TÉMA

Jiří Svoboda

Správní rada Správy železnic odvolala šéfa Svobodu

Správní rada Správy železnic odvolala z funkce generálního ředitele Jiřího Svobodu, oznámil ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS). Policie prověřuje zakázky firmy, podle pátečních informací webu iRozhlas.cz kriminalisté ve Svobodově domě našli hotovost převyšující částku osmdesát milionů korun. Podle Svobody však peníze pocházely z celoživotních úspor jeho rodiny.
1. 12. 2025Aktualizováno1. 12. 2025|

Svoboda by měl ve Správě železnic skončit v pondělí

Správní rada Správy železnic (SŽ) by měla odvolat Jiřího Svobodu z funkce generálního ředitele SŽ na mimořádném jednání v pondělí. Oznámil to ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS). Ke konci Svobody coby ředitele SŽ vyzvalo také předsednictvo hnutí STAN. To také pověřilo svého zástupce ve správní radě SŽ, aby na jejím nejbližším jednání podnikl kroky vedoucí k odvolání generálního ředitele.
29. 11. 2025Aktualizováno29. 11. 2025|

Šéf Správy železnic na výzvu Kupky nastoupil na dovolenou. Resort chystá audit

Resort dopravy v souvislosti s úterním policejním zásahem v sídlech Správy železnic (SŽ) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chystá audit zakázek, kterými se vyšetřovatelé zabývají, potvrdil serveru Odkryto.cz ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS). Podle dřívějších informací se policie zabývá několika miliardovými tendry obou podniků. Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) podle webu iRozhlas.cz v domě šéfa SŽ Jiřího Svobody nalezla přes 80 milionů korun. Svoboda na výzvu Kupky nastoupil na dovolenou.
28. 11. 2025Aktualizováno28. 11. 2025|

V Praze po čtyřech dekádách přibylo nádraží. Kolem Bubnů vzniká celá čtvrť

Správa železnic otevřela opravenou trať mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Od soboty na ni postupně vyjedou vlaky. Zastavovat budou na nově vybudovaném nádraží a železniční zastávce. Je to poprvé po čtyřiceti letech, co se v Praze otevírá nová stanice. Stavba je součástí tratě na ruzyňské letiště a do Kladna a vyšla na víc než 5,6 miliardy korun.
1. 8. 2025|

Stát přispěl na vybavení vlaků systémem ETCS miliardy, rozšíří se na další tratě

Správa železnic za uplynulého půl roku zavedla zabezpečovací systém ETCS na dvanáct set kilometrů tratí a dopravci vybavili palubními jednotkami 1981 vozidel, ministerstvo dopravy na ně dopravcům přispělo 10,5 miliardy korun, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Denně podle něho vyjede s ETCS 1600 vlaků.
30. 6. 2025|

Začala modernizace prvního úseku železnice z Přerova do Brna

Správa železnic (SŽ) v Nezamyslicích na Prostějovsku zahájila modernizaci železniční trati z Přerova do Brna, po které budou moci vlaky jezdit po dvou kolejích rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu. Aktuálně je tam jedna kolej a rychlost je omezena na sto kilometrů v hodině. Jako první přijde na řadu přestavba desetikilometrového úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stát bude 7,7 miliardy korun, skončit má v závěru roku 2028.
26. 5. 2025Aktualizováno26. 5. 2025|

Zájem o vlakovou dopravu roste, Správa železnic chystá přes dvě desítky staveb

Miliardové investice ani nové soupravy zatím do vlaků nevrátily tolik cestujících jako před pandemií covidu. Loni se po železnici svezlo přes 190 milionů lidí – o tři miliony méně než v roce 2019. I tak ale zájem cestujících od roku 2020 nepřetržitě roste. Loni jich přibylo meziročně asi šest milionů. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) data resortu ukazují, že tam, kde dopravci nasadili nové vozy, se zájem lidí zvýšil až o patnáct procent.
3. 5. 2025|

Hladík hejtmana Oklešťka k vyhlášení stavu nebezpečí nepřesvědčil

Krizový štáb ministerstva životního prostředí doporučil Olomouckému kraji vyhlásit pro lokalitu postiženou havárií vlaku převážejícího přes tisíc tun toxického benzenu stav nebezpečí, který má sanaci urychlit. Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) se ale stav nebezpečí vyhlásit nechystá. Z pohledu legislativy jde podle něho havárie za státem. Likvidace škod na místě vyjde podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) na stovky milionů korun. Ten se odpoledne s Oklešťkem sešel, ke změně názoru ho ale nepřesvědčil.
26. 3. 2025Aktualizováno26. 3. 2025|

