Lidskou chybu může eliminovat ETCS, říká Kupka. Na trati, kde se srazily vlaky, ještě není

37 minut
Události, komentáře: Debata o bezpečnosti na železnici
Zdroj: ČT24

„Platí, že lidský faktor hraje na železnici roli. Co lehce utlumuje lidský faktor, je skutečně až systém ETCS,“ uvedl ke čtvrteční nehodě rychlíku s osobním vlakem v Událostech, komentářích náměstek generálního ředitele pro provozuschopnost ze Správy železnic Karel Švejda. Význam ETCS pro předcházení lidskému pochybení vyzdvihl v debatě moderované Danielem Takáčem ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS).

Na trati mezi Zliví a Dívčicemi na Českobudějovicku se ve čtvrtek brzy ráno čelně srazil rychlík s osobním vlakem. Záchranáři po srážce ošetřili 47 lidí, čtyři z nich utrpěli těžká zranění. Policie zahájí trestní řízení pro podezření ze spáchání obecného ohrožení. Předběžná škoda je vyčíslena na 150 milionů korun. Podle Kupky je zatím nejpravděpodobnější příčinou nehody projetí návěstidla v poloze „stůj“ v případě rychlíku.

„Dosavadní zabezpečení české železnice je postaveno na signalizaci a na velké časti tratí na takzvaném barvičkovači, kdy se stav té návěsti promítá do kabiny strojvedoucího. Ale dosud jsme neměli žádné zabezpečení, které by dokázalo samočinně vlak zastavit a předcházet možné srážce,“ řekl Kupka s tím, že samočinně zabránit srážce vlaků a předcházet tak lidskému pochybení může teprve moderní evropský zabezpečovač ETCS, který ve výhradním provozu funguje od letošního ledna na více než šesti stech kilometrech hlavních koridorových tratí. Na trati, kde ve čtvrtek k nehodě došlo, však systém ETCS nebyl.

Trať byla podle Švejdy vybavena standardním zabezpečením, které bylo dle něj funkční. Také Švejda označil za pravděpodobnou příčinu nehody lidské selhání. „Správa železnic den co den vypravuje v průměru deset tisíc vlaků. Tím chci říct, že systém je nastavený správně. Ano, někdy bohužel, tak jako k tomu došlo pravděpodobně dnes, dojde k lidskému selhání, uvidí se, z jaké příčiny,“ sdělil náměstek.

Rostoucí počet přejetí návěstí na červenou

Ke dvěma nehodám s mnoha zraněnými došlo v nedávné době také na Slovensku. „Takové nehody se budou opakovat, pokud neseženeme zdroje, které nám umožní rozumně a s péčí řádného hospodáře investovat peníze tak, abychom do budoucna takovým nehodám zabránili,“ uvedl generální ředitel Železnic Slovenské republiky a bývalý šéf Českých drah Ivan Bednárik, o kterém se v médiích spekuluje, že by mohl být příštím českým ministrem dopravy. Podle něj bude potřeba zpracovat hloubkovou analýzu, proč k takovým událostem dochází. Poukázal totiž také na skutečnost, že počet průjezdů vlaků „na červenou“ se letos zvýšil.

Trend rostoucího počtu projetých návěstidel na znamení „stůj“ potvrdil také Kupka. „Teď se opravdu ocitáme v nějaké naší vlastní úvaze, co by to mohlo zapříčinit. Jestli je to obecně menší pozornost, kterou ti strojvedoucí věnují trati před sebou, jestli je to třeba to, že jsme obecně roztěkanější vlivem různých podnětů a elektronických zařízení,“ zamýšlí se ministr v demisi. „Věc, kterou jsme letos zaznamenali a kterou jsme také poměrně razantně postihli, byl strojvedoucí, který si během jízdy hrál s mobilem nebo mu věnoval zjevně větší pozornost, než by odpovídalo povaze jeho práce,“ dodal.

3 minuty
Události: Zabezpečení českých železnic
Zdroj: ČT24

Švejda podotkl, že v mnoha případech došlo k přejetí návěstidla „na červenou“ pouze o „metr, o dva, o tři“. Příčinami relativně vysokého počtu takových případů si není jistý. „Je to podobný rébus jako u mimořádných událostí na přejezdech s řidiči osobních aut, přestože investujeme mnohamiliardové částky do zvýšení bezpečnosti, tak ve finále počet mimořádných událostí stagnuje, ale neroste. Mám za to, že to je spojené s celkovou rychlostí, menší pozorností, i řidičů osobních automobilům,“ míní Švejda, podle kterého je nejsprávnější cesta na co největší sít instalovat ETCS. Za „věc, na kterou je logické se zaměřit“, považuje ETCS také Kupka.

Faktor přípravy strojvedoucích

Bednárik však upozornil také na další aspekty zlepšování bezpečnosti železniční dopravy, a to zejména přípravu strojvedoucích na výkon svého povolání. „Historicky jsme začali přivírat oči při výcviku strojvedoucích, protože jich byl nedostatek. (…) V Česku je pětadvacet školicích středisek, které nejsou metodicky řízené, jinými slovy, nemám jistotu, že každý absolvent kurzu, který trvá dneska čtyři měsíce, je dostatečně připravený na to, aby mohl sednout do osobního vlaku a ručit za životy,“ uvedl Bednárik.

