TÉMA

Jiří Svoboda

Zabezpečovací systém ETCS je dle Správy železnic připraven na provoz

Končí testování evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici. Od ledna ho povinně budou používat strojvedoucí na víc než šesti stech kilometrech tratí. Systém dokáže soupravu sám zastavit kvůli bezpečnosti, ale občas také technickým chybám. Ty zatím nemůžou stoprocentně vyloučit železničáři ani dopravci. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda však ujišťuje, že systém je na provoz připraven dostatečně. Ministerstvo dopravy se i přesto připravuje na krizové scénáře.
19. 12. 2024|

Češi se rychlovlakem svezou zřejmě až za deset let

Výstavba vysokorychlostních tratí má zpoždění. Lidé se tak rychlovlakem svezou později, než jim stát sliboval – nejdřív zřejmě až za deset let. Nové termíny představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Přípravu podle něj prodlužuje mimo jiné jednání s dotčenými kraji. Zpoždění kritizuje opozice. Poukazuje na to, že konkrétní plán na vybudování železnice vláda schválila již před sedmi lety.
12. 10. 2024|

Jsme ve finální fázi, řekl Kupka k zavádění zabezpečovače ETCS

Jsme po několika měsících intenzivního testování, uvedl k pokračování přípravy na zavádění nového evropského zabezpečovače železniční dopravy ETCS ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V režimu ETCS již od začátku srpna fungují ty úseky, na kterých jsou zaškolení strojvedoucí, a zároveň je systémem vybaveno vozidlo, vysvětlil Kupka. Ve výhradním režimu pak další úseky zavedou ETCS od ledna 2025. Toto opatření znamená významný posun a přináší vyšší bezpečnost, zdůraznil ministr.
5. 8. 2024Aktualizováno5. 8. 2024|

Ministerstvo chce urychlit zavedení ETCS. Systém dokáže zastavit vlak i snížit jeho rychlost

Ministerstvo dopravy chce urychlit zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS na některých tratích. Šéf resortu Martin Kupka (ODS) to řekl v reakci na srážku vlaků v Pardubicích z minulého týdne, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 skončilo v nemocnicích. Zařízení teď využívá asi třetina zhruba z dvoutisícovky lokomotiv. V případě potřeby dokáže zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Dopravci aktuálně v tuzemsku používají starší systém, který lidské chybě nedokáže zcela zabránit.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024|

V Pardubicích skončila modernizace železničního uzlu. Začaly opravy nádražní budovy

Správa železnic (SŽ) dokončila v Pardubicích modernizaci železničního uzlu za sedm miliard korun bez DPH. Práce trvaly od září 2020. Zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování páté platformy. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty. Vznikla také nová zastávka Pardubice centrum a železniční lávka. SŽ v pátek zároveň zahájila rekonstrukci hlavní nádražní budovy za jednu miliardu korun.
31. 5. 2024Aktualizováno31. 5. 2024|

Vsetín má nový dopravní terminál pro vlaky a autobusy

Správa železnic (SŽ) v pátek uvedla do provozu moderní dopravní terminál pro vlaky a autobusy ve Vsetíně. Rekonstrukce tamní železniční stanice vyšla na skoro tři a půl miliardy korun, značnou část pokryla dotace z Evropské unie. Modernizace trvala přes dva roky. Vsetín chce na práce železničářů navázat a plánuje rozsáhlé úpravy přednádražního prostoru.
3. 5. 2024|

Začíná velká modernizace tratě na Vysočině. Degradaci kolejí urychlila nadměrná doprava

Železničáři zahájili opravu více než dvaceti kilometrů železniční tratě na Žďársku. Modernizaci dvou úseků na Vysočině, která přijde na zhruba sedm miliard korun, chce Správa železnic (SŽ) dokončit na jaře roku 2027. Cestujícím má přinést větší bezpečnost a pohodlí. Na železniční trati by se mělo také jezdit rychleji. Trať byla poškozená nadměrnou dopravou, kdy všechny vlaky z Brna směrem na Prahu musely několik let jezdit právě přes Vysočinu.
30. 4. 2024|

České lesy stárnou a klesá jejich odolnost. Škodí jim kůrovec i houby

Stav českých lesů se loni v meziročním srovnání mírně zlepšil. Z dlouhodobého hlediska se ale jejich kondice zhoršuje. Lesy totiž stárnou, pětina z nich je víc než sto let stará. Kvůli tomu se pak snižuje vitalita i odolnost porostu. Navíc úplně ještě neskončila ani kůrovcová kalamita.
27. 4. 2024|

