TÉMA

ETCS

Vlak RegioJetu jel před srážkou rychleji, než měl, říká ministr Kupka

Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. RegioJet zase tvrdí, že podle testu společnosti by aktivní národní zabezpečovač tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil.
17. 6. 2024Aktualizováno17. 6. 2024, 23:13|

Ministerstvo chce urychlit zavedení ETCS. Systém dokáže zastavit vlak i snížit jeho rychlost

Ministerstvo dopravy chce urychlit zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS na některých tratích. Šéf resortu Martin Kupka (ODS) to řekl v reakci na srážku vlaků v Pardubicích z minulého týdne, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 skončilo v nemocnicích. Zařízení teď využívá asi třetina zhruba z dvoutisícovky lokomotiv. V případě potřeby dokáže zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Dopravci aktuálně v tuzemsku používají starší systém, který lidské chybě nedokáže zcela zabránit.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024, 20:19|

Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.
6. 6. 2024|

Expres projel návěstidlo zakazující jízdu. Inspekce vyšetřuje, zda šlo o závadu, nebo chybu

Osobní expres společnosti RegioJet při nehodě v Pardubicích projel návěstidlo zakazující jízdu. Uvedla to Drážní inspekce. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje. Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost, je sice v pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, sdělila mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. V Pardubicích se ve středu večer srazil expres s nákladním vlakem. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 dalších skončilo v nemocnicích.
6. 6. 2024Aktualizováno6. 6. 2024, 14:22|

V Pardubicích skončila modernizace železničního uzlu. Začaly opravy nádražní budovy

Správa železnic (SŽ) dokončila v Pardubicích modernizaci železničního uzlu za sedm miliard korun bez DPH. Práce trvaly od září 2020. Zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování páté platformy. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty. Vznikla také nová zastávka Pardubice centrum a železniční lávka. SŽ v pátek zároveň zahájila rekonstrukci hlavní nádražní budovy za jednu miliardu korun.
31. 5. 2024Aktualizováno31. 5. 2024, 14:26|

Nehod na přejezdech stále přibývá. Bezpečnost železnice má zvýšit evropský systém

V Česku dál přibývá nehod na železničních přejezdech, přestože Drážní úřad a Správa železnic (SŽ) investují do jejich většího zabezpečení. V letošním lednu se na nich ve srovnání se stejným měsícem před rokem stalo skoro dvojnásobně více nehod.
15. 2. 2024|

Železniční nehodu u Poříčan zavinil strojvedoucí, uvedla Drážní inspekce

Vykolejení lokomotivy a dvou cisteren nákladního vlaku v říjnu 2022 na koridoru u Poříčan na Nymbursku zavinil podle závěrečné zprávy Drážní inspekce (DI) strojvedoucí, projel návěsti Stůj. Škoda dosáhla téměř 33 milionů korun, prvotní odhady z místa uváděly čtyři miliony korun. Při nehodě se zranil strojvedoucí, který vlak řídil a jeho kolega ve výcviku. Trať byla téměř dva dny neprůjezdná.
2. 2. 2024|

Začala modernizace železnice mezi Karlštejnem a Berounem. Vlaky budou jezdit po jedné koleji

Na trati mezi Karlštejnem a Berounem začala rozsáhlá rekonstrukce, která potrvá až do roku 2026. Stavbaři kompletně zmodernizují více než sedmikilometrový úsek, což si vyžádá omezení provozu. Díky rekonstrukci se zvýší traťová rychlost a cestování by mělo být pohodlnější. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Elektrizace železnic Praha a Swietelsky Rail CZ, hodnota zakázky je téměř 2,3 miliardy korun bez DPH, řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
21. 11. 2023Aktualizováno21. 11. 2023, 14:15|

ETCS má zabezpečit železnici, mezi Olomoucí a Šumperkem ale zatím komplikuje provoz

Provoz vlaků na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka komplikují časté výpadky evropského zabezpečovacího systému ETCS, kvůli kterým spoje nabírají zpoždění a některé musí být zrušeny. Za část problémů v plynulosti provozu mohou i poruchy vlaků. Na komplikace si stěžují cestující, krajský úřad situaci řeší.
7. 11. 2023|