Sanační opatření v Hustopečích fungují, množství benzenu klesá, oznámil Hladík

Sanační opatření po páteční havárii cisteren naplněných toxickým benzenem v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) fungují. Množství benzenu v podzemních vodách se snižuje. Laboratorní rozbory vzorků vody ze studní v Hustopečích také zatím nezjistily zvýšenou koncentraci nebezpečných chemikálií. Hasiči odčerpávají poslední cisternu, následovat bude odpařování. Míru kontaminace zemědělské půdy v okolí nehody prokáže analýza půdních vzorků. Sanační práce budou dle odhadů trvat minimálně dva roky.
6. 3. 2025Aktualizováno6. 3. 2025|

Zabezpečovací systém ETCS je dle Správy železnic připraven na provoz

Končí testování evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici. Od ledna ho povinně budou používat strojvedoucí na víc než šesti stech kilometrech tratí. Systém dokáže soupravu sám zastavit kvůli bezpečnosti, ale občas také technickým chybám. Ty zatím nemůžou stoprocentně vyloučit železničáři ani dopravci. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda však ujišťuje, že systém je na provoz připraven dostatečně. Ministerstvo dopravy se i přesto připravuje na krizové scénáře.
19. 12. 2024|

Češi se rychlovlakem svezou zřejmě až za deset let

Výstavba vysokorychlostních tratí má zpoždění. Lidé se tak rychlovlakem svezou později, než jim stát sliboval – nejdřív zřejmě až za deset let. Nové termíny představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Přípravu podle něj prodlužuje mimo jiné jednání s dotčenými kraji. Zpoždění kritizuje opozice. Poukazuje na to, že konkrétní plán na vybudování železnice vláda schválila již před sedmi lety.
12. 10. 2024|

Jsme ve finální fázi, řekl Kupka k zavádění zabezpečovače ETCS

Jsme po několika měsících intenzivního testování, uvedl k pokračování přípravy na zavádění nového evropského zabezpečovače železniční dopravy ETCS ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V režimu ETCS již od začátku srpna fungují ty úseky, na kterých jsou zaškolení strojvedoucí, a zároveň je systémem vybaveno vozidlo, vysvětlil Kupka. Ve výhradním režimu pak další úseky zavedou ETCS od ledna 2025. Toto opatření znamená významný posun a přináší vyšší bezpečnost, zdůraznil ministr.
5. 8. 2024Aktualizováno5. 8. 2024|

Ministerstvo chce urychlit zavedení ETCS. Systém dokáže zastavit vlak i snížit jeho rychlost

Ministerstvo dopravy chce urychlit zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS na některých tratích. Šéf resortu Martin Kupka (ODS) to řekl v reakci na srážku vlaků v Pardubicích z minulého týdne, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 skončilo v nemocnicích. Zařízení teď využívá asi třetina zhruba z dvoutisícovky lokomotiv. V případě potřeby dokáže zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Dopravci aktuálně v tuzemsku používají starší systém, který lidské chybě nedokáže zcela zabránit.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024|

V Pardubicích skončila modernizace železničního uzlu. Začaly opravy nádražní budovy

Správa železnic (SŽ) dokončila v Pardubicích modernizaci železničního uzlu za sedm miliard korun bez DPH. Práce trvaly od září 2020. Zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování páté platformy. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty. Vznikla také nová zastávka Pardubice centrum a železniční lávka. SŽ v pátek zároveň zahájila rekonstrukci hlavní nádražní budovy za jednu miliardu korun.
31. 5. 2024Aktualizováno31. 5. 2024|

Vsetín má nový dopravní terminál pro vlaky a autobusy

Správa železnic (SŽ) v pátek uvedla do provozu moderní dopravní terminál pro vlaky a autobusy ve Vsetíně. Rekonstrukce tamní železniční stanice vyšla na skoro tři a půl miliardy korun, značnou část pokryla dotace z Evropské unie. Modernizace trvala přes dva roky. Vsetín chce na práce železničářů navázat a plánuje rozsáhlé úpravy přednádražního prostoru.
3. 5. 2024|

Začíná velká modernizace tratě na Vysočině. Degradaci kolejí urychlila nadměrná doprava

