Železniční doprava naráží na kapacitní limity

5 minut
Události: Kapacita železnice
Zdroj: ČT24

Ve vlacích mírně ubylo cestujících. Za první pololetí svezly necelých 92 milionů lidí, což je meziročně asi o 900 tisíc méně, vyplývá z předběžných dat ministerstva dopravy, která má Česká televize k dispozici. V nákladní přepravě ukazují opačný trend. Zástupci železničních dopravců říkají, že je limituje kapacita tuzemských tratí, přesto u celoročního součtu pasažérů čekají lepší výsledek.

„My se zejména v oblasti velkých aglomerací potýkáme s tím, že se na koleje takzvaně nevejdeme, a musíme dělat neustálá provozní opatření, samozřejmě ve spolupráci s dispečinkem Správy železnic, takže s dosavadním trendem a výsledky spokojení nejsme,“ uvádí výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců Petr Moravec.

Sdružení upozorňuje, že v posledních letech přibylo jen devětadvacet kilometrů nových tratí. U dálnic to bylo násobně více.

Po čtyřiceti letech například vzniklo nové nádraží v Praze. Na trati mezi Bubny a Stromovkou dělníci pracovali více než dva roky. „Je zde předpoklad, že v rámci ramene Praha–Kladno a zaústění na letiště Václava Havla se to stane koridorem, neboť poptávka po zkapacitnění je již několik let,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. A poptávka se netýká jen Prahy.

„Je to Brno, Ostrava. Ve všech těchto oblastech se potýkáme s tím, že kapacita je nedostatečná, ale Praha absolutně vede,“ uvedl Moravec. Vlakové soupravy jezdí po Česku na více než sedmi tisících kilometrech tratí. Z většiny mají jen jednu kolej. Dva tisíce kilometrů má dvě dráhy, pětašedesát kilometrů je vícekolejných.

Jaké jsou možnosti zlepšení

Místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO) vyzdvihl možný přínos vysokorychlostních tratí. „Ono se to nezdá, ale na příkladu východních Čech – budoucí vysokorychlostní trať právě z Pardubic na Prahu velmi uvolní ten původní starý stávající koridor,“ míní.

„Zavádí se zabezpečovací systém ETCS, který by ve výsledku měl také přinést zkapacitnění hlavních koridorů. Důležitým projektem pro tu nejvytíženější koridorovou trať je vytvoření bypassu,“ dodává ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Člen předsednictva STAN Ondřej Lochman připomněl, že byla schválena novela liniového zákona neboli zákon o strategických investicích státu. „Zde ten zákon pomůže tomu, abychom tratě rychleji postavili,“ podotýká.

Správa železnic má letos na obnovu tratí a stanic rekordní rozpočet – bezmála třiašedesát miliard. To je zhruba o miliardu více než loni. „Hlavní věcí je kvalita a dochvilnost, aby spoje opravdu jezdily včas a v kvalitě, jakou lidé očekávají,“ zmínil expert Pirátů pro oblast průmyslu a energetiky Václav Vislous.

Podle předsedy poslaneckého klubu SPD Radima Fialy musí stát finanční prostředky najít. „Zaprvé je to infrastruktura, doprava, strategická věc. Za druhé – čím víc se bude stavět, tím více pojede naše ekonomika,“ dodává.

Také Jaroslav Komínek z KSČM podotýká, že budou chtít nejen to, aby se zrychlila a zkapacitnila železnice, ale aby se také tato doprava podporovala. „Celoroční jízdenka, jako je v Německu, u nás stojí jednou tolik co v Německu,“ podotkl.

„Je potřeba, aby každé okresní město, například ve Středočeském kraji, mělo možnost rychlostní tratě do Prahy a v okresních městech bylo velké parkoviště P+R,“ dodává expert Motoristů pro oblast dopravy Igor Červený.

Další rozvoj dopravní infrastruktury má zajistit i pětašedesátimiliardová půjčka od Evropské investiční banky. Její přijetí schválil kabinet v červnu. Většina peněz má jít právě do železnice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 6 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...