Teplické nádraží znovu vypadá jako v 19. století. Rekonstrukce je hotová jen zvenku, interiéry čekají na nájemce

Nádražní budova v Teplicích je po rekonstrukci – alespoň zvenku, kde se jí vrátil původní vzhled. Uvnitř ještě není plně zařízená, protože se Správě železnic nepodařilo najít nájemce prostor. Oprava historické budovy z poloviny 19. století stála 325 milionů korun a byla to zároveň poslední součást modernizace trati z Teplic do Ústí nad Labem.
19. 3. 2024|

Ministerstvo dosáhlo podstatného dílčího kroku pro vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní. Stavět by se mohlo už za dva roky

Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní. Podle ministra Martina Kupky (ODS) to znamená, že by se v roce 2026 mohlo začít stavět. Správa železnic ale ještě musí získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení. Hovoří se o tom, že první vysokorychlostní úseky mají být hotové po roce 2030.
29. 2. 2024|

Od novely lesnického zákona si ministerstvo slibuje odolnější lesy. Podle kritiků však hrozí návrat monokultur

Kritice z několika stran čelí chystaná změna myslivecké legislativy. Připravuje ji ministerstvo zemědělství současně s novelou lesního zákona. Ta má uvolnit pravidla hospodaření v lesích, ministerstvo si od ní slibuje pestřejší lesy odolnější vůči kůrovci i klimatické změně. Zatímco vlastníci lesů jsou s navrženými změnami spokojeni, ekologické organizace mají výhrady. Nelíbí se jim například, že zákon ruší povinnost zalesňování ekologickými dřevinami a obávají se, že místo větší rozmanitosti to povede k návratu monokultur.
24. 2. 2024|

Železničáři zmodernizovali trať z Pardubic do Stéblové. Dvě koleje vedou i po novém mostě

Po dvou a půl letech skončila modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Úsek má nyní dvě koleje, dvojkolejný je i nový most přes Labe. Trať spojuje dvě krajská města – Pardubice a Hradec Králové. Vlaky tam budou moci jezdit rychleji, cestování bude i bezpečnější, řekli zástupci Správy železnic. Modernizace trati stála 3,26 miliardy korun, Evropská dotace uhradí osmdesát procent.
6. 2. 2024|

Nádraží v Českých Budějovicích opět plně slouží cestujícím. Oprava vyšla na miliardu korun

Lidé mohou opět kompletně využívat budovu vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Oprava trvala téměř čtyři roky a stála více než miliardu korun. Po tu dobu byla vždy část budovy uzavřená.
5. 2. 2024|

Fantova budova na hlaváku je se zpožděním opravena

Na hlavním nádraží v Praze se v neděli pro veřejnost otevřou zrekonstruované prostory historické Fantovy budovy, zájemci je budou moct navštívit s organizovanými prohlídkami. Rezervační systém je již plný. Rekonstrukce, která začala na podzim 2021, měla původně skončit v létě.
2. 12. 2023|

Kvůli železničnímu tunelu se bude muset zřejmě zbourat část hotové D3 u Ševětína

Část hotové jihočeské dálnice D3 Ševětín–Borek čekají stavební úpravy. Provoz tam bude v budoucnu možná i několik let omezený, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Příčinou je plánovaná stavba Chotýčanského tunelu, jenž bude součástí IV. železničního koridoru. Na svém severním konci by měl tunel křižovat dálnici D3. Bude nutné část hotové dálnice zbourat, informoval server Zdopravy.cz. Informaci potvrdil také mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. Tunel povede pod dálnicí.
27. 11. 2023Aktualizováno27. 11. 2023|

Začala modernizace železnice mezi Karlštejnem a Berounem. Vlaky budou jezdit po jedné koleji

Na trati mezi Karlštejnem a Berounem začala rozsáhlá rekonstrukce, která potrvá až do roku 2026. Stavbaři kompletně zmodernizují více než sedmikilometrový úsek, což si vyžádá omezení provozu. Díky rekonstrukci se zvýší traťová rychlost a cestování by mělo být pohodlnější. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Elektrizace železnic Praha a Swietelsky Rail CZ, hodnota zakázky je téměř 2,3 miliardy korun bez DPH, řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
21. 11. 2023Aktualizováno21. 11. 2023|

