ETCS při projetí návěstidla v Letovicích fungovalo, uvedla inspekce

3 minuty
Události: Vlaky se v Letovicích zastavily 53 metrů od sebe
Zdroj: ČT24

V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Není ale jisté, který a jakým způsobem. Vladimír Říha z Centra techniky a diagnostiky Správy železnic České televizi řekl, že strojvedoucí zřejmě zvolil funkci potlačení ETCS.

Drážní inspekce bude mimořádnou situaci podle Kučery vyšetřovat několik dnů či týdnů. Poté zveřejní zprávu, z níž vyplyne i poučení, co by se případně mělo změnit, aby se situace neopakovala. Inspektoři budou mimo jiné zjišťovat, zda vlak nakonec zastavil strojvůdce, nebo systém ETCS, který má fungovat jako pojistka, když selže člověk a situace hrozí srážkou.

Zatím převažuje názor, že strojvedoucí sám snížil funkci ETCS, což technologie umožňuje, pokud vlak jede rychlostí nižší než čtyřicet kilometrů v hodině. Komunikace s centrální jednotkou ETCS ale zůstala podle Říhy zachována, tedy i možnost vlak na dálku zastavit. „Došlo v tomto směru velmi pravděpodobně k pochybení obsluhy,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Spěšný vlak vjel na druhou staniční kolej, na které stál rychlík z Prahy do Brna. Vlaky od sebe zůstaly stát 53 metrů. Jelikož oba byly ve stanici, nebylo potřeba cestující evakuovat, vystoupili sami. Jediná škoda – 300 tisíc korun – tak podle Kučery vznikla na výhybce, kterou spěšný vlak takzvaně přeřízl, protože byla nastavená do odbočky pro rychlík.

Systém má omezit dopad lidských chyb

ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. Funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Hardware je instalovaný jak v lokomotivách, tak na tratích.

Systém má omezit dopad lidských chyb, především strojvedoucích, a sjednocuje zabezpečovací technologie na železnici v zemích Evropské unie, což má usnadnit mezistátní cesty vlaků.

Správa železnic spustila fungování ETCS letos postupně v lednu na 622 kilometrech koridorových tratích a také na trati z Olomouce do Uničova. V dalších letech se bude spouštět výhradní provoz ETCS na dalších koridorových tratích i na některých regionálních, které ústí do uzlu na koridorové trati.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 15 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 17 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...