TÉMA

ETCS

Stát přispěl na vybavení vlaků systémem ETCS miliardy, rozšíří se na další tratě

Správa železnic za uplynulého půl roku zavedla zabezpečovací systém ETCS na dvanáct set kilometrů tratí a dopravci vybavili palubními jednotkami 1981 vozidel, ministerstvo dopravy na ně dopravcům přispělo 10,5 miliardy korun, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Denně podle něho vyjede s ETCS 1600 vlaků.
30. 6. 2025|

Od neděle pojedou vlaky podle nového jízdního řádu

V neděli začne na železnici v Česku platit upravený jízdní řád Českých drah (ČD). Regionální vlaky podle něj budou jezdit do poloviny prosince. Změny se dotknou většiny krajů a dopravce k nim přistoupil na základě požadavků krajských samospráv či Správy železnic, uvedl mluvčí ČD Petr Pošta. Téměř beze změn podle něj pojedou vlaky v Praze, Středočeském, Libereckém a Ústeckém kraji.
14. 6. 2025|

ETCS při projetí návěstidla v Letovicích fungovalo, uvedla inspekce

V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Není ale jisté, který a jakým způsobem. Vladimír Říha z Centra techniky a diagnostiky Správy železnic České televizi řekl, že strojvedoucí zřejmě zvolil funkci potlačení ETCS.
6. 6. 2025Aktualizováno6. 6. 2025|

Vlak projel návěstidlem na trati zabezpečené ETCS v Letovicích, včas zastavil

V Letovicích na Blanensku vpodvečer projel vlak návěstidlem na trati s jednotným evropským zabezpečovačem ETCS. Včas zastavil a nikomu se nic nestalo, řekl generální inspektor z Drážní inspekce Jan Kučera. Podle něj ale jde o alarmující situaci, musel pochybit člověk.
5. 6. 2025Aktualizováno5. 6. 2025|

Tragické nehodě vlaku v Pardubicích by už nyní dokázal zabránit systém ETCS

Policie ani Drážní inspekce stále neuzavřely případ tragické srážky vlaků v Pardubicích. Od neštěstí, při kterém zemřely čtyři ženy a sedmadvacet lidí se zranilo, uplynul rok. U nehody zasahovaly desítky záchranářů. Souprava dopravce RegioJet se střetla s nákladním vlakem, když strojvedoucí rychlíku projel návěstidlo na červenou. Zabezpečovací systém tehdy na trati fungoval jen zčásti. Dnes už by se na železničním uzlu Pardubice podle Správy železnic podobná událost nemohla stát díky fungujícímu systému ETCS.
5. 6. 2025|

Za čtvrt roku zabránil systém ETCS velkým škodám. Měl ale i velký výpadek

Nový zabezpečovací systém na železnici ETCS má za sebou v tuzemsku čtvrt roku fungování. Na tratích, kde ho strojvedoucí povinně zapínají, zatím žádný z nich neprojel na červenou. Systém navíc už prokazatelně zabránil velkým škodám, má ale za sebou i jeden masivní výpadek. Drobná přerušení automaticky zastavují asi jeden spoj ze sta.
12. 5. 2025|

Výpadek ETCS zkomplikoval provoz vlaků

Železniční provoz na koridorových tratích v Česku komplikoval od sobotního rána asi šest hodin rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky byl příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Závadu se podařilo odstranit kolem 10:45.
15. 3. 2025Aktualizováno15. 3. 2025|

První část rychlotrati z Brna do Přerova vyjde na 6,7 miliardy

Modernizaci první části železniční trati z Brna do Přerova, úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem, provedou firmy Strabag Rail, Eurovia CZ a Porr. Podaly nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun. Stavba by měla začít letos v květnu, dokončení se plánuje koncem roku 2028. Na přibližně desetikilometrovém úseku přibude druhá kolej, vlaky tu zrychlí ze 100 na 200 kilometrů v hodině.
7. 3. 2025|

