V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Není ale jisté, který a jakým způsobem. Vladimír Říha z Centra techniky a diagnostiky Správy železnic České televizi řekl, že strojvedoucí zřejmě zvolil funkci potlačení ETCS.
ETCS při projetí návěstidla v Letovicích fungovalo, uvedla inspekce
Drážní inspekce bude mimořádnou situaci podle Kučery vyšetřovat několik dnů či týdnů. Poté zveřejní zprávu, z níž vyplyne i poučení, co by se případně mělo změnit, aby se situace neopakovala. Inspektoři budou mimo jiné zjišťovat, zda vlak nakonec zastavil strojvůdce, nebo systém ETCS, který má fungovat jako pojistka, když selže člověk a situace hrozí srážkou.
Zatím převažuje názor, že strojvedoucí sám snížil funkci ETCS, což technologie umožňuje, pokud vlak jede rychlostí nižší než čtyřicet kilometrů v hodině. Komunikace s centrální jednotkou ETCS ale zůstala podle Říhy zachována, tedy i možnost vlak na dálku zastavit. „Došlo v tomto směru velmi pravděpodobně k pochybení obsluhy,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Spěšný vlak vjel na druhou staniční kolej, na které stál rychlík z Prahy do Brna. Vlaky od sebe zůstaly stát 53 metrů. Jelikož oba byly ve stanici, nebylo potřeba cestující evakuovat, vystoupili sami. Jediná škoda – 300 tisíc korun – tak podle Kučery vznikla na výhybce, kterou spěšný vlak takzvaně přeřízl, protože byla nastavená do odbočky pro rychlík.
Systém má omezit dopad lidských chyb
ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. Funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Hardware je instalovaný jak v lokomotivách, tak na tratích.
Systém má omezit dopad lidských chyb, především strojvedoucích, a sjednocuje zabezpečovací technologie na železnici v zemích Evropské unie, což má usnadnit mezistátní cesty vlaků.
Správa železnic spustila fungování ETCS letos postupně v lednu na 622 kilometrech koridorových tratích a také na trati z Olomouce do Uničova. V dalších letech se bude spouštět výhradní provoz ETCS na dalších koridorových tratích i na některých regionálních, které ústí do uzlu na koridorové trati.