Kromě toho upozornil také na složitost předpisů. „Dopravní předpisy jsem se svého času zkoušel nastudovat – to je prostě nemožné. Takže zjednodušit a soustředit se na vzdělávání. Toto se dá udělat rychle a zkusit to uchopit tak, aby to fungovalo, jako to funguje v jiných evropských státech,“ vyzval.

Podle Kupky jsou již v tomto směru jisté kroky činěny. Poukázal na využívání trenažerů při výcviku budoucích strojvedoucích, ale připustil, že je na místě do budoucna sjednocovat přístupy ke školení. Důležité je dle něj ale také omezování vnějších vlivů, které mohou strojvedoucí rušit. „Aby všechno fungovalo správně a zatěžovalo strojvedoucího co nejméně, tak je potřeba zlepšit organizace všech různých rovin železničního provozu,“ řekl Kupka, podle kterého je potřeba, aby byly v dobrém stavu samotné soupravy a neodváděly pozornost strojvedoucího někam jinam a aby na železniční síti vznikalo co nejméně neobvyklých jevů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Poptávka po dobrovolnících v nemocnicích čím dál víc roste

Nemocnice mají stále větší zájem o dobrovolníky. V Česku jich jsou skoro čtyři tisíce. Poskytují podporu především pacientům s vážnými diagnózami. Jde o důležitou psychologickou pomoc zvlášť v čase adventu, kdy na léčené lidi doléhá samota. Dobrovolníci jim věnují pozornost a podle primářky oddělení dlouhodobé lůžkové péče v mělnické nemocnici Ireny Závadové přispívají k uzdravení. I proto ministerstvo zdravotnictví podporuje podobné programy. V posledních letech počet pomáhajících mírně roste, ale stále nedosahuje množství z roku 2018, kdy jich bylo přes 5,5 tisíce.
před 1 hhodinou

Objem hypoték v listopadu klesl

Banky a stavební spořitelny v Česku poskytly v listopadu hypotéky za 37,1 miliardy korun, což je proti říjnu pokles o čtyři procenta. Nové úvěry bez refinancování klesly podobně na 28,1 miliardy korun. Průměrné úrokové sazby nových úvěrů zůstaly na říjnových 4,48 procenta. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
před 1 hhodinou

Čeští zbrojaři mají za sebou úspěšný rok

Řada firem českého obranného a bezpečnostního průmyslu letos pravděpodobně dosáhne svých nejlepších výsledků ve výrobě i tržbách. Pomáhá jim válka na Ukrajině a rostoucí obranné výdaje států. Už nyní řada společností produkuje na hraně kapacit, přestože je v uplynulých letech navyšovaly.
před 2 hhodinami

Agrofert se podle soudu nemohl ucházet o veřejné zakázky, když byl Babiš premiérem

Střet zájmů Andreje Babiše (ANO) v době jeho prvního premiérského působení znemožňoval firmám z koncernu Agrofert nejenom přijímat dotace, ale také ucházet se o zakázky malého rozsahu z veřejných zdrojů. Plyne to z rozsudku Nejvyššího správního soudu (NSS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se v Bruselu setkal s von der Leyenovou, řešili i Ukrajinu

Designovaný premiér Andrej Babiš (ANO) přijel do Bruselu na své první setkání s předsedkyní Evropské komise (EK) Ursulou von der Leyenovou od svého současného jmenování do funkce. Šéfka EK ocenila Babišovu podporu posilování konkurenceschopnosti Evropy. Schůzku označila za dobrou a uvedla, že diskutovali také o posilování Kyjeva na cestě k míru v rusko-ukrajinské válce. O produktivní schůzce hovořil i předseda unijních summitů António Costa.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Vojenská policie zasahuje kvůli sbírce na drony v projektu Nemesis

Vojenská policie zasahovala ohledně sbírky na drony v projektu Nemesis. Mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala to potvrdil a uvedl, že trestní věc se nachází teprve ve stadiu prověřování a že policie nezahájila žádné stíhání. Sbírku na drony organizuje spolek Skupina D, jehož čestným předsedou je náčelník generálního štábu Karel Řehka. K zakladatelům spolku patří herec Ondřej Vetchý, bezpečnostní analytik Milan Mikulecký a podnikatel a investor Jan Veverka.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Menší porodnice se přetahují o rodičky ve snaze zachránit provoz

Některé menší porodnice se snaží zaujmout a přitáhnout budoucí matky právě k sobě. Tím by přibrzdily pokles počtu „svých“ novorozenců a udržely si šance na zachování provozu. Zkoušejí to i v Českém Krumlově, kde počet narozených dětí za poslední čtyři roky klesl o třetinu. Nemocnice proto nyní lákala budoucí rodičky prohlídkou všech prostor porodnice, včetně novorozeneckého koutku. V Česku skončily porodnice ve Stodu (2023), v Ivančicích (2024) a Prachaticích (2025). S koncem roku přibude na seznam i ta v Rychnově nad Kněžnou.
před 11 hhodinami

Pražští zastupitelé schválili rozpočet. Hřib a Pospíšil rezignovali z rady

Pražští zastupitelé na čtvrtečním zasedání schválili návrh rozpočtu města na rok 2026. Odhlasovali si také personální změny v radě. Z té odcházejí náměstci primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) a Zdeněk Hřib (Piráti), který zůstává v čele dozorčí rady pražského dopravního podniku a pražským zastupitelem. Zastupitelé také schválili převod 600 milionů korun Kongresovému centru Praha. Rozhoduje se i o směně pozemků pro Střední odbornou školu civilního letectví.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...