Železničáři zahájili opravu více než dvaceti kilometrů železniční tratě na Žďársku. Modernizaci dvou úseků na Vysočině, která přijde na zhruba sedm miliard korun, chce Správa železnic (SŽ) dokončit na jaře roku 2027. Cestujícím má přinést větší bezpečnost a pohodlí. Na železniční trati by se mělo také jezdit rychleji. Trať byla poškozená nadměrnou dopravou, kdy všechny vlaky z Brna směrem na Prahu musely několik let jezdit právě přes Vysočinu.
30. 4. 2024|

České lesy stárnou a klesá jejich odolnost. Škodí jim kůrovec i houby

Stav českých lesů se loni v meziročním srovnání mírně zlepšil. Z dlouhodobého hlediska se ale jejich kondice zhoršuje. Lesy totiž stárnou, pětina z nich je víc než sto let stará. Kvůli tomu se pak snižuje vitalita i odolnost porostu. Navíc úplně ještě neskončila ani kůrovcová kalamita.
27. 4. 2024|

Teplické nádraží znovu vypadá jako v 19. století. Rekonstrukce je hotová jen zvenku, interiéry čekají na nájemce

Nádražní budova v Teplicích je po rekonstrukci – alespoň zvenku, kde se jí vrátil původní vzhled. Uvnitř ještě není plně zařízená, protože se Správě železnic nepodařilo najít nájemce prostor. Oprava historické budovy z poloviny 19. století stála 325 milionů korun a byla to zároveň poslední součást modernizace trati z Teplic do Ústí nad Labem.
19. 3. 2024|

Ministerstvo dosáhlo podstatného dílčího kroku pro vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní. Stavět by se mohlo už za dva roky

Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní. Podle ministra Martina Kupky (ODS) to znamená, že by se v roce 2026 mohlo začít stavět. Správa železnic ale ještě musí získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení. Hovoří se o tom, že první vysokorychlostní úseky mají být hotové po roce 2030.
29. 2. 2024|

Od novely lesnického zákona si ministerstvo slibuje odolnější lesy. Podle kritiků však hrozí návrat monokultur

Kritice z několika stran čelí chystaná změna myslivecké legislativy. Připravuje ji ministerstvo zemědělství současně s novelou lesního zákona. Ta má uvolnit pravidla hospodaření v lesích, ministerstvo si od ní slibuje pestřejší lesy odolnější vůči kůrovci i klimatické změně. Zatímco vlastníci lesů jsou s navrženými změnami spokojeni, ekologické organizace mají výhrady. Nelíbí se jim například, že zákon ruší povinnost zalesňování ekologickými dřevinami a obávají se, že místo větší rozmanitosti to povede k návratu monokultur.
24. 2. 2024|

Železničáři zmodernizovali trať z Pardubic do Stéblové. Dvě koleje vedou i po novém mostě

Po dvou a půl letech skončila modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Úsek má nyní dvě koleje, dvojkolejný je i nový most přes Labe. Trať spojuje dvě krajská města – Pardubice a Hradec Králové. Vlaky tam budou moci jezdit rychleji, cestování bude i bezpečnější, řekli zástupci Správy železnic. Modernizace trati stála 3,26 miliardy korun, Evropská dotace uhradí osmdesát procent.
6. 2. 2024|

Nádraží v Českých Budějovicích opět plně slouží cestujícím. Oprava vyšla na miliardu korun

Lidé mohou opět kompletně využívat budovu vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Oprava trvala téměř čtyři roky a stála více než miliardu korun. Po tu dobu byla vždy část budovy uzavřená.
5. 2. 2024|

Fantova budova na hlaváku je se zpožděním opravena

Na hlavním nádraží v Praze se v neděli pro veřejnost otevřou zrekonstruované prostory historické Fantovy budovy, zájemci je budou moct navštívit s organizovanými prohlídkami. Rezervační systém je již plný. Rekonstrukce, která začala na podzim 2021, měla původně skončit v létě.
2. 12. 2023|

Kvůli železničnímu tunelu se bude muset zřejmě zbourat část hotové D3 u Ševětína

Část hotové jihočeské dálnice D3 Ševětín–Borek čekají stavební úpravy. Provoz tam bude v budoucnu možná i několik let omezený, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Příčinou je plánovaná stavba Chotýčanského tunelu, jenž bude součástí IV. železničního koridoru. Na svém severním konci by měl tunel křižovat dálnici D3. Bude nutné část hotové dálnice zbourat, informoval server Zdopravy.cz. Informaci potvrdil také mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. Tunel povede pod dálnicí.
27. 11. 2023Aktualizováno27. 11. 2023|
Načítání...