Na trati z Plzně do Chebu je hotový zabezpečovací systém za miliardu

Správa železnic (SŽ) dokončila na hlavní trati z Plzně do Chebu instalaci zabezpečovacího systému za více než miliardu korun. Celoevropský systém ETCS, který zajišťuje provoz vlaků mezi odlišnými soustavami národních železnic, tak po čtyřech letech výstavby zajišťuje bezpečný provoz na významné části třetího tranzitního koridoru.
2. 11. 2023Aktualizováno2. 11. 2023, 17:41|

Železnice se chystá na provoz s novým zabezpečovacím systémem, z hlavních tratí zmizí řada strojů

Na železnici vrcholí přípravy na jeden z největších přelomů v její novodobé historii. Povinné zavedení evropského vlakového zabezpečovače ETCS vyžene z hlavních tratí velkou část stávajících vozidel. Má to platit od začátku roku 2025, výrazně dřív než v okolních zemích. Dopravci si stěžují, Správa železnic i ministerstvo ale na termínu trvají a nabízejí jen dílčí ústupky.
12. 8. 2023|

Rychlé vlaky na zmodernizované trati nečekaně nouzově brzdí zabezpečovací systém

Vlaky na zmodernizované trati mezi Olomoucí a Šternberkem výrazně zrychlily. Železničáři ji zprovoznili v zimě. Od té doby tu ale řeší i komplikace. Jde o nouzové brzdění vlaků. Podle Správy železnic to souvisí se zabezpečovacím systémem ETCS.
16. 6. 2023|

Zabezpečovací systém ETCS má hlídat vlaky, přitom se dopustil chyby

Správa železnic řeší nečekanou nepříjemnost s vlakovým zabezpečovačem ETCS (European Train Control System). Má být spolehlivý, podle zjištění České televize ale v polovině ledna udělalo zařízení na jedné z lokomotiv zásadní chybu, když málem vlak pustilo opačným směrem. Stát přitom už několik let avizuje, že ETCS bude na hlavních koridorech povinné.
11. 4. 2023|

Uplynulé desetiletí českou železnici proměnilo, mizejí malé motoráky i koženky. Zrychlení ale nepřišlo

Desetiletí uplynulo od doby, kdy začal velký přerod české železnice z hlediska vozového parku. Po dlouhé době ustrnutí, kdy provoz závisel na starých „koženkových“ vagonech a zcela nevhodných malých motorových vozech, začaly přicházet zcela nové a koncepčně moderní vlaky. Loni oslavily deset let od svého schválení k provozu motorové jednotky Regio Shark, letos budou mít první kulatiny Regio Pantery, které významně proměnily podobu cestování osobními vlaky na elektrizovaných tratích.
20. 2. 2023|

Vlaky na hlavních koridorech má hlídat systém zabezpečení ETCS. Vyjde na desítky miliard

Přípravy velké změny na české železnici pokračují. Na dvou hlavních koridorech by měly za dva roky jezdit jen vlaky vybavené evropským zabezpečovacím zařízením známým jako ETCS. Bude to stát desítky miliard, ministerstvo dopravy navzdory vysokým nákladům s termínem dál počítá.
29. 12. 2022|

ČD Cargo převzalo poslední modernizovanou lokomotivu se zabezpečením ETCS

Nákladní železniční dopravce ČD Cargo převzal poslední ze 78 lokomotiv, které mu dovybavila ČD Telematika evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Provoz vlaků pod dohledem ETCS bude v Česku ve větším rozsahu zahájen od roku 2025, hlavně na páteřních koridorových tratích. Poslední lokomotivu z tříleté zakázky za několik stovek milionů korun převzal dopravce v Plzni, protože vozidla testuje na koridoru Cheb–Plzeň, kde už Správa železnic (SŽ) vybavila zabezpečovací elektronikou také trať, řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
1. 11. 2022Aktualizováno1. 11. 2022, 19:14|

První vysokorychlostní trať v Evropě se otevřela před 45 lety. Dnes jsou jich desítky, téměř všechny na bývalém Západě

