí zabezpečovací systém

Vlaky na zmodernizované trati mezi Olomoucí a Šternberkem výrazně zrychlily. Železničáři ji zprovoznili v zimě. Od té doby tu ale řeší i komplikace. Jde o nouzové brzdění vlaků. Podle Správy železnic to souvisí se zabezpečovacím systémem ETCS.
16. 6. 2023|
Načítání...