TÉMA

Zabezpečovací systém

Šéfa dopravního podniku jsem k rezignaci vyzýval dlouhodobě, říká Hřib po razii

Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) v souvislosti s pondělní razií v pražském dopravním podniku (DPP) uvedl, že doufá, že současná kauza pomůže k větším personálním i strukturním změnám. Petra Witovského jsem vyzýval v k rezignaci opakovaně, řekl o šéfovi DPP v Událostech, komentářích. Programový ředitel české kanceláře Transparency International Ondřej Kopečný dodal, že jde o hlubší problém a rezignací Witowského se nevyřeší. Potíže v dopravním podniku se podle něj objevují opakovaně a je tedy namístě otázka, zda je řízení DPP dobře nastavené.
15. 10. 2024|

Ministerstvo chce urychlit zavedení ETCS. Systém dokáže zastavit vlak i snížit jeho rychlost

Ministerstvo dopravy chce urychlit zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS na některých tratích. Šéf resortu Martin Kupka (ODS) to řekl v reakci na srážku vlaků v Pardubicích z minulého týdne, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 skončilo v nemocnicích. Zařízení teď využívá asi třetina zhruba z dvoutisícovky lokomotiv. V případě potřeby dokáže zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Dopravci aktuálně v tuzemsku používají starší systém, který lidské chybě nedokáže zcela zabránit.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024|

Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.
6. 6. 2024|

Rychlé vlaky na zmodernizované trati nečekaně nouzově brzdí zabezpečovací systém

Vlaky na zmodernizované trati mezi Olomoucí a Šternberkem výrazně zrychlily. Železničáři ji zprovoznili v zimě. Od té doby tu ale řeší i komplikace. Jde o nouzové brzdění vlaků. Podle Správy železnic to souvisí se zabezpečovacím systémem ETCS.
16. 6. 2023|

Začíná přestavba tratě mezi Uničovem a Šumperkem, do prosince ji budou obsluhovat autobusy

Desetiměsíční výluka čeká od úterý cestující na trati mezi Šumperkem a Uničovem. Železnice zde projde velkou opravou a elektrizací. Dělníci budou opravovat také zastávky, které budou nově bezbariérové. Rekonstrukce za tři miliardy korun navazuje na opravenou železnici mezi Uničovem a Olomoucí. Půjde o první regionální trať v zemi, kde bude fungovat zabezpečovací systém ETCS.
14. 2. 2022Aktualizováno14. 2. 2022|

Před 180 lety se prohnal první vlak Přerovem. Kromě oblaku páry přivezl i rozvoj průmyslu

Před 180 lety projel Přerovem první vlak. Souprava do města zamířila z Uherského Hradiště, cestu zdolávala dvě hodiny. Přerovské nádraží si díky tomu připsalo několik prvenství, například první elektrodynamické zabezpečovací zařízení v Rakousku-Uhersku. Kromě toho stavba železnice přilákala do města nové obyvatele i průmysl.
1. 9. 2021|

Železnice bez parních lokomotiv? Nový zabezpečovací systém nás zlikviduje, bojí se jejich majitelé

Spolky, které provozují historické vlaky, se obávají nového zabezpečovacího systému, který zavádí Správa železnic (dříve SŽDC). Nejenže zařízení, která budou muset být v lokomotivách povinně, stojí miliony korun, do některých starých typů instalovat ani nejdou.
23. 1. 2020|

Starý železniční kolos v Branticích dosloužil, skončí v muzeu. Výpravčí ho používali osmdesát let

Zabezpečovací zařízení Einheit na železniční stanici v Branticích na Bruntálsku sloužilo výpravčím vlaků od dob druhé světové války. Několikatunový kolos spolu s návěstidly v úterý demontovali drážní hasiči, a poté ho převezli do Železničního muzea moravskoslezského v Ostravě. Historický unikát nahradí nový zabezpečovací systém, fungovat by měl začátkem srpna.
2. 7. 2019|

Na chybující strojvedoucí by měla dohlížet technika, zavedení nového zabezpečovače však potrvá ještě dlouho

Strojvedoucí se po sérii mimořádných událostí na železnici ocitli ve středu pozornosti politiků i odborné veřejnosti. Chystá se pro ně zpřísnění podmínek, avšak generální ředitel Správy železniční dopravní cesty připustil, že nelze vše házet jenom na ně. Problém je i na straně infrastruktury, která stále nemá nejnovější evropský zabezpečovací systém. Sami strojvedoucí si pak stěžují i na pracovní podmínky, podle předsedy jejich odborů bývá obvyklou obětí zpoždění vlaků jejich přestávka. Dění na české železnici se věnovalo úterní Interview ČT24 i pořad 90' ČT24 se zástupci SŽDC, Drážního úřadu, Drážní inspekce i odborů.
7. 3. 2019|