Železničáři chtějí letos zlepšit zabezpečení 150 přejezdů

Správa železnic chce letos opravit na 150 přejezdů a zlepšit tak jejich bezpečnost. Fatálních nehod ubývá, během ledna jich bylo o polovinu méně než před rokem. Snížit počet srážek by mohl pomoci i zabezpečovací systém ETCS – jako na začátku týdne ve Studénce na Novojičínsku. Řidič tam vjel do kolejiště na červenou, systém ale dokázal blížící se vlak včas zastavit.
5. 2. 2025|

Na trať mezi Prahou a Českou Třebovou mohou už jen vlaky s ETCS

Železniční trať mezi stanicemi Praha-Běchovice a Česká Třebová přešla do výhradního provozu se zabezpečením ETCS. Zabezpečovací systém je tak aktuálně asi na 620 kilometrech tratí v České republice. Kromě vyšší bezpečnosti dopravy má umožnit také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. Systém se v minulosti potýkal s výpadky spojení mezi vlakovou a traťovou částí, důsledkem je pak zastavení vlaku. Vlaky s ETCS mívají i problémy při nízkých teplotách.
22. 1. 2025|

Radiožurnál: Vlaky s ETCS zastavují při nízkých teplotách

Vlaky vybavené železničním zabezpečovačem ETCS mají problém při nízkých teplotách. Pokud se rychloměr lokomotivy obalí sněhem a náledím, chová se jako rozbitý. Systém vlak následně zastaví a spoje se kvůli tomu zpožďují. Komplikace se objevují zejména v okolí České Třebové, potvrdilo Českému rozhlasu-Radiožurnálu ministerstvo dopravy a České dráhy (ČD). Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by náprava měla trvat maximálně tři měsíce.
14. 1. 2025|

Na trati u Hodonína platí výluka, některým vlakům tam chybí nově povinné ETCS

Evropský systém zabezpečení ETCS je od středy povinný na dalším koridoru – a to napříč Moravou a Slezskem, od Břeclavi přes Přerov do Bohumína. Novinka má zabránit případným nehodám. Zatím ale některým lidem cestování komplikuje. Společnost Arriva totiž ve vlacích vybavení nemá a bez něj na koridor nesmí. Mezi Hodonínem a Rohatcem tak platí osmiměsíční výluka.
8. 1. 2025|

Zavádění ETCS komplikuje lokální dopravu

Zavádění železničního zabezpečovacího systému ETCS komplikuje cestování některými lokálními spoji. České dráhy nemají dostatek vlaků vybavených touto technologií, takže například na trati do Moravské Třebové musejí cestující několikrát přesedat – situace je složitá především ve špičkách. Provizorium má trvat minimálně půl roku.
22. 12. 2024|

Zabezpečovací systém ETCS je dle Správy železnic připraven na provoz

Končí testování evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici. Od ledna ho povinně budou používat strojvedoucí na víc než šesti stech kilometrech tratí. Systém dokáže soupravu sám zastavit kvůli bezpečnosti, ale občas také technickým chybám. Ty zatím nemůžou stoprocentně vyloučit železničáři ani dopravci. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda však ujišťuje, že systém je na provoz připraven dostatečně. Ministerstvo dopravy se i přesto připravuje na krizové scénáře.
19. 12. 2024|

Správa železnic má příští rok na investice rekordní sumu

Správa železnic (SŽ) ze svého rozpočtu na příští rok vyčlenila na investice 39,3 miliardy korun, dosud nejvíce. Loni to bylo 37,5 miliardy. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy pak na rekonstrukce nádražních budov, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
21. 11. 2024|

Když není ETCS ani starý systém. Odbory se bojí zhoršení bezpečnosti na železnici