Vysokorychlostní železnice v Evropě slaví „půlkulaté“ výročí. První úsek trati pro rychlost nad 230 kilometrů za hodinu byl zprovozněn před 45 lety v Itálii. Za tu dlouhou dobu se síť rychlodrah rozrostla na tisíce kilometrů, rozsáhlé funkční vysokorychlostní sítě mají kromě Itálie také Francie, Španělsko a Německo. Další země mají jednotlivé tratě – ale zatím jsou to jen státy někdejšího Západu. Na východ od bývalé železné opony se jezdí přes 230 kilometrů za hodinu jedině v Rusku. Česko po desítkách let diskusí a přešlapování zahájilo faktickou přípravu stavby rychlodrah v minulém desetiletí.
24. 2. 2022|

Začíná přestavba tratě mezi Uničovem a Šumperkem, do prosince ji budou obsluhovat autobusy

Desetiměsíční výluka čeká od úterý cestující na trati mezi Šumperkem a Uničovem. Železnice zde projde velkou opravou a elektrizací. Dělníci budou opravovat také zastávky, které budou nově bezbariérové. Rekonstrukce za tři miliardy korun navazuje na opravenou železnici mezi Uničovem a Olomoucí. Půjde o první regionální trať v zemi, kde bude fungovat zabezpečovací systém ETCS.
14. 2. 2022Aktualizováno14. 2. 2022, 19:47|

Drážní provoz u Domažlic řídí na dálku dispečer, zabezpečení tratí je mnohaleté téma

Provoz na trati u obce Milavče, kde se ve středu srazily dva vlaky, řídí na dálku dispečer, trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na uvedené trati však není.
4. 8. 2021Aktualizováno4. 8. 2021, 22:14|

Na trati plánujeme systém ETCS, říká k nehodě na Chodsku šéf Správy železnic

Správa železnic po středeční nehodě vlaků v západních Čechách neidentifikovala problém na zařízení trati, tvrdí generální ředitel Jiří Svoboda. Poukázal na to, že i na méně zabezpečených tratích se jezdí bez nehod, přičemž infrastrukturu stále ovlivňuje lidský faktor. Česko se dle Svobody vydalo cestou systému ETCS, který má bezpečnost na železnicích zajistit. Plnou premiéru by měl mít na jaře 2023, řekl v Interview ČT24.
4. 8. 2021|

Dráhy objednaly 33 nových motoráků z Polska, budou jezdit ve středních i jižních Čechách

České dráhy uzavřely rámcovou smlouvu na 160 motorových jednotek s polským výrobcem PESA. Závazně zatím objednaly 33 motoráků za necelé tři miliardy korun. Dopravce plánuje nové vlaky nasadit ve středních, východních a jižních Čechách, kde nahradí jedny z nejstarších vozidel, které dnes u drah jezdí.
26. 2. 2021|

Na trať mezi Olomoucí a Šternberkem se opět vrátily vlaky. Pojedou až 160kilometrovou rychlostí

Po víc než devítiměsíční výluce vyjely na zmodernizovanou železniční trať mezi Olomoucí a Šternberkem opět vlaky. Traťový úsek byl elektrizován a dělníci opravili výpravní budovy ve Šternberku a Bohuňovicích. Příští rok opraví navazující úsek mezi Šternberkem a Uničovem. Rychlost vlaků se díky modernizaci zvýší až na 160 kilometrů za hodinu.
22. 12. 2020|

Na železnici se v červenci stalo nejvíce nehod za dobu vedení měsíčních statistik

Uplynulý červenec byl na železnici co do počtu incidentů nejhorším kalendářním měsícem minimálně od roku 2015, odkdy jsou dostupné statistiky za jednotlivé měsíce. Drážní inspekce řešila 135 mimořádných událostí, což je skoro o třetinu více než v předchozím měsíci. Zvýšil se i počet nehod na přejezdech. Nehody přibývají v posledních letech pravidelně. Stát chce kvůli tomu navýšit investice do zabezpečení a také zpřísnit kontroly strojvůdců.
3. 8. 2020|

Stát zabezpečí tratě, ale i vozidla. Na vlakovou část ETCS slíbil Havlíček dvě miliardy ročně

Stát počítá s tím, že podpoří až dvěma desítkami miliard pořízení vlakové části evropského zabezpečovače do kolejových vozidel. Dopravci zatím do těchto zařízení investovali sami, České dráhy však kvůli vysokým nabídkovým cenám zrušily většinu tendrů, které vypsaly. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) bude jeho úřad na vlakovou část ETCS dávat dvě miliardy ročně, na traťovou dalších pět miliard ročně přinejmenším do roku 2030.
29. 7. 2020|