Ministerstvo dopravy chce urychlit zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS na některých tratích. Šéf resortu Martin Kupka (ODS) to řekl v reakci na srážku vlaků v Pardubicích z minulého týdne, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 skončilo v nemocnicích. Zařízení teď využívá asi třetina zhruba z dvoutisícovky lokomotiv. V případě potřeby dokáže zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Dopravci aktuálně v tuzemsku používají starší systém, který lidské chybě nedokáže zcela zabránit.
Ministerstvo chce urychlit zavedení ETCS. Systém dokáže zastavit vlak i snížit jeho rychlost
V Pardubicích se minulý týden srazil expres RegioJetu s nákladním vlakem ČD Cargo. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 dalších se zranilo, škoda přesáhla 110 milionů korun. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) už žádný ze zraněných není v nemocnici.
Na zavedení systému ETCS se Česko připravuje už osm let. Evropský zabezpečovací systém už teď pokrývá zhruba dvanáct set kilometrů tratí, není ale funkční ve všech vlacích, které jimi projedou. Některé vlaky tak ani na těchto tratích v případě nebezpečí nezastaví automaticky.
To by se mělo změnit 1. ledna příštího roku – ale opět jen na těch nejvytíženějších tratích mezi Prahou, Brnem, Olomoucí a Ostravou. Tam se tak budou moci pohybovat jen ty vlaky, které budou novým zabezpečovacím systémem vybaveny. Na zbytku sítě by se měl evropský zabezpečovač podle Správy železnic objevit do roku 2030.
„Na základě událostí z minulého týdne urychlujeme zavedení ETCS i v samotné stanici Pardubice. Posouváme termín z listopadu na září,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).