Nádraží v Semilech je kompletně opravené. Kromě budovy už i koleje a nástupiště

Správa železnic (SŽ) dokončila rekonstrukci nádraží v Semilech. Po nádražní budově, kterou v roce 2019 opravily České dráhy (ČD), je teď zmodernizované i kolejiště, nástupiště a přibyl nový podchod. Náročnou stavbu stihla společnost Swietelsky Rail CZ dokončit v jediné stavební sezoně, stavělo se přitom za provozu, řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Stavba přišla na 218 milionů korun a byla spolufinancována z evropských fondů.
26. 10. 2023|

Kampaň varuje před přebíháním kolejí i před rizikem přejezdů. Letos při střetu s vlakem zemřely už dvě stovky lidí

Budeš nám chybět, vzkazuje nová kampaň Správy železnic těm, kdo nedodržují pravidla chování na železničních přejezdech i v okolí kolejí. Reaguje na docela vysoké množství obětí. Loni zemřelo při střetech s vlaky 238 lidí, podobné množství nehod skončilo zraněním. I když částečně šlo o sebevraždy či pokusy o ně, podle železničářů dochází čím dále častěji k neštěstí i proto, že lidé jdou po kolejích a nevnímají okolí.
25. 10. 2023|

V Plzni vznikla nová vlaková zastávka Slovany. Pro cestující je lépe dostupná

Stavbaři ukončili rekonstrukci téměř čtyřkilometrového úseku trati Plzeň –⁠ České Budějovice. Konkrétně mezi hlavním nádražím v Plzni a okrajovou plzeňskou částí Koterov. Modernizace stála přes dvě miliardy korun. Největším přínosem pro cestující je vybudování nové zastávky Plzeň-Slovany, nahradila hůř dostupnou stanici v Koterově.
12. 10. 2023|

U Berouna začnou práce na koridoru do Prahy. Správa železnic slibuje co nejmenší komplikace

Z trati, která ještě pamatuje konec parního provozu, na moderní koridor se začne středočeský úsek mezi Berounem a Karlštejnem měnit v listopadu. Dopravu bude změna ovlivňovat čtyři roky, Správa železnic ale ujistila, že dopady budou menší, než je při podobných stavbách obvyklé. Vlaky sice budou v době prací jezdit jen po jedné ze dvou kolejí, ale vyšší rychlostí.
3. 10. 2023|

Funkcionalistický nádražní hotel v Pardubicích je po opravě. Je z něj vzdělávací centrum železničářů

Funkcionalistická dominanta Pardubic, bývalý nádražní hotel, je po nákladné rekonstrukci. Hotel se stal vzdělávacím a ekonomickým centrem Správy železnic (SŽ). Za investici organizace zaplatila 574 milionů korun, prozradil ředitel SŽ Jiří Svoboda. Zčásti bude budova sloužit i cestujícím, v přízemí se totiž podařilo obnovit restauraci.
7. 9. 2023Aktualizováno7. 9. 2023|

Narážíme na kapacitu železnice, míní Svoboda. Nejhorší výluky má ale podle něj Česko za sebou

Cílem je železniční dopravu zrychlovat, ale už narážíme na kapacitu – spojů je opravdu hodně v porovnání například s Německem, řekl v Interview ČT24 generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Řešením je podle něj stavět nové železnice a také vysokorychlostní tratě. Prohlásil však, že nejhorší období výluk má Česko již za sebou.
9. 8. 2023|

Správa železnic má podepsanou smlouvu na kompletní opravu havířovské stanice za 3,4 miliardy

V Havířově začne v září modernizace železniční stanice. Správa železnic (SŽ) tak naváže na opravu havířovské nádražní haly a za 3,4 miliardy korun nechá kompletně zrekonstruovat celou staniční část včetně nástupišť. Informoval mluvčí SŽ Jan Nevola. Generální ředitel SŽ Jiří Svoboda na sociální síti X napsal, že už byla podepsána i smlouva se zhotovitelem.
8. 8. 2023|

Přestavba trati ze Smíchova do Černošic za miliardy je hotová, zrychlí spoje

Téměř čtyřletá přestavba železniční trati z pražského Smíchova do Černošic je hotová. Rekonstrukce za více než 4,2 miliardy korun zahrnovala modernizaci kolejí, nástupišť a trakčního vedení. Výsledkem je podle Správy železnic (SŽ) zvýšení kapacity dráhy a zvýšení traťové rychlosti. Novinářům to ve středu při slavnostním ukončení přestavby řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
28. 6. 2023|
Načítání...