Svaz odborářů služeb a dopravy má obavy ze zhoršení bezpečnosti na železnici. Podle něj se to může stát na nově modernizovaných tratích. Strojvůdcům na nich chybí dosavadní systém zabezpečení, zároveň tam ale ještě není v provozu nový systém ETCS. Oba mají omezit situace, kdy strojvedoucí projedou návěstidlo na červenou. Jen loni takto chybovali víc než 130krát.
24. 10. 2024|

Jsme ve finální fázi, řekl Kupka k zavádění zabezpečovače ETCS

Jsme po několika měsících intenzivního testování, uvedl k pokračování přípravy na zavádění nového evropského zabezpečovače železniční dopravy ETCS ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V režimu ETCS již od začátku srpna fungují ty úseky, na kterých jsou zaškolení strojvedoucí, a zároveň je systémem vybaveno vozidlo, vysvětlil Kupka. Ve výhradním režimu pak další úseky zavedou ETCS od ledna 2025. Toto opatření znamená významný posun a přináší vyšší bezpečnost, zdůraznil ministr.
5. 8. 2024Aktualizováno5. 8. 2024|

Na vybraných tratích se začne jezdit pod dohledem evropského vlakového zabezpečovače

Železniční dopravci jsou kvůli novému opatření Drážního úřadu od srpna povinni jezdit na některých vybraných tratích pod dohledem ETCS ( jednotný celoevropský zabezpečovací systém). Výhradní provoz s tímto zabezpečovačem pak má začít na 1260 kilometrech koridorových tratí od ledna příštího roku. Předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych v pořadu Události, komentáře uvedl, že na srpnové spuštění jsou připraveny České dráhy, zatímco ostatní dopravci spíše vyčkávají.
1. 8. 2024Aktualizováno1. 8. 2024|

Vlak RegioJetu jel před srážkou rychleji, než měl, říká ministr Kupka

Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. RegioJet zase tvrdí, že podle testu společnosti by aktivní národní zabezpečovač tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil.
17. 6. 2024Aktualizováno17. 6. 2024|

Ministerstvo chce urychlit zavedení ETCS. Systém dokáže zastavit vlak i snížit jeho rychlost

Ministerstvo dopravy chce urychlit zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS na některých tratích. Šéf resortu Martin Kupka (ODS) to řekl v reakci na srážku vlaků v Pardubicích z minulého týdne, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 skončilo v nemocnicích. Zařízení teď využívá asi třetina zhruba z dvoutisícovky lokomotiv. V případě potřeby dokáže zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Dopravci aktuálně v tuzemsku používají starší systém, který lidské chybě nedokáže zcela zabránit.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024|

Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.
6. 6. 2024|

Expres projel návěstidlo zakazující jízdu. Inspekce vyšetřuje, zda šlo o závadu, nebo chybu

Osobní expres společnosti RegioJet při nehodě v Pardubicích projel návěstidlo zakazující jízdu. Uvedla to Drážní inspekce. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje. Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost, je sice v pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, sdělila mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. V Pardubicích se ve středu večer srazil expres s nákladním vlakem. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 dalších skončilo v nemocnicích.
6. 6. 2024Aktualizováno6. 6. 2024|

V Pardubicích skončila modernizace železničního uzlu. Začaly opravy nádražní budovy

Správa železnic (SŽ) dokončila v Pardubicích modernizaci železničního uzlu za sedm miliard korun bez DPH. Práce trvaly od září 2020. Zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování páté platformy. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty. Vznikla také nová zastávka Pardubice centrum a železniční lávka. SŽ v pátek zároveň zahájila rekonstrukci hlavní nádražní budovy za jednu miliardu korun.
31. 5. 2024Aktualizováno31. 5. 2024|

Nehod na přejezdech stále přibývá. Bezpečnost železnice má zvýšit evropský systém

V Česku dál přibývá nehod na železničních přejezdech, přestože Drážní úřad a Správa železnic (SŽ) investují do jejich většího zabezpečení. V letošním lednu se na nich ve srovnání se stejným měsícem před rokem stalo skoro dvojnásobně více nehod.
15. 2. 2024|
Načítání...