Po nedělní srážce dvou vlaků nedaleko Bratislavy skončilo v nemocnicích 79 lidí. Nejtěžší zranění utrpěli tři cestující s poraněními hrudníku a břicha, šedesát lidí se zranilo lehce, oznámili záchranáři. Podle ministra zdravotnictví Kamila Šaška jsou všichni pacienti z nehody mimo ohrožení života, v největší bratislavské nemocnici zůstává třináct lidí. Slovenská policie oznámila, že srážku vyšetřuje jako obecné ohrožení.
Slovenský ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok (Hlas) po nehodě hovořil o jedenácti hospitalizovaných a desítkách lehce zraněných. Ve vlacích o nedělní dopravní špičce podle šéfa správce železniční infrastruktury ŽSR Ivana Bednárika dohromady cestovalo 1020 lidí, zejména studentů. Šutaj Eštok dříve uváděl osm set cestujících.
„Těch zranění je nakonec větší množství, než se ještě večer předpokládalo, byť převážná většina byla lehčího rázu,“ konstatoval zpravodaj ČT na Slovensku Jan Šilhan. „I podle cestujících, se kterými měl náš štáb možnost mluvit ještě večer, měla minimálně část lidí zlomeniny nosu či dalších částí těla, minimálně jedna z nich měla poměrně vážné pohmožděniny v oblasti hlavy či hrudníku a břicha.“ Ministr zdravotnictví Šaško řekl, že dva nejvážněji zranění jsou mladí lidé.
České ministerstvo zahraničí nemá informace o tom, že by se ve vlacích v době nehody nacházeli čeští občané, dodal Šilhan.
Neštěstí se stalo u nádraží ve městě Pezinok. Z vyjádření šéfa správce železniční infrastruktury Ivana Bednárika krátce po nehodě vyplynulo, že jeden z vlaků projel na červenou a druhá souprava, byť brzdila, do něj ve velké rychlosti zezadu narazila.
Úsek, v kterém se nehoda stala, patří k nejmodernějším v zemi a je opatřený evropským systémem zabezpečení jízdy vlaků (ETCS), který je schopen vlak v případě nebezpečí i zastavit. „Tato trať tímto systémem byla opatřena, nicméně jedna ze souprav – konkrétně ta první jakožto účastník nehody – tímto systémem vybavena nebyla,“ uvedl zpravodaj ČT.
Tragičtějším následkům srážky zabránil podle Bednárika právě zabezpečovací systém v jedné z lokomotiv a pohyb druhé soupravy.
Bednárik uvedl, že osobní vlak bez ETCS vyjel ze stanice v Pezinku na červenou a dosáhl rychlosti šedesát až sedmdesát kilometrů v hodině. Následně do něj zezadu narazil dálkový vlak z Košic, který s využitím systému ETCS před kolizí brzdil. „Máme velké štěstí, že překážka na trati byla v pohybu,“ řekl Bednárik.
Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) uvedla, že nehoda by se pravděpodobně nestala, pokud by systémem ETCS byly vybaveny oba uvedené vlaky. Úřady vybídla k tomu, aby podobně jako Česko vypracovaly harmonogram, na jehož základě by na moderních tratích mohly nově jezdit pouze vlaky s ETCS.
Fico odmítl demisi ministra, chce konec šéfa drah
Premiér Robert Fico (Smer) řekl, že ministr dopravy Jozef Ráž mu nabídl svou funkci. Fico dal ale najevo, že jeho odchod na rozdíl od opozice nechce.
Podle šéfa nejsilnějšího opozičního hnutí Progresívne Slovensko Michala Šimečky by v normální zemi ministr dopravy okamžitě podal demisi, bez ohledu na příčiny vlakové nehody. Šimečka zároveň odmítl Ficův postoj, podle něhož kritici mají počkat na závěry vyšetřování.
Premiér ovšem požaduje odvolání členů vedení národního vlakového dopravce ZSSK. Právě vlaky ZSSK se v neděli srazily.
Říjnová srážka a incident z minulého týdne
Během několika týdnů jde o druhou srážku vlaků na Slovensku. Při říjnové kolizi dvou rychlíků na východním Slovensku utrpěly zranění desítky lidí. Soupravy se tehdy nedaleko Rožňavy srazily v místě, kde se trať u železničního tunelu zužuje do jedné koleje. Podle dřívějších informací jeden ze strojvůdců zastavil vlak později, než měl, a do tohoto rychlíku narazila souprava, která jela v opačném směru.
Podle listu Hospodárske noviny minulý týden hrozila u Bratislavy podobná srážka dvou vlaků jako ta víkendová, včetně rychlíku českého soukromého dopravce RegioJet. Mluvčí RegioJetu Lukáš Kubát v pondělí incident potvrdil, stal se minulý pátek v obvodu stanice Bratislava-Rača. Ta podle něj není pod dohledem ETCS. „Našemu vlaku vjel do cesty osobní vlak, náš strojvůdce naštěstí stihl včas zabrzdit,“ popsal.
Generální ředitel ZSSK Peter Helexa odmítl, že by nedělní nehoda znamenala systémový problém na železnici. Helexa ještě před výzvou Fica k odvolání vedení ZSSK uvedl, že podnik pracuje na instalaci zařízení ETCS do dalších vlaků. Oba strojvedoucí z nedělní kolize označil za zkušené